گروه بین‌الملل: از ترکیه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خبر می‌رسد که اردوغان همزمان در حال پیشبرد چند طرح است. از یک سو آنکارا خبر از اصلاح روند صلح با کردها می‌دهد و از سوی دیگر از آزادی نظامیانی که گفته می‌شود قصد داشتند علیه وی کودتا کنند، دفاع می‌کند. رویترز می‌گوید این اقدامات در واقع برای جلب حمایت کردها از ریاست‌جمهوری اردوغان است. همزمان خود اردوغان نیز از نظامیان حمایت می‌کند و آنها را بی‌گناهانی اعلام می‌کند که به دام دولت موازی، یعنی طرفداران گولن در داخل قوه قضائیه افتاده‌اند. روزنامه حریت درباره طرح روند صلح نوشت: این لایحه هفت‌بندی یک تضمین قانونی را برای مقام‌های دولتی دخیل در روند صلح ایجاد خواهد کرد و از آنها در مقابل حکم‌های احتمالی تحت تعقیب در آینده پشتیبانی خواهد کرد و روند بازگشت شبه‌نظامیان به جامعه ترکیه را تسهیل می‌کند. از دیگر سو اما نخست‌وزیر ترکیه «جنبش خدمت» تحت رهبری فتح‌الله گولن، روحانی مستقر در آمریکا را مقصر در محکومیت صدها افسر ارتش در پرونده اخیر توطئه کودتا دانست.

این در شرایطی است که وی در زمان محاکمه نظامیان ترکیه اعلام کرده بود در مورد رای آنها قضاوت نخواهد کرد و عدالت در این زمینه حکفرما شده است. با وجود این روزنامه حریت نوشت: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در جریان نشست گروه پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: مشخص شده است که آنها مردم را به زندان فرستاده‌اند تنها به این دلیل که همانند آنها فکر نمی‌کنند. در حال حاضر کاملا مشخص شده است که چطور مردم بی‌گناه برای توطئه کودتا محاکمه شده‌اند.» سخنان اردوغان در پی حکم دادگاه قانون اساسی برای محاکمه مجدد متهمان پرونده کودتای «بالیوز» یا ضربه پتک منتشر شد. این حکم منجر به آزادی ۲۳۰ مظنون از جمله انگین آلن، ژنرال بازنشسته و قانونگذار حزب جنبش ملی می‌شود.

آلن تاکید دارد که دولت از طریق تغییر در بسته اصلاحات قانون اساسی در رفراندوم سال ۲۰۱۰ میلادی، آزادی آنها را تسهیل کرده است. این متمم قانون اساسی این امکان را فراهم می‌کند تا افراد درخواست‌های خود را به دادگاه قانون اساسی ترکیه ارائه کنند و سپس این درخواست به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه می‌شود.

اردوغان ضمن محکوم کردن دولت باحچلی، رهبر حزب جنبش ملی برای ایجاد کمپینی علیه این متهم‌ها گفت: « اگر این تغییرات صورت نمی‌گرفت، آنها همچنان در زندان بودند. اگر آنها به دادگاه حقوق بشر اروپا می‌رفتند آیا چنین نتیجه‌ای می‌گرفتند؟ خیر؛ اما آنها از این فرصت برخوردارند تا شخصا دادخواستی ارائه دهند.» اردوغان ادعاهای مطرح‌شده درباره سلطه طرفداران جنبش «خدمت» تحت رهبری فتح‌الله گولن، روحانی مستقر در آمریکا در بخش پلیس و قوه‌قضائیه را رد کرد.

در تحولی دیگر در این کشور گفته می‌شود اردوغان به دلیل تبریک عبدالله گل به مناسبت رئیس‌جمهور شدن السیسی از وی ناراحت و ناخشنود است.

اردوغان یکی از حامیان اصلی مرسی و اخوان‌المسلمین در منطقه بود و از این‌رو حضور السیسی در پست ریاست‌جمهوری را مصادف با کودتا اعلام کرده است.

گفته می‌شود همپا با ناآرامی‌های مصر، تیم خارجی اردوغان به رهبری داووداغلو از اخوانی‌ها حمایت کردند. این در شرایطی است که از ترکیه خبر می‌رسد یک اشتباه دیگر از سوی وزارت خارجه این کشور جان نفرات کنسولگری ترکیه در موصل را به خطر انداخته است. روزنامه جیهان نوشته است وزارت امور خارجه این کشور گفته است که اعضای این کنسولگری مقر خود را ترک نکنند؛ زیرا داعش دشمن آنها نیست.