گروه بین‌الملل: منابع عراقی می‌‌گویند که سرکرده داعش را زخمی کرده‌اند و او به سوریه فرار کرده است. هنوز برخی رسانه‌های خارجی این خبر را تایید نکرده‌اند. با این وجود منابع عراقی روز جمعه به شبکه خبری السومریه نیوز گفتند که درپی حمله هوایی نیروهای عراقی احتمال می‌‌رود که سرکرده داعش زخمی شده باشد. این منابع همچنین تاکید کردند که در پی این حمله هوایی، بسیاری از رهبران داعش به هلاکت رسیده‌اند. در این راستا هیثم ابوسعید، نماینده پارلمان بین‌المللی امنیت و صلح اعلام کرد که ابوبکر البغدادی در حمله جنگنده‌های ارتش عراق به شهر القائم، زخمی شده است.

بسیاری از رسانه‌های عربی و جهان به‌نقل از منابع ویژه در کمیسیون بین‌المللی اعلام کردند که این اطلاعات با هماهنگی فعالان میدانی و کارشناسان ضدترور در عراق منتشر شده است. سازمان ضدترور از کشته شدن تعدادی از رهبران داعش ازجمله، البوکمال السوریه، ملقب به ابومحمد تونسی در حمله‌ای که به محل نشست رهبران داعش در شهر قائم صورت گرفت، خبردادند.

حیدر شرع، نماینده پارلمان بین‌المللی در عراق به سومریه نیوز گفت: نیروهای ارتش عراق بنا بر اطلاعات سازمان اطلاعات و با کمک نیروی هوایی، عملیاتی ویژه در شهر مرزی القائم صورت دادند و طی آن توانستند رهبر داعش را به‌شدت زخمی کنند. شرع افزود:‌ البغدادی بعد از اصابت به‌همراه تعدادی از اعضای داعش به خاک سوریه گریخته است. وی احتمال داد که البغدادی به‌علت شدت جراحت بمیرد. همزمان سخنگوی دفتر فرمانده کل ارتش عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور منطقه العوجه، زادگاه صدام را در استان صلاح‌الدین به‌صورت کامل تحت کنترل خود درآوردند.

به گزارش سایت خبری سومریه نیوز عراق، قاسم عطا، سخنگوی دفتر فرمانده کل ارتش عراق، با بیان این خبر افزود: نیروهای امنیتی با کمک نیروهای هوایی توانستند ۳۰ فرد مسلح در العوجه را به هلاکت برسانند و ده‌ها بمب را خنثی کنند و چندین روستا در استان صلاح‌الدین را پاکسازی کنند. وی گفت که ارتش در حال حاضر ۵۰ کیلومتر از جاده اصلی از شهر سامرا به العوجه را تحت‌کنترل خود درآورده است. ناظران بر این باور هستند افراد مسلحی که از العوجه بیرون رانده شده‌اند از اعضای «ارتش نقشبندیه» هستند که متشکل از افسران سابق ارتش و حامیان حزب منحل شده بعث در عراق است. با این وجود سفیر پیشین آمریکا در عراق گفت: دولت اسلامی عراق و شام موسوم به «داعش» را نسخه ۰ / ۶ القاعده می‌دانم، زیرا داعش بزرگ‌تر، سازماندهی‌شده‌تر، سرمایه‌دارتر و مجهزتر از القاعده است که حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی را انجام داد.

به گزارش «ایسنا»، رایان کروکر، سفیر پیشین آمریکا در عراق در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: نیروهای آمریکایی مستقر در آمریکا برای مشورت دادن به ارتش بغداد باید محدود می‌شد زیرا ما در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید جدی‌تر به انجام حملات هوایی هدفمند علیه تاسیسات تحت کنترل شبه نظامیان داعش، مقرهای فرماندهی و رهبری آنها فکر کنیم. این مساله باید در سوریه و عراق انجام شود. وی افزود: ممکن است شبه‌نظامیان داعش با پاک کردن علنی مرز عراق و سوریه لطفی در حق ما کرده باشند. اگر چنین کاری کرده‌اند ما نیز باید آنها را هرجا که مشاهده کردیم هدف بگیریم. کروکر پس از ۴۰ سال فعالیت در خاورمیانه گفت: من در این مدت دو درس مهم یاد گرفتم: یکی آنکه مراقب باش وارد چه چیزی می‌شوی و دوم آنکه خیلی مراقب باش که از انجام چه چیزی شانه خالی می‌کنی. وی افزود: ممکن است در وهله اول کنار ایستادن نتایج خطرناک‌تری از مداخله و مشارکت داشته باشد. به نظر من آمریکا در عراق نیز به‌خوبی عمل نکرده است. ما هنوز این فرصت را داریم تا به عراقی‌ها کمک کنیم تا به ثبات برسند، اما باید فورا دست به‌کار شویم و باید فورا تصمیمات سیاسی و نظامی اتخاذ کنیم. از دیگر سو دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، شبه‌نظامیان تندروی داعش، هم‌اکنون کنترل تمامی میدان‌های نفتی و گازی مهم سوریه را در استان دیرالزور که هم‌مرز عراق است، در دست دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: گروه دولت اسلامی کنترل منطقه نفتی التنک در شرق دیرالزور را اواخر روز پنج‌شنبه و پس از عقب‌نشینی شورشیان رقیب به دست گرفتند. اوایل همان روز هم تروریست‌ها میدان نفتی مهم العمر را تحت‌کنترل خود درآوردند. پیش از این نیز این گروه تکفیری دومین پالایشگاه بزرگ عراق را تصرف کرده بودند که منابع عراقی اعلام کرده‌اند که آنها را از پالایشگاه بیجه عقب رانده‌اند. رامی عبدالرحمان، رئیس این گروه حقوق بشری گفت: آنها هنوز نتوانسته‌اند میدان کوچک الورد را که روزانه ۲۰۰ بشکه نفت تولید می‌کند و در دست یک قبیله محلی است، به‌دست بگیرند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تروریست‌های داعش میدان نفتی التنک و الورد را پس از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان النصره وابسته به القاعده و سایر گروه‌های شورشی سوریه تحت کنترل درآوردند. شبه‌نظامیان تروریست داعش در دیرالزور تقریبا تمامی مناطق حاشیه این استان را تصرف کرده‌اند و نیروهایشان به تسلیحات سنگینی که از نیروهای عراقی ضبط کرده‌اند، مجهز هستند. در ماه ژانویه جبهه تروریستی النصره و سایر شبه‌نظامیان درگیری‌های خود را با تروریست‌های دولت اسلامی عراق و شام (داعش) آغاز کردند و در آن زمان این گروه پیشروی و سوءاستفاده‌های وحشیانه خود را در سراسر سوریه آغاز کرده بود. با این حال شورشیان سوری، گروه دولت اسلامی را از استان ادلب در شمال شرقی سوریه و بیشتر نواحی حلب عقب راندند و پس از آن گروه تروریستی داعش ضد حمله‌های خود را در شمال سوریه آغاز کرد. این گروه روز جمعه روستای کردنشین زورمغاز و روستای بیدا در نزدیکی مرز ترکیه را تصرف کرد. رامی عبدالرحمان تاکید کرد که مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب هم‌اکنون از سوی همه طرف‌ها محاصره شده است؛ هم ازسوی دولت سوریه و هم از سوی تروریست‌های دولت اسلامی. دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین روز جمعه اعلام کرد که نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه طی روزهای اخیر پیشروی‌های زیادی داشته‌اند؛ خصوصا در حاشیه‌های حلب در شرق سوریه.