انتشار ویدئویی منتسب به خلیفه داعش

گروه بین‌الملل: جنگ‌ این روزهای عراق به رسانه‌ها هم کشیده شده است. در شرایطی که دولت عراق اعلام می‌کرد که خلیفه داعش به دست نیروی هوایی این کشور زخمی شده و سپس به سوریه گریخته است، روز شنبه داعشی‌ها تصاویری را منتشر کردند که در آن نشان داده می‌شد البغدادی در حال سخنرانی نماز جمعه است. به گزارش شبکه خبری الجزیره، ابوبکر البغدادی، رهبر دولت اسلامی در اولین حضور آشکار خود که تصاویری از سخنرانی روز جمعه وی پخش شده است، خطاب به مسلمانان گفت: اگر می‌خواهید وعده خدا فرا برسد در راه خدا جهاد کنید و بر این مشقت‌ها صبر پیشه کنید.

وی با درخواست از مسلمانان برای اطاعت از فرمان وی گفت که بیعت با او «اقدامی بزرگ» و امانتی سنگین است. ابوبکر البغدادی مدعی شد: اگر می‌دانستید که چه پاداش، کرامت و عزتی در دنیا و آخرت است، یقینا نمی‌نشستید و هیچ‌کس از شما برای جهاد تاخیر نمی‌کرد!

رهبر دولت اسلامی از مسلمانان خواست تا با مال و جان خود در راه خدا جهاد کنند. این فایل ویدئویی را دو موسسه «الاعتصام» و «الفرقان» که وابسته به دولت اسلامی هستند، منتشر کرده‌اند. این دو موسسه مدعی‌اند که این شخص ابوبکر البغدادی است که در مسجد جامع الحدبا در شهر موصل عراق سخنرانی می‌کرد. وی در این سخنان گفت: رمضان ماهی است که در آن بازار جهاد برپا می‌شود. البغدادی سپس درخصوص فضایل جهاد و مبارزه با «مشرکان» سخن گفت و تاکید کرد: این امور جز با شجاعت و قدرت محقق نمی‌شود.

وی افزود: برای «مجاهدان» پس از سال‌های مدیدی از جهاد و صبر پیروزی محقق خواهد شد. پس هرچه سریع‌تر برای اعلام خلافت و تعیین «امام» بشتابید؛ چون که این اقدام بر مسلمانان واجب است اما ظرف قرن‌ها دست به این کار نزدند تا اینکه بسیاری آن را فراموش کردند!

این در شرایطی است که خبرگزاری رویترز به نقل از سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق گزارش داد: مردی که در این فایل صوتی سخنرانی می‌کند یقینا البغدادی نیست و وزارت کشور بررسی‌هایی را در خصوص این فایل ضبط شده انجام داده و به این نتیجه رسیده که این فیلم ساختگی است.

وی گفت: نیروهای عراقی اخیرا در حمله هوایی خود البغدادی را زخمی کرده‌اند‌ و اعضای دولت اسلامی وی را برای درمان به سوریه انتقال داده‌اند. پیش‌تر گروه دولت اسلامی عراق و شام در اواخر ژوئن گذشته نام خود را تغییر داده است و عراق و شام را از نام این گروه تروریستی برداشت. همزمان نوری مالکی با صدور دستوری فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق و رئیس پلیس فدرال این کشور را از سمت‌های خود برکنار کرد. به گزارش «ایسنا»، قاسم موسوی، سخنگوی ارتش عراق اعلام کرد: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق روز شنبه حکم بازنشستگی علی غیدان، فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق و محسن الکعبی، رئیس پلیس فدرال را امضا کرد.

وی گفت: دو فرد مذکور در حال حاضر فعالیت خود را کنار گذاشته‌اند و بازنشسته شده‌اند. هنوز افرادی برای جایگزینی دو فرد مذکور مشخص نشده‌اند. این اقدام در راستای اقدامات مالکی برای بازسازی ساختار ارتش و دستگاه امنیتی به‌ویژه پس از حملات گسترده داعش به مناطق عراق صورت می‌گیرد. مالکی ماه گذشته نیز سه تن از فرماندهان ارتش را برکنار کرد و دستور داد که اقدامات قانونی علیه آنها صورت بگیرد. در این شرایط اما رهبر جریان صدر عراق از

نوری مالکی خواست از نامزدی برای تصدی مجدد پست نخست‌وزیری این کشور کناره‌گیری و ائتلاف دولت قانون نامزدی دیگر را معرفی کند.

به گزارش شبکه خبری المسله، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق تاکید کرد: با توجه به اوضاع کنونی عراق، حل سیاسی بحران کشور می‌تواند به پایان دادن مشکلات مردم عراق و پایان دادن به جنگ کنونی کمک کند.

وی گفت: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق خود و ما را درگیر چالش‌های امنیتی و حتی بحران‌های سیاسی بزرگی کرده و مهم‌تر از آن همکاری دستگاه قضایی عراق با وی در تبدیل بزرگ‌ترین فراکسیون به بزرگ‌ترین ائتلاف است. به عقیده من باید مالکی از تلاش برای تصدی مجدد پست نخست‌وزیری منصرف شود و نامزدی از ائتلاف دولت قانون را معرفی کند.

صدر تاکید کرد: مالکی خود اخیرا گفته است که تنها درصورتی از پست نخست‌وزیری کناره گیری می‌کند که نامزدی از ائتلاف دولت قانون معرفی شود. به عقیده من نیز باید نامزدی از این ائتلاف را معرفی کرد؛ چون که بزرگ‌ترین فراکسیون است و اگر فردی شایسته انتخاب شود، دری برای پایان یافتن مشکلات مردم عراق باز می‌شود.

وی گفت: اما من در چنین شرایطی بر احترام به ائتلاف اتحاد ملی و کارآمد و به حساب آوردن این ائتلاف در چارچوب قانونی و شرعی تاکید می‌کنم؛ چون که در غیر این صورت این ائتلاف بی‌محتوا خواهد بود و اگر طرفی بدون در نظر گرفتن طرف‌های دیگر خود را مالک ائتلاف اتحاد ملی بداند، عاقبت خوبی نخواهد داشت؛ اما مساله مهم نجات عراق و مردم این کشور از مشکلاتی است که علت آن سیاست‌های یک‌جانبه و به حاشیه راندن برخی افراد است.

رهبر جریان صدر عراق تصریح کرد: ما توصیه‌ها و پیشنهادهای مرجعیت دینی عراق را که همواره منتظر اتخاذ اقدامات مناسبی از سوی سیاستمداران عراقی است، فراموش نمی‌کنیم برای همین باید به خاطر اهدافی والاتر از شخصیت‌ها یا فراکسیون‌ها، به روح ملی‌گرایی و برادری آراسته شویم؛ یعنی باید نامزدها را به افرادی تبدیل کنیم که در چنین شرایط سختی تاثیرگذار باشند.

تخریب ضریح‌ها و حسینیه‌ها

گروه دولت اسلامی در عراق عکس‌هایی را از تخریب و انفجار تعدادی از مرقدها و ضریح‌های اهل تسنن و عبادتگاه‌های شیعیان در استان نینوای عراق منتشر کرده است. به گزارش «ایسنا»، گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) در صفحه خود در پایگاه توییتر گزارش تصویری را با عنوان «گزارشی از تخریب ضریح‌ها و بت‌ها در ولایت نینوا» منتشر ساخت.

براساس این گزارش، تصویری از برجسته‌ترین ضریح‌هایی که تخریب شده است ضریح شیخ فتحی و مزار احمد الرفاعی، شیخ طریقت صوفیه است که این بارگاه‌ها با بولدوزر تخریب شده است. این گروه تروریستی همچنین عکس‌هایی را منتشر ساخته است که در آنها مساجد شیعیان در موصل و تل‌عفر، بمب‌گذاری و منفجر شده است که از جمله آنها دو حسینیه «جواد وقدو» در تل‌عفر و حسینیه «القبه» در مرکز موصل است.

در این شرایط، ضریح و مزار شیخ ابراهیم در ناحیه المحلبیه نیز تخریب شده است. اعضای دولت اسلامی که اخیرا از تشکیل «خلافت» خبر دادند مدعی هستند که اسلام تاکید دارد که این ضریح‌ها باید تخریب و با خاک یکسان شوند. آنها مدعی هستند که گنبدهایی که بالای مرقدها وجود دارد باید کاملا منهدم شوند.