تماس تلفنی بایدن و بارزانی

گروه بین‌الملل: مسعود بارزانی در تماسی تلفنی با معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که در هرگونه حل‌وفصل اوضاع عراق باید واقعیت جدید مدنظر قرار بگیرد. به گزارش «ایسنا»، دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای با اعلام اینکه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تماس تلفنی با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان برقرار کرد، تاکید کرد که دو طرف درخصوص اوضاع سیاسی و امنیتی عراق و برگزاری جلسه پارلمان و تشکیل دولت جدید در این کشور بحث و گفت‌وگو کردند. معاون رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از نقش پیش‌مرگ‌های کرد و جانفشانی‌‌های آنها در مقابله با تروریسم قدردانی کرد. رئیس اقلیم کردستان در این تماس تاکید کرد که در هرگونه حل‌‌وفصل مشکلات کنونی عراق باید تغییرات و واقعیت جدید مد نظر قرار بگیرد.

در این بیانیه آمده است که بایدن و بارزانی تاکید کردند که باید دولت جدید عراق تمام مشکلات و بحران‌هایی را که عراق از آن رنج می‌برد، حل کند. این در شرایطی است که روز گذشته دومین جلسه پارلمان عراق برای تعیین رئیس پارلمان، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری که با حضور ۲۳۳ نماینده کار خود را آغاز کرده بود، بار دیگر بی‌نتیجه پایان یافت و به روز سه‌شنبه موکول شد.

اسامه النجیفی، رئیس پیشین پارلمان عراق درباره نبود توافق گفت که ائتلاف نیروهای عراقی (گروه‌های سنی حاضر در پارلمان) بر سر سلیم جبوری برای ریاست پارلمان به توافق رسیده‌اند و از بقیه گروه‌ها خواست تا گزینه‌های خود را برای نخست‌وزیری و رئیس‌جمهوری اعلام کنند.

همزمان مسوولان عراقی حدود ۴ هزار داوطلب را به شهر الرمادی برای کمک به نیروهای عراقی در مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری داعش اعزام کردند، این در شرایطی است که تروریست‌ها برخی از مناطق دیالی را تحت تصرف خود درآورده‌اند.

رشید فلیح، فرمانده عملیات استان الانبار اعلام کرد که حدود ۲۵۰۰ داوطلب وارد الرمادی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰۰ تن دیگر نیز وارد این شهر شوند.

این مقام عراقی گفت این افراد داوطلب از بغداد و ازطریق هلی‌کوپتر به الرمادی انتقال داده می‌شوند.

همزمان جنگنده‌های عراقی تعدادی از پایگاه‌های تروریست‌های مسلح را در دو استان نینوا و صلاح‌الدین هدف قرار دادند. یک منبع آگاه در نیروی هوایی عراق گفت که نیروهای عراقی در حملات هوایی خود پایگاه‌ها و انبارهای سلاح افراد مسلح وابسته به داعش را هدف قرار دادند. از سوی دیگر، ایسنا به نقل از سایت التحریر گزارش داد که گروه داعش به شهر الضلوعیه در شمال بغداد حمله کردند و برخی از ساختما‌های دولتی آن را تصرف کردند.