روسیه با آرژانتین قرارداد همکاری هسته‌ای امضا کرد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری روسیه در سفر خود به آمریکای لاتین که به منظور افزایش همکاری‌های اقتصادی و تقویت نفوذ روسیه در این منطقه صورت گرفته است، روز شنبه با آرژانتین قرارداد همکاری هسته‌ای امضا کرد. به گزارش رویترز، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، در پایتخت آرژانتین به خبرنگاران گفت شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه، روس‌اتم، در ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید در آرژانتین مشارکت می‌کند. نوواک گفت شرکت روس‌اتم شرایط مالی«مناسبی» را برای سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین درنظر خواهد گرفت. این در شرایطی است که آرژانتین برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود و جذب سرمایه‌گذاران خارجی با مشکل مواجه بوده است. نوواک پس از گفت‌وگوها بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و همتای آرژانتینی‌اش، کریستینا فرناندز، به خبرنگاران گفت: «روس‌اتم به‌طور فعال در آرژانتین کار می‌کند و به این کشور در زمینه‌های فنی و تجاری کمک می‌کند. در پاییز امسال یک مناقصه برگزار می‌شود و روس‌اتم آماده است شرایط مالی مناسبی را به آرژانتین پیشنهاد دهد.»

فرناندز گفت هیات روسی از میادین نفت شیل در واکاموئرتا واقع در جنوب آرژانتین دیدار می‌کنند و افزود: امیدوار است روابط بین دو کشور عمیق‌تر شود.

میادین واکاموئرتا یکی از بزرگ‌ترین ذخایر شیل در نیم‌کره غربی به شمار می‌رود و می‌تواند تولید انرژی آرژانتین را طی یک دهه دو برابر کند. اما توسعه این میادین در مراحل اولیه قرار دارد. پوتین آرژانتین را یکی از مهم‌ترین متحدان استراتژیک خود در آمریکای لاتین خواند. رئیس‌جمهوری روسیه در بوئنوس‌آیرس به خبرنگاران گفت دو کشور روسیه و آرژانتین «درهمه زمینه‌ها همکاری می‌کنند». سفر پوتین به آرژانتین در شرایطی انجام شده که این کشور با بحران بدهی‌های دیگری رو به رو است. دولت آرژانتین تا تاریخ ۳۰ ژوئیه فرصت دارد تا بدهی‌های خود را به سرمایه‌گذاران پرداخت کند. ناتوانی آرژانتین در بازپرداخت بدهی‌هایش، این کشور را بیش از پیش از بازارهای سرمایه‌ جهانی کنار می‌گذارد و این در شرایطی است که دولت برای استخراج نفت و گاز شیل و ساخت جاده‌ها و بنادر جدید برای افزایش صادرات غله به شدت به منابع مالی نیازمند است. ولادیمیر پوتین پیش از سفر به آرژانتین از کوبا و نیکاراگوئه دیدار کرد. او اولین رهبر روس است که از نیکاراگوئه دیدار کرده است.

پوتین پس از آرژانتین به برزیل رفت تا پس از مسابقه پایانی جام‌جهانی فوتبال در اجلاس سران پنج کشور موسوم به «بریکس»، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی شرکت کند.