اعتراض جهانی به کشتار غزه

دنیای اقتصاد: در حالی که غزه بی‌وقفه زیر بمباران رژیم صهیونیستی‌است خبرها حکایت از آن دارد که این رژیم خود را برای یک حمله زمینی آماده می‌کند. در این میان مردم دنیا در رسانه‌های اجتماعی با چاپ کاریکاتورها و انتشار اخبار از کشتار غزه به جمع معترضان به رژیم صهیونیستی پیوسته‌اند. در پاریس تظاهرات مردم علیه اسرائیل با شعار «اسرائیل را بایکوت کنید» به خشونت کشیده شد. همزمان با آماده شدن صهیونیست‌ها برای حمله زمینی به غزه روی داد

افزایش اعتراض جهانی به کشتار در غزه

گروه بین‌الملل: بیشتر سایت‌های خبری از اوضاع اسفناک غزه خبر می‌دهند. رژیم صهیونیستی بی‌وقفه در حال بمباران نوار غزه است. آمریکا این‌بار از زبان جان کری می‌گوید که قصد دارد واسطه شود تا اوضاع این منطقه آرام شود. این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی خود را آماده یک حمله زمینی می‌کند.

فرمانده شاخه نظامی عزالدین القسام می‌گوید اگر این رژیم قصد حمله زمینی داشته باشد، روزگار سربازان اسرائیلی را سیاه خواهند کرد. در این میان مردم دنیا در رسانه‌های اجتماعی با چاپ کاریکاتورها و انتشار اخبار از غزه به جمع معترضان به رژیم اسرائیل پیوسته‌اند.

این در شرایطی است که در فرانسه مردم این کشور با شعار «اسرائیل را بایکوت کنید» به خیابان‌ها آمدند که ساعاتی بعد این راهپیمایی به خشونت کشیده شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران معترض به‌صورت صلح‌آمیز در خیابان‌های پاریس پشت پلاکارد بزرگی که روی آن نوشته شده بود: «حمایت کامل از تلاش‌های مردم فلسطین» راه رفتند. اما در پایان این راهپیمایی در میدان «باستیل» به دنبال پرتاب وسایل آتش‌زا از جانب معترضان به‌سوی صفی از ماموران پلیس که در واکنش به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شده بودند، درگیری‌ها بالا گرفت.

همزمان با کشتار بی‌وقفه نظامیان این رژیم، روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی در حملات گسترده خود چند تن از شخصیت‌های ملی را در کرانه باختری دستگیر کردند که در میان آنها تعدادی از وزیران سابق و نمایندگان جنبش مقاومت و شخصیت‌های مستقل هستند.

در این‌باره، «ایسنا» به نقل از الجزیره گزارش داد که نیروهای رژیم صهیونیستی عبدالستار قاسم، استاد سابق دانشگاه النجاح و همچنین عمر عبدالرازق وزیر اسبق دارایی را از منازل خود در دو استان نابلس و سلفیت در مرکز کرانه باختری بازداشت کردند.

خانواده دستگیرشدگان گفتند: نیروهای اسرائیلی قاسم و عبدالرزاق را برای انجام تحقیقات به جای نامشخصی انتقال دادند.

نیروهای این رژیم همچنین برخی از نمایندگان جنبش حماس در شورای قانونگذاری فلسطین ازجمله نایف رجوب نماینده و وزیر سابق محمد ابو جحیشه از الخلیل و داوود ابو سیر و ریاض العمله از نابلس و فتحی قرعاوی و ریاض رداد صیا از طولکرم و خالد سعید‌، ابراهیم دحبور از جنین و فضل حمدان از رام‌الله را دستگیر کردند.

نیروهای این رژیم همچنین منزل نضال صلاح در ضاحیه الرامه در شهر الخلیل را محاصره کردند.

صلاح، یکی از نزدیکان مروان قواسمی است که بنا به ادعای مقامات رژیم صهیونیستی یکی از متهمان ربودن و قتل سه شهرک نشین اسرائیلی است.

این رژیم در حملات خود و دستگیری شهروندان فلسطینی منازل بسیاری از مردم شهر را نیز محاصره کرده است. در این شرایط اما منابع خبری اعلام کردند که هلی‌کوپترهای رژیم صهیونیستی بار دیگر صبح روز گذشته مناطقی از غزه را هدف قرار دادند و به دلیل این حملات تعداد شهدای غزه به ۱۷۳ تن و زخمی‌ها به ۱۲۶۰ تن افزایش یافته است.

«ایسنا» می‌نویسد که هلی‌کوپترهای رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه، مناطق مختلف نوار غزه را هدف قرار دادند که در این حملات مسجد النور ساختمان دولتی کامپیوتر و مجتمع امنیتی انصار در امان نبودند. رسانه‌های فلسطینی نیز اعلام کردند که در حملات رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در منطقه التفاح در غزه، چند تن زخمی شدند.

در همین حال اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: پس از اینکه ۳۴ تن دیگر روز یکشنبه به شهادت رسیدند تعداد شهدای فلسطین به ۱۷۳ تن افزایش یافته است. این در شرایطی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کرد که دامنه عملیات نظامی علیه غزه گسترده‌تر می‌شود.

خبرنگار الجزیره در غزه گزارش داد که در پی حملات رژیم صهیونیستی یک کودک و چهار زن به شهادت رسیدند. در حمله‌ای که خانه‌ای را در اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه هدف قرار داده بود یک زن به شهادت رسید و چند تن دیگر زخمی شدند. در یکی از حملات رژیم صهیونیستی یک برج مسکونی در منطقه

تل الهوا هدف قرار گرفت که بر اثر آن یک فلسطینی مجروح شد.

در حمله دیگری یک مسجد در دیرالبلح در مرکز نوار غزه مورد حمله قرار گرفت و کاملا تخریب شد.

نیروهای رژیم صهیونیستی همچنین زمین‌های کشاورزی در منطقه الزیتون را هدف قرار دادند. پس از حملات شدید رژیم صهیونیستی و هشدار مقامات این رژیم به تشدید حملات، هزاران تن از خانه‌هایشان خارج شدند.

از سوی دیگر، وزارت مشاغل عمومی فلسطین اعلام کرد: از زمان آغاز عملیات نظامی اسرائیل از دوشنبه گذشته ۵۶۰ واحد مسکونی در نوار غزه کاملا تخریب شده است. مفید الحساینه، وزیر مشاغل عمومی فلسطین با بیان این خبر گفت: در پی این حملات ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانه دیگر نیز به صورت جزئی آسیب دیده‌اند.

از سوی دیگر، بخش امور امدادرسانی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که در پی شلیک موشک از غزه ۲۰۸ اسرائیلی زخمی شدند که ۱۱ تن از آنها با ترکش‌ آسیب دیده‌اند‌ و ۳۶ تن در هنگام رفتن به پناهگاه‌ها زخمی شده‌اند. در این میان ۶ تن دیگر در هنگام شنیدن صدای آژیر خطر در حوادث جاده‌ای آسیب دیده‌‌اند و ۱۵۱ تن دچار ترس و وحشت شدید شده‌اند.

از سوی دیگر، گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که با موشک پایگاه‌های نظامی مهم رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است که چندین نقطه در منطقه اسدود و اطراف آن مورد آماج حملات قرار گرفتند و یکی از این موشک‌ها مستقیما به پایگاه نظامی

سدوت میخا اصابت کرد که این پایگاه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی با نام کناف ۲ شناخته شده است و این پایگاه آتشبارهای حیتس ۲ و موشک‌های زمین به زمین از نوع یریحو ۲ است که کلاهک‌های هسته‌ای دارد.

پیش‌تر گردان‌های قسام اعلام کرده بود که موشک شهرهای تل آویو و ریشون لیتسیون و بخش‌های جنوبی شهر حیفا را هدف قرار داده است. منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که چندین موشک بر فرودگاه بن گوریون در شهر تل آویو در تمام توابع جنوبی آن و شهرهای شمالی‌اش همچون بیتح تکفا، هرتزلیا و نتانیا و همچنین شهرهای عسقلان، نقب، بئرالسبع اصابت کرده است. همچنین صدای آژیرهای خطر در منطقه الخضیره در جنوب حیفا بلند شده است.

منابع اعلام کردند که سامانه گنبد آهنین تنها توانست حملات چند موشک را خنثی کند. درهمین حال گردان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی اعلام کرد که شهر عسقلان و شهر نتانیا در شمال تل آویو را برای نخستین بار هدف قرار داده است.

گردان‌های قدس همچنین تهدید کرد که ۲ شهر دیمونا و تل آویو را هدف قرار خواهد داد، اما زمانی را برای این اقدام مشخص نکرد. این در شرایطی است که بین رژیم صهیونیستی و گروهی ناشناس در جنوب لبنان تبادل آتش شده است.

از سوی دیگر، آژانس امدادرسانی و کار آوارگان (آنروا) درهای هشت مدرسه در نوار غزه را در مقابل هزاران آواره که مجبور شده بودند به این مدارس پناه ببرند، باز کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که نیروهای رژیم صهیونیستی تهدید کردند که خانه‌های آنها را در حملات هوایی پی‌درپی هدف قرار می‌دهند.

ارتش رژیم صهیونیستی از ساکنان چند منطقه در شمال نوار غزه خواست تا هرچه سریع‌تر خانه‌هایشان را ترک کنند، اما در مقابل وزارت داخلی در غزه از شهروندانی که خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و به مدارس آنروا به دلیل تهدیدهای رژیم صهیونیستی پناه برده‌اند خواست تا هرچه سریع‌تر به خانه‌هایشان بازگردند و در اجرای طرح رژیم صهیونیستی که با هدف آسان کردن ماموریت آن در مرکز نوار غزه است، مشارکت نکنند.

کری قصد وساطت دارد

وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر پیشنهاد واشنگتن را در کمک به میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه همزمان با افزایش حملات صهیونیست‌ها در این منطقه مطرح کرد.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی واشنگتن را در قبال افزایش تنش‌ها در نوار غزه به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ابراز کرد و گفت که به دنبال همکاری با رهبران منطقه در میانجی‌گری برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه است تا آرامش برقرار شود و از تلفات انسانی و غیرنظامیان جلوگیری به عمل آید.

جان کری همچنین تاکید کرد که رژیم صهیونیستی حق دفاع از خود را دارد. وی گفت: واشنگتن آماده تسهیل در روند پایان دادن به اقدامات خصمانه شامل بازگشت به توافق آتش‌بس نوامبر ۲۰۱۲ است. با وجود درخواست‌های مکرر برای آتش‌بس، نتانیاهو گفته که ارتش رژیم صهیونیستی با تمام قوا باید حماس را مورد حمله قرار دهد و هشدار داد که هیچ پایانی در این نبرد وجود ندارد.