بریکس بانک تاسیس می‌کند

گروه بین‌الملل: رهبران پنج اقتصاد بزرگ نوظهور جهان این هفته از یک صندوق ذخیره ارزی و بانک توسعه جدید رونمایی می‌کنند. به گزارش بلومبرگ، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که به کشورهای «بریکس» معروفند در نشست خود در شهر فورتالزای برزیل تاسیس یک صندوق ذخیری ارزی ۱۰۰ میلیار دلاری و یک بانک ۵۰ میلیارد دلاری را تصویب خواهند کرد. این نشست قرار است امروز و فردا(۱۵ و ۱۶ ژوئیه) برگزار شود.

آرویند سوبرامانیان، تحلیلگر ارشد موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون می‌گوید، این ابتکارات ناشی از ناامیدی این کشورها از مشارکت در حکمرانی جهانی و به‌خصوص بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است. با توجه به اینکه اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری کاهش یافته است و دولت‌های عضو بر موضوعات داخلی خود همچون انتخابات در برزیل، بحران اوکراین و طرح‌های مربوط به اتخاذ سیاست اقتصادی جدید در هند متمرکز شده‌اند، این اقدامات به اندازه کافی بزرگ نیستند تا بتوانند موجب افزایش رشد اقتصادی یا برقراری همبستگی بین کشورهای عضو این گروه شوند.

این در شرایطی است که براساس پیش‌بینی اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ، رشد اقتصادی در این پنج کشور امسال به‌طور متوسط به ۳۷/۵ درصد خواهد رسید که نصف میزان ۷ سال قبل است. رشد اقتصادی برزیل و روسیه به ترتیب ۳/۱ و ۵/۰ درصد خواهد بود.

اما یوری یوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در امور سیاست خارجی در مصاحبه‌ای اعلام کرد، نرخ رشد این گروه همچنان بیش از متوسط رشد جهانی است و وزن اقتصادی و سیاسی این گروه درحال افزایش است.

از سوی دیگر، کوین گالاگر،استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون می‌گوید این بانک توسعه جدید که بر وام‌گیرندگان الزامات سیاسی اعمال نخواهد کرد، به پاسخگویی به نیازهای زیرساخت‌های مالی کمک خواهد کرد. گروه بریکس همچنین می‌تواند از این بانک به‌عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورهای توسعه‌یافته، به‌ویژه آمریکا، استفاده کند تا درجهت منصفانه‌تر کردن موسسات مالی جهانی اقدام کنند.

با توجه به اینکه سرمایه اولیه این بانک ۵۰ میلیارد دلار است، این بانک می‌تواند طی یک دهه سالانه ۴/۳ میلیارد دلار وام پرداخت کند. این در شرایطی است که انتظار می‌رود بانک جهانی در سال‌جاری ۶۱ میلیارد دلار وام بپردازد. تاسیس این بانک باید به تصویب همه کشورهای عضو بریکس برسد. این بانک درنهایت عضویت کشورهای غیرعضو بریکس را می‌پذیرد و با برنامه‌های بانک توسعه زیرساخت‌های آسیا هماهنگ خواهد شد.