گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد که رهبران چین و ونزوئلا توافق کرده‌اند تا یک اتحاد و پیمان استراتژیک دو جانبه میان دو کشور ایجاد شود. به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، اظهارات نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در شرایطی مطرح شده است که دو کشور چین و ونزوئلا در سال‌های اخیر شاهد گسترش چشمگیری در روابط دوجانبه بوده‌اند.

براساس این گزارش، نیکلاس مادورو پس از دیدار با شی‌جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در کاراکاس گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم تا روابط‌مان را به یک سطح بالاتر برسانیم و اعلام کنیم که میان دو کشور یک هم‌پیمانی استراتژیک ایجاد شده است.» رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت که روابط دیپلماتیک میان کاراکاس- پکن به طور موفقیت‌آمیزی طی ۴۰ سال گذشته حفظ شده است و پس از به قدرت رسیدن هوگو چاوز رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا در سال ۱۹۹۹ در مرحله مهم تقویت قرار گرفت.

سطح تجاری چین و ونزوئلا در دوران ریاست‌جمهوری چاوز و نیکلاس مادورو جانشین به ۲/۱۹ میلیارد دلار رسید. طی ۱۵ سال گذشته ونزوئلا به چهارمین شریک چین در آمریکای لاتین تبدیل شد. وزیر نفت ونزوئلا نیز به تازگی اعلام کرد که کشورش قصد دارد سطح صادرات نفت خود را به چین تا سال ۲۰۱۶ به یک میلیون بشکه در روز برساند. ونزوئلا در سال ۲۰۰۵ روند صادرات نفت به چین را با ۴۹ هزار بشکه در روز آغاز کرد که این آمار سال ۲۰۱۳ به ۵۲۴ هزار بشکه در روز رسید.