بازرسی آرای انتخابات بدون حضور ناظران عبدالله آغاز شد

گروه بین‌الملل: کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که این کمیسیون بررسی آرای انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری را از عصر روز گذشته آغاز کرده است. نور محمد نور، سخنگوی این کمیسیون در یک نشست خبری در کابل گفت که دو تیم دویست نفری که یکی قبل از ظهر و دیگری بعدازظهر کار خواهند کرد، روند بررسی آرا را آغاز کرده‌اند. او افزود که کمیسیون انتخابات هم شنبه و هم تا پیش از ظهر یکشنبه منتظر تیم عبدالله عبدالله بوده است.

نور گفت: « ما تیم عبدالله را تشویق می‌کنیم که بیاید و بر روند بررسی مجدد آرا نظارت کند.» او گفت: تمام خواسته‌هایی را که تیم عبدالله عبدالله پیشنهاد کرده بود در دستور‌العمل کمیسیون انتخابات در نظر گرفته‌اند تا تیم عبدالله به روند شمارش آرا باز گردد.

نور تاکید کرد که این کمیسیون نمی‌تواند بیشتر از این بررسی آرا را به تعویق بیندازند. به گفته نور، نتایج بررسی به دلیل حضور صدها ناظر بین‌المللی از اعتبار لازم برخوردار خواهد بود.

روند بازرسی آرا در شرایطی از روز گذشته آغاز شد که تاکنون چندین بار به انحای مختلف متوقف شده بود. عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه سابق افغانستان از معترضان اصلی به شمارش آرا بود و پیش از این گفته بود که هرگز نتایج انتخابات این کشور را نخواهد پذیرفت. اشرف غنی احمدزی، دیگر نامزد انتخابات افغانستان در ریاست‌جمهوری بر اساس شمارش آرا پیروز ابتدایی این رقابت اعلام شده بود که عبدالله عبدالله ضمن اعتراض به نتیجه آرا، اعلام کرد که نتیجه را نخواهد پذیرفت و یک دولت مستقل تشکیل خواهد داد.

همین موضوع افغانستان را در آستانه یک بحران سیاسی قرار داد و در نهایت با پا در میانی آمریکا قرار بر این شد که نتایج از نو خوانده شود و فرد پیروز دولت وحدت ملی تشکیل دهد.