حمله آمریکا به مواضع داعش

دنیای اقتصاد: روز گذشته منابع خبری اعلام کردند که نیروهای هوایی آمریکا به مواضع داعش در شمال عراق حمله کردند. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده صبح روز گذشته با حمله هوایی به مواضع داعش موافقت کرده بود. روزنامه تودی زمان در این باره نوشت: اوباما به‌طور محدود با حمله هوایی علیه بنیادگرایان موافقت کرده و گفته است که نیروی هوایی این کشور در شمال عراق علیه مواضع داعشی‌ها اقدام کند. او دلیل این تصمیم را جلوگیری از «نسل‌کشی بالقوه» اعلام کرده است. چند روز پیش نیز دولت مالکی در جهت حمایت از پیش‌مرگ‌های کرد دستور پشتیبانی هوایی از کردها را داده بود. اتحادکردهای عراق، سوریه و ترکیه

آمریکا به مواضع داعش حمله کرد

گروه بین‌الملل: روز گذشته منابع خبری اعلام کردند که نیروهای هوایی آمریکا به مواضع داعش در شمال عراق حمله کردند. در این راستا رئیس‌جمهوری ایالات متحده صبح روز گذشته با حمله هوایی به مواضع داعش موافقت کرده بود.

روزنامه تودیز زمان در این‌باره نوشت: اوباما به‌طور محدود با حمله هوایی علیه بنیادگرایان موافقت کرده و گفته است که نیروی هوایی این کشور در شمال عراق علیه مواضع داعشی‌ها اقدام کند. او دلیل این تصمیم را جلوگیری از «نسل‌‌کشی بالقوه» اعلام کرده است. چند روز پیش نیز دولت مالکی در جهت حمایت از پیشمرگه‌های کرد دستور پشتیبانی هوایی از کردها را داده بود.

همزمان در مبارزه علیه گروه تروریستی داعش در شمال عراق نیروهای مسلح کرد عراق، ترکیه و سوریه جبهه‌ای مشترک تشکیل داد‌ه‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک نماینده ارشد کردهای عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که گروه‌های کرد سه کشور عراق، ترکیه و سوریه در مورد تشکیل جبهه مشترک علیه داعش به توافق رسیده‌اند. خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد که در مبارزه علیه داعش، نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) به کمک کردهای عراق آمده‌اند.

خبرگزاری عراقی سومریه به نقل از سخنگوی پ‌ک‌ک نوشت که این حزب ممنوع الفعالیت در ترکیه نخستین گروه از نیروهای خود را به عراق فرستاده است. قرار است این گروه در منطقه سنجار واقع در غرب شهر موصل علیه داعش بجنگند. پایگاه خبری کردی «روداو» روز سه‌شنبه گزارش داده بود که شبه‌نظامیان «حزب اتحاد دموکراتیک سوریه» که از متحدان پ‌ک‌ک است از سوریه به کردهای عراق که در حال نبرد با داعش هستند، کمک می‌کنند. داعش نیروهای پیشمرگه کرد را در روزهای اخیر از بخش‌های بزرگی از شمال و غرب موصل بیرون رانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از هالو پنجونی، نماینده کردها، اعضای پ‌ک‌ک ترکیه و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در ربیعه، واقع در منطقه مرزی عراق و سوریه، و در اطراف سنجار در حال مقابله مسلحانه با نیروهای داعش هستند.

این نماینده کردها گفته است که پیشمرگه‌های کرد کوشیده‌اند شهر سومر و نیز مناطق شمالی و شرقی شهر موصل را محاصره کنند. نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه نیز اعلام کرده‌اند توانسته‌اند ربیعه را تصرف کنند.

تروریست‌های داعش در روزهای اخیر مناطق وسیعی، از جمله چند میدان نفتی بین شهر موصل در شمال عراق و مرز سوریه را تسخیر کردند. آنان پیشمرگه‌‌های کرد را از این منطقه بیرون راندند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد به‌نظر می‌رسد که در چند روز اخیر توانایی مقابله پیشمرگه‌ها در برابر داعش کاهش یافته است. اعلام تشکیل جبهه مشترک کردها در روز چهارشنبه اقدام کم‌سابقه‌‌ای به شمار می‌آید، زیرا این سه تشکیلات کرد به‌طور معمول رقیب یکدیگر به حساب می‌آیند. اما به نظر می‌رسد که تهدید داعش در روز دوشنبه به اینکه تمام منطقه کردنشین در شمال عراق و سوریه را تصرف خواهد کرد منجر به تصمیم کردهای سه کشور برای ایجاد جبهه مشترک شده است.

وضعیت غیرنظامیانی که از سنجار گریخته‌اند و بیشترشان کردهای «ایزدی» هستند «فاجعه‌بار» توصیف می‌شود. داعش این اقلیت مذهبی را «شیطان‌پرست» می‌خواند. هزاران تن از ایزدی‌ها بدون آب و غذا آواره شده‌اند و سراسیمه به کوهستان‌ها گریخته‌اند. یک مقام ارشد اقلیم کردستان عراق گفته است خطر قحطی جان ۵۰ هزار ایزدی شمال عراق را تهدید می‌کند و باید هر چه زودتر کمک‌رسانی جدی به آنها صورت گیرد.

از دیگر سو منابع خبری اعلام کردند به دلیل به توافق نرسیدن اعضای پارلمان عراق در روز پنج‌شنبه برای تعیین بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی، این موضوع به فردا موکول شد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از سایت خبری سومریه نیوز، تعیین بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی از این‌رو اهمیت دارد که وظیفه انتخاب نخست‌وزیری را به عهده می‌گیرد. قرار است که جلسه آتی با حضور گروه‌های مختلف سیاسی و فواد معصوم رئیس‌جمهوری این کشور برگزار شود اما جلسه روز پنج‌شنبه به‌دلیل اختلافات شدید و درگیری‌های لفظی اعضای پارلمان به روز یکشنبه موکول شد. این در شرایطی است که رئیس‌جمهوری عراق با رئیس پارلمان این کشور نشستی در پشت درهای بسته برگزار کرد که نتایج آن هنوز منتشر نشده است.

همزمان در پی انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در استان کرکوک دست‌کم ۴۸ تن کشته و زخمی شدند. یک منبع امنیتی در این راستا اعلام کرد که این انفجارها یک حسینیه در مرکز استان را که محل اسکان آوارگان عراقی از منطقه طوز بوده است هدف قرار داد.