گروه بین‌الملل: روسیه واردات کلیه مواد غذایی از اتحادیه اروپا، آمریکا و شماری از کشورهای غربی را که تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کرده‌اند، ممنوع اعلام کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در یک نشست دولتی گفت که روسیه از این پس اجازه واردات گوشت، ماهی، میوه، سبزی و مواد لبنی از اتحادیه اروپا، آمریکا، استرالیا، کانادا و نروژ را نمی‌دهد.مدودف تاکید کرده است که تحریم‌های روسیه علیه این کشورها برای یک‌سال خواهد بود.

این در شرایطی است که۴۳درصد از مواد غذایی روسیه وارداتی است و در این میان سبزی‌ها و پنیر با ۶۵ و ۵۰درصد بیشترین میزان واردات مواد غذایی روسیه را به خود اختصاص می‌دهند. کارشناسان معتقدند ممنوعیت واردات از اتحادیه اروپا می‌تواند باعث افزایش نرخ تورم شود.

روسیه سالانه معادل ۲ میلیارد یورو (۷/۲ میلیارد دلار) میوه و سبزی از اتحادیه اروپا و یک میلیارد یورو مواد غذایی و کشاورزی از آمریکا خریداری می‌کند.

مدودف به وزارت کشاورزی و سازمان‌های تولیدکننده گفت راه‌هایی برای افزایش تولیدات روسیه بیابند تا مانع از افزایش قیمت محصولات برای مصرف‌کنندگان روسی شوند.

روسیه به دنبال آن است تا منابع دیگری برای واردات این محصولات بیابد و چین، ترکیه و کشورهای آمریکای لاتین در این زمینه مدنظر قرار گرفته‌اند. اتحادیه اروپا در واکنش به این تصمیم روسیه حق خود را برای اتخاذ تدابیری علیه مسکو محفوظ دانسته است. همزمان، تولیدکنندگان گوشت در برزیل هم برای گرفتن جایگاه بازار اروپا در روسیه و افزایش صادرات خود به این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند. این در شرایطی است که بلومبرگ گزارش می‌دهد در میان کشورهای حوزه یورو، فنلاند به‌دلیل وابستگی شدید به تجارت با روسیه، بیشترین زیان را از این ممنوعیت خواهد دید. با توجه به اینکه ۱۴درصد از تجارت فنلاند با روسیه است، این مساله مبارزه این کشور برای خروج از دومین رکود از سال ۲۰۰۸ تاکنون را دشوارتر می‌کند. از سوی دیگر، به گفته معاون خزانه‌داری آمریکا درصورت ادامه حمایت روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین، ایالات متحده تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید خواهد کرد. یک مقام ارشد خزانه‌داری آمریکا گفته است که ایالات متحده آمادگی آن را دارد، چنانچه روسیه حمایت خود از شورشیان جدایی‌‌طلب در شرق اوکراین را ادامه دهد، تحریم‌های سنگین‌تری علیه این کشور وضع کند.