تشکیل ائتلاف جهانی علیه داعش

گروه بین‌الملل: جمعه شب مشاوران نظامی آمریکایی برای کمک به عراق در جنگ با گروه تروریستی داعش وارد اربیل شدند. به گزارش «ایلنا» به نقل از المیادین، ۱۵۰ مشاور نظامی آمریکایی برای کمک به عراق در جنگ با گروه تروریستی داعش وارد مرکز اقلیم کردستان عراق شدند.

برخی منابع نیز اعلام کردند که مشاوران نظامی آمریکا در زمینه هماهنگی امنیتی میان بغداد و اربیل نیز فعالیت می‌کنند. ارتش آمریکا همچنین برای مقابله با عناصر گروه تروریستی داعش با ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه اتاق عملیات مشترک تشکیل داد. این در شرایطی است که اوباما اعلام کرده است آمریکا اجازه تشکیل خلافت اسلامی در عراق و سوریه را نمی‌دهد. منابع دولتی لندن نیز اعلام کردند، انگلیس ممکن است به آمریکا در انجام حملات هوایی علیه داعش در عراق بپیوندد.

به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، همزمان با آغاز حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در عراق که روز جمعه و پس از دستور باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا صورت گرفت، منابع انگلیسی نیز اعلام کردند که دولت لندن احتمالا به این کمپین می‌پیوندد.

یکی از منابع آگاه دولت لندن گفت: ما نگران این هستیم که با یک نسل کشی در عراق مواجه شویم. در این موارد، ما هیچ چیز را رد نمی‌کنیم.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که از جانب نمایندگان پارلمان این کشور برای دستور به حمله نظامی تحت فشار است، هنوز درباره این مساله با اوباما سخن نگفته است. البته تماس‌هایی میان گروه‌های امنیت ملی آمریکا و انگلیس برقرار شده است و کاخ سفید اعلام کرده که هیچ تاریخ خاصی برای پایان دادن به عملیات نظامی آمریکا در عراق اعلام نشده و این اقدام راه را برای گسترش عملیات در صورت وخامت اوضاع بازنگه داشته است.

جاستین ولبی، اسقف کانتربری گفت: انگلیس باید به مسیحیان عراقی که به خاطر تهدیدهای داعش از خانه و کاشانه خود فرار کرده‌اند و بیرون رانده شدند، پناهندگی دهد.

در حالی که انگلیس تنها اعلام کرده که با ارسال کمک‌های فوری بیشتر به وضعیت مسیحیان عراق رسیدگی می‌کند، نمایندگان برجسته پارلمان این کشور به کامرون گفته‌اند که باید برای حمایت و پشتیبانی از ماموریت آمریکا در عراق پیشنهاد کمک نظامی دهد. به‌طوری که سر جرالد هوارث، وزیر پیشین دفاع انگلیس گفت: فکر می‌کنم که دولت لندن باید به نیروهای آمریکایی بپیوندد. ما تسلیحات کامل و دقیق در اختیار داریم که می‌توانیم با آنها حملات هوایی دقیق و ضروری را علیه داعش در عراق انجام دهیم.

دور دوم حملات هوایی آمریکا به داعش

سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که دور دوم حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در شرایطی آغاز شد که گفته شد عناصر داعش به ۳۰ کیلومتری شهر اربیل که جمعیتی بیش از یک میلیون نفر در آن ساکن هستند، رسیده‌اند.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری شینهوا، پنتاگون اعلام کرد: ارتش آمریکا اقدامات خود را علیه داعش گسترش داده و از جنگنده‌ها و پهپادها برای انجام دو حمله هوایی دیگر در نزدیکی اربیل مرکز منطقه خودمختار کردستان عراق استفاده کرده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای که بعدازظهر جمعه منتشر شد، آورده است: دور دوم حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی به صورت موفقیت‌آمیز برای از میان برداشتن تروریست‌های داعش صورت گرفت و یک کاروان از هفت خودرو متعلق به داعش منهدم شد و مواضع این تروریست‌ها با استفاده از بمباران هوایی از بین رفت.

در این بیانیه همچنین آمده است: جنگنده‌های آمریکایی یک بمب لیزری هدایت‌شونده را بر مواضع داعش انداختند.اولین حمله در ساعت ۶:۴۵ (به وقت محلی) زمانی رخ داد که دو جنگنده FA-۱۸ از ناو هواپیمابر آمریکایی واقع در خلیج‌فارس دو بمب ۵۰۰ پوندی لیزری هدایت شونده را در نزدیک اربیل پایین انداختند و طی آن تعدادی از مواضع داعش منهدم شد.

این در حالی است که احمد حمید، پزشک بیمارستان السلام در شرق موصل به خبرگزاری آناتولی گفت: بیمارستان مذکور در ساعات پایانی جمعه شب، جسد هشت کشته و ۲۰ زخمی را که از اعضای داعش بودند، تحویل گرفت.

حمید تصریح کرد: این تلفات و زخمی‌ها مربوط به حمله هوایی آمریکا به منطقه الخازر در ۶۰ کیلومتری شرق موصل و نزدیکی اربیل بود. وی افزود:‌ اکثر زخمی‌ها حال‌شان وخیم است و تحت مراقبت ویژه هستند.

تصمیم‌گیری برای آغاز این حملات هوایی از جانب ژنرال ارتش لوید آستین، فرمانده مرکزی آمریکا اتخاذ شد. باراک اوباما، ‌رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی تلویزیون حکم عملیات هوایی علیه مواضع داعش در شمال عراق را صادر کرد.درهمین‌حال، نیروهای پیشمرگه کوه‌های منطقه «بعشیقه» در شمال شهر «موصل» را نیز از عناصر داعش بازپس گرفتند.

فروش زنان مسیحی و ایزدی

سخنگوی هلال احمر عراق اعلام کرد که گروه داعش در ادامه جنایت‌های خود علیه اقلیت‌ها در این کشور، این بار بازاری را در استان نینوا برای فروش زنان مسیحی و ایزیدی به‌عنوان کنیز باز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد الخزاعی، سخنگوی هلال احمر عراق اعلام کرد که اعضای گروه «دولت اسلامی» (داعش) بازاری برای فروش زنان ایزدی و مسیحی باز کرده است و به فروش زنان به‌عنوان کنیز در بازارهای شهر نینوا می‌پردازد. وی گفت: اعضای داعش زنان ایزدی و مسیحی را می‌ربایند و آنها را به‌عنوان کنیز می‌فروشند. همچنین آنها ده‌ها خانواده ایزدی، ترکمان و مسیحی را در فرودگاه تل عفر بازداشت کرده‌اند و تمامی مردان این خانواده‌ها را کشتند.

این مسوول هلال احمر عراق از تمامی سازمان‌های بشردوستانه، جامعه جهانی و دولت عراق خواست تا برای بررسی اوضاع وخیم انسانی در نینوا اقداماتی اتخاذ کنند.

در همین راستا برخی فعالان اینترنتی تصاویری را در صفحات اجتماعی منتشر کردند که در آن گروهی از زنان نشان داده‌ شده‌اند که با زنجیر دست و پایشان بسته شده است و گروه داعش آنها را در خیابان‌ها به دنبال خود می‌کشانند.

منابع رسانه‌ای و امنیتی در استان نینوا نیز اعلام کردند که گروه داعش بیش از ۴۰۰ زن از اقلیت‌های ایزدی را ربوده و آنها را برای شرکت در جهاد نکاح به پادگان‌هایی در نینوا برده‌است.

وزارت امور زنان عراق نیز در بیانیه‌ای از تمامی طرف‌های ذی‌ربط در دولت بغداد و اقلیم کردستان و همچنین جامعه جهانی خواست تا هرچه سریع‌تر برای پایان دادن به جنایت‌های داعش و نجات زنان عراقی از دزدیده شدن و به بردگی رفتن اقداماتی اتخاذ کنند.

زنده به گور کردن کودکان و جوانان عراقی

کمیساریای حقوق بشر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه داعش صدها کودک و جوان عراقی را زنده زنده در موصل دفن کرده است.

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، فاضل غراوی، عضو کمیساریای حقوق بشر عراق اعلام کرد که گروه «دولت اسلامی» (داعش) صدها کودک و جوان عراقی را زنده زنده در گورهای دسته‌جمعی در موصل دفن کرد.

گروه داعش که به تازگی کنترل برخی مناطق را در عراق در دست گرفته است مجازات‌های شدیدی علیه عراقی‌هایی که با دستورات و عقاید این گروه مخالفند، اعمال می‌کند تا جایی که به‌تازگی از مسیحیان موصل خواسته بود یا جزیه بپردازند یا به اسلام روی بیاورند یا کشته شوند.

سلاح‌های داعش از سلاح‌های پیشمرگه‌‌ها پیشرفته‌تر است

رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق از کشته شدن ۱۵۰ عضو پیشمرگه در جریان درگیری‌ها با گروه تروریستی داعش خبر داد و اعلام کرد که سلا‌ح‌های داعش از سلاح‌های نیروهای پیشمرگه بسیار پیشرفته‌تر است.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، فواد حسین، رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان در کنفرانسی خبری که با هوشیار زیباری، وزیر خارجه برکنار شده عراق در اربیل داشت، اعلام کرد: ۱۵۰ تن از پیشمرگه‌ها در جریان درگیری‌ها با داعش کشته شده‌اند.

فواد حسین اعلام کرد که تعداد زخمی شدگان نیروهای پیشمرگه در جریان این درگیری‌ها به ۱۰۰ تن می‌رسد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: داعش سد موصل را تحت تصرف خود درآورد تا از این طریق به مناطق حساس در نزدیکی کردستان برسد و ما اذعان می‌کنیم که سلا‌ح‌های داعش بسیار پیشرفته‌تر از سلاح‌های پیشمرگه‌ها است و این به دلیل آن است که آنها سلاح‌های نیروهای عراقی را تحت تصرف خود درآورده و پول‌های زیادی به دست آنها رسیده است. وی با بیان اینکه داعش در حال حاضر روی جبهه موصل و اربیل تمرکز کرده است، گفت: داعش یک سازمان تروریستی است که به رسمیت شناخته نمی‌شود و این گروه از نیروهایشان در سوریه کمک طلب کرده است.

هوشیار زیباری نیز گفت: با همکاری و هماهنگی بیشتر میان اربیل و بغداد، داعش از بین برده خواهد شد. داعش یک قدرت خارق‌العاده نیست که شکست نخورد و ظرف روزهای آتی نتایج مهمی رقم خواهد خورد. زیباری از موضع دولت آمریکا و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور برای حمایت هوایی از نیروهای پیشمرگه قدردانی کرد و گفت: این حمایت روحیه نیروهای پیشمرگه را بالا برده و باعث شده است تا شرایط عملا وضعیت کاملا متفاوتی پیدا کند.

لغو موقت همه پروازهای ترکیه به اربیل

خطوط هوایی ترکیه روز جمعه از لغو تمام سفرهای این کشور به استان اربیل در اقلیم کردستان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

سخنگوی خطوط هوایی ترکیه اعلام کرد که این شرکت تمام سفرهای خود را تا اطلاع ثانوی به اربیل لغو کرده است و علت این امر نگرانی‌های امنیتی است.

لغو پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان نیز از لغو پروازهایش به اربیل تا روز دوشنبه خبرداد.

این شرکت هواپیمایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی پروازهای لوفت‌هانزا از فرانکفورت و وین به اربیل با توجه به شرایط امنیتی عراق تا دوشنبه لغو می‌شود.

لغو یکی از سفرهای هوایی از مصر به اربیل

شرکت هواپیمایی مصر تصمیم گرفت سفر خود به فرودگاه اربیل در ساعات اولیه صبح دیروز (شنبه) را بنا به دلایل امنیتی لغو کند.

شرکت هواپیمایی مصر به مسافران پیش از زمان این سفر خبر داد که این سفر بنا به دلایل امنیتی لغو می‌شود.در همین حال، یک منبع در این شرکت اعلام کرد که آنها تا به این لحظه تصمیم نگرفته‌اند که آیا سفرهای خود به اربیل را به‌صورت کامل متوقف کنند یا خیر.

اعمال محدودیت‌ در پروازهای آمریکا در حریم هوایی عراق

اداره هوانوردی فدرال آمریکا محدودیت‌هایی را درباره پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور بر فراز آسمان عراق به دلیل شرایط امنیتی اعمال کرده است.این اداره به خلبانان اعلام کرده است که این اقدام نشان‌دهنده خطری است که درگیری‌های داعش و نیروهای امنیتی عراق در پی دارد.

درخواست انگلیس از اتباع خود برای ترک اربیل

از سوی دیگر دولت انگلیس از اتباع این کشور خواست تا مناطق کردستان عراق از جمله اربیل را به دلیل پیشروی اعضای داعش به نزدیکی اقلیم کردستان ترک کنند.

دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: بعد از درگیری‌های روزهای اخیر در جنوب غرب اربیل اوضاع امنیتی احتمالا به سرعت نابسامان می‌شود و بسیاری از کارگران نفتی از کشورهای غربی و مقامات در اقلیم کردستان حضور دارند و به همین دلیل اتباع انگلیسی باید هرچه سریع‌تر اربیل را ترک کنند. در این بیانیه آمده است که این درخواست پس از حملات داعش به مناطق جنوب غرب اربیل در روزهای ششم و هفتم ماه آگوست مطرح شده است.

ارسال کمک‌های غذایی آمریکا

جنگنده‌های نظامی آمریکا نیز کمک‌های غذایی را برای عراقی‌هایی فرستادند که افراد مسلح داعش در شمال عراق آنها را تهدید کرده‌اند. وزارت دفاع آمریکا با بیان این خبر اعلام کرد: چندین جنگنده آمریکایی به صورت کلی ۷۲ بسته کمک‌های بشردوستانه به‌دست عراقی‌ها رسانده‌اند.

همکاری میان بغداد و اربیل

از سوی دیگر، یک مسوول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که دولت عراق یک جنگنده حاوی مهمات به اربیل تحویل داده است که این اقدام در زمینه همکاری نظامی میان نیروهای کرد و عراقی امری بی‌سابقه است.

پیشتر جنگنده‌های آمریکایی پایگاه‌های اعضای داعش را برای نخستین بار از زمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در عراق در سال ۲۰۱۱ هدف قرار دادند که این اقدام نقطه عطفی را در بحران عراق به وجود می‌آورد که از حدود دو ماه قبل با کنترل افراد مسلح بر مناطقی در شمال عراق و آواره شدن تعداد زیادی از مسیحیان و ایزدی‌ها تشدید شده است.

زخمی شدن برجسته‌ترین معاون البغدادی

از سوی دیگر، مرکز اطلاع رسانی ملی عراق اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش این کشور توانستند ۴۵ تن از اعضای داعش را به هلاکت رسانند و ۶۰ تن دیگر را از جمله برجسته‌ترین معاون ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش در سنجار واقع در شهر موصل زخمی کنند.

یک منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: از میان کشته‌شدگان شخصی به نام ابو العربی، قاضی شرع داعش است که تابعیت مصری داشته و همچنین عبداسماعیل ابوغزه نیز که از برجسته‌ترین معاونان ابوبکر البغدادی است، در جریان عملیات‌ زخمی شده است.