درآمد 3 میلیون دلاری داعش در هر روز

گروه بین‌الملل: رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق از جامعه بین‌الملل خواست تا منابع مالی یاری‌رسان به داعش را متوقف کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه اینترنتی محیط، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با مجله فوکس آلمان که امروز مصاحبه کامل آن منتشر می‌شود، اعلام کرد: گروه تروریستی داعش ازطریق باج‌گیری و دزدیدن نفت روزانه حدود سه میلیون دلار درآمد دارد.

مسعود بارزانی در این خصوص گفت: داعش ازطریق سرقت بانک ملی عراق در موصل و تکریت به بیش از یک میلیارد دلار دست‌ یافته است.

وی افزود: مردم کردستان منتظر دریافت کمک‌های بشردوستانه و مسلح کردن نیروهای پیشمرگه ازسوی آلمان هستند. بارزانی تاکید کرد: کردها به نیروهای خارجی نیازی ندارند و ارتش کردها خود می‌تواند با افراد مسلح داعش مقابله کند. وی افزود: ما هیچ کمبودی در تعداد مبارزان شجاع خود نداریم، بلکه تنها در تهیه اسلحه‌های جدید و کارآمد با مشکل روبه‌رو هستیم و این در شرایطی است که گروه تروریستی داعش اسلحه‌های پیشرفته زیادی دراختیار دارد.

بارزانی در نشست مشترک با فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در اربیل نیز گفت: آزادی و دموکراسی در اقلیم کردستان، دوستان ما را به این سمت سوق می‌دهد تا در جنگ ما علیه تروریسم به کمک ما بیایند و درنهایت اقلیم کردستان نقشه‌های تروریستی آنان را شکست خواهد داد. وی ضمن تقدیر از حضور وزیر خارجه آلمان برای کمک به آنان تاکید کرد: اقلیم کردستان به ارزش‌های دموکراتیک پایبند است و مسیر خود را طبق آن ادامه خواهد داد. اشتاین مایر در این نشست نیز به‌منظور کمک به مهاجران و برای نابودی تروریسم ازسوی کشورش مبلغی به ارزش ۵/۲۴ میلیون یورو به اقلیم کردستان کمک کرد. وی گفت: ‌در این شرایط کردها را دربرابر تروریست‌ها تنها نخواهیم گذاشت.

همزمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه از جنایت هولناک دیگری به دست گروه تکفیری داعش پرده برداشت و اعلام کرد که این گروه ظرف دو هفته گذشته حدود ۷۰۰ تن از اعضای قبیله «شعیطات» در شمال شرق سوریه را اعدام کرد. به گزارش شبکه خبری سوریه‌نیوز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: داعش ظرف ۲ هفته گذشته بیش از ۷۰۰ تن از اعضای قبیله سنی مذهب شعیطات را در استان دیرالزور واقع در مرز سوریه با عراق اعدام کرد که بیشتر آنها غیرنظامی بودند. به گزارش فعالان سوری، خیابان‌های شهرک‌های «کشکیة»، «غرانیج» و «أبوحمام» پس از ورود اعضای گروه داعش پر از اجساد و خون‌های اعضای عشیره شعیطات شده است و گروه داعش برخی خانه‌ها را غارت کرده است. شخصیت‌های برجسته شعیطات در نوار ویدئویی از ابوبکر بغدادی خواسته‌اند که اعضای این عشیره را عفو کند. آنها همچنین دولت داعش را تایید کرده‌اند. فعالان سوری از بی‌توجهی بین‌المللی به اقدامات داعش در سوریه و کشتن سوری‌ها در دیرالزور و تمرکز جامعه بین‌المللی بر آواره شدن ایزدی‌ها در عراق شکایت کرده‌اند.

حملات داعش به ریف دیرالزور موجب آواره شدن بیش از ۳۰۰۰ تن شده است. همچنین روزنامه مصری الیوم السابع نوشت: اعضای داعش سه روستا در شمال سوریه را در پی پیشروی به سمت مقرهای مخالفان سوری تصرف کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که تکفیری‌ها به روستای مالد در نزدیکی شهرک مارع در استان حلب حمله کردند.

یک فعال سوری نیز گفت: داعشی‌ها همچنین دو روستای حمیدیه و سنبل را در نزدیکی مارع به تصرف خود درآورده‌اند. این در شرایطی است که رئیس ائتلاف مخالفان سوریه از سازمان ملل و کشورهای غربی به ویژه آمریکا خواست تا به مداخله فوری علیه گروه داعش در سوریه بپردازند.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، هادی بحره، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر «غازیان‌تپ» ترکیه گفت: من از سازمان ملل و تمامی کشورهایی که به آزادی ایمان دارند می‌خواهم تا با اوضاع سوریه همان‌طور برخورد کنند که با اوضاع در کردستان عراق برخورد می‌کنند زیرا ما با یک دشمن مواجهیم.

بازپس گیری بخشی از سد موصل

همزمان با اعلام خبر جنایات داعش در سوریه، یک منبع نظامی کرد و اعلام کرد که نیروهای پیشمرگه کردستان عراق کنترل بخش شرقی سد موصل در شمال این کشور را به دست گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع نظامی عراق اعلام کردند که با آغاز عملیات نظامی مشترک آمریکا و عراق برای بازپس‌گیری سد موصل از گروه داعش کنترل بخش شرقی سد موصل در شمال این کشور به دست پیشمرگه‌‌ها افتاد. نیروهای پیشمرگه‌ کردستان عراق از صبح شنبه با حمایت و همکاری جنگنده‌های آمریکایی عملیات خود را برای بازپس‌گیری سد موصل آغاز کردند.

به گزارش منابع کرد، جنگنده‌های آمریکایی و نیروهای عراقی پایگاه‌های گروه داعش در منطقه سنجار واقع در غرب سد موصل را هدف قرار دادند. به گزارش منابع پزشکی، ۱۱ تن از اعضای داعش در حملات جنگنده‌های آمریکایی در اطراف سد موصل به هلاکت رسیدند. از سویی گفته می‌شود به‌دنبال حمله هوایی ارتش عراق به منطقه القادسیه استان نینوا، یکی از معاونان سرکرده گروهک تروریستی داعش به نام «ابو انس الجولانی» به همراه ۱۶ تروریست دیگر به هلاکت رسیدند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی ملی عراق، نیروی هوایی عراق بر اساس اطلاعات دقیق به دست آمده، مخفیگاه تروریست‌ها را در منطقه القادسیه مورد هدف قرار داد که بر اثر آن «شواخ محمود الحفیان» مشهور به ابو انس الجولانی، از معاونان سرکرده داعش به همراه ۱۶ تروریست مسلح دیگر، به هلاکت رسیدند. گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، همچنین یک سرکرده دیگر داعش روز شنبه بر اثر شلیک خمپاره به مخفیگاهش در بخش القاره در استان نینوا به هلاکت رسید.

به‌دنبال بمباران مواضع تروریست‌ها در نزدیکی سد موصل توسط جنگنده‌های آمریکایی، شمار دیگری از تروریست‌ها کشته و زخمی شدند. علاوه بر این، جنگنده‌های آمریکایی چندین تروریست دیگر را در جنوب موصل هدف قرار دادند.

العبادی به دنبال شایسته‌سالاری

نخست‌وزیر مکلف عراق ضمن درخواست از تمامی فراکسیون‌ها برای اتخاذ اقداماتی جهت موفقیت دولت آتی، اعلام کرد که انتخاب وزیران دولت آتی براساس معیارهای شایستگی و شفافیت صورت می‌گیرد. به گزارش شبکه خبری المسله، حیدر العبادی، نخست وزیر مکلف عراق در سخنانی از تمامی فراکسیون‌های سیاسی عراق خواست وزرای خبره و شایسته‌ای را به عنوان نامزد خود معرفی کنند و در موفقیت دولت آتی مشارکت داشته باشند. وی افزود: ما با نامزدی که لیاقت و شایستگی لازم را نداشته باشد، مخالفت خواهیم کرد.

العبادی همچنین در دیدار با ابراهیم جعفری، رئیس ائتلاف اتحاد ملی عراق بر لزوم پایبندی به مهلت قانون اساسی برای تشکیل دولت آتی تاکید کرد.