احتمال اعزام نیروی زمینی آمریکا به عراق - ۲۸ مرداد ۹۳

گروه بین‌الملل: پس از آنکه دو هفته پیش، باراک اوباما اجازه حمله هوایی را به مواضع داعش صادر کرد، هم‌اینک یک نماینده کنگره آمریکا از احتمال عملیات زمینی کشورش در عراق برای مبارزه با تروریست‌های داعش خبر می‌دهد. به گزارش «ایسنا»، الیوت انگل، عضو ارشد کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: احتمال دارد واشنگتن عملیاتی زمینی را در عراق برای از میان بردن تروریست‌های داعش آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، وی در ادامه تصریح کرد: در نهایت ممکن است ما به آنجا (عراق) نیروی زمینی اعزام کنیم.

این نماینده کنگره آمریکا گفت که شخصا حامی چنین اقدامی نیست، اما در شرایط کنونی گزینه‌های آسانی برای انتخاب وجود ندارد. چندی پیش نیز برخی کارشناسان گفته بودند که احتمال بازگشت ایالات متحده به عراق وجود دارد. از سوی دیگر دویچه‌وله نوشت نیروهای پیشمرگه‌ کرد توانستند با حمایت نیروی هوایی آمریکا سد آبی موصل را به طور کامل از دست تروریست‌های داعش خارج کنند.

نخست‌وزیر بریتانیا گفته است برای غلبه بر داعش احتمال همکاری با ایران وجود دارد. در این راستا پیشمرگه‌های کرد در روز یکشنبه موفق شدند با حمایت نیروی هوایی آمریکا سد آبی موصل را از نیروهای گروه تروریستی داعش پس بگیرند و آنها را به عقب‌نشینی وادارند.

شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش در اوایل آگوست (اواسط مرداد) توانسته بودند بزرگ‌ترین سد آبی عراق بر روی رود دجله در نزدیکی شهر پرجمعیت موصل را زیر سلطه خود درآورند.

به گفته کارشناسان، فتح بزرگ‌ترین سد آبی عراق از اهمیت استراتژیک برخوردار است. تسلط تروریست‌ها بر این سد آبی به معنای کنترل منبع تغذیه آبی و انرژی در بخش‌های بزرگی از کشور بوده است. در صورت انفجار این سد توسط تروریست‌ها کلان‌شهر موصل به زیر آب می‌رفت و جان ده‌ها هزار نفر به خطر می‌افتاد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک افسر پیشمرگه و دو مقام احزاب سیاسی کرد گفته‌اند که سد آبی استراتژیک موصل باز پس گرفته شده است. کورینی، از حزب دموکرات کردستان عراق، می‌گوید که در درگیری برای تصرف مجدد سد شمار زیادی از نیروهای «داعش» کشته شده‌اند.

پیشمرگه‌های کرد در پیشروی خود که همچنان ادامه دارد، از سوی نیروی هوایی آمریکا و نیروی زمینی ارتش عراق حمایت می‌شوند. در این ارتباط ارتش آمریکا اعلام کرد که فقط در روز شنبه ۱۴ مورد حمله هوایی به مناطقی در نزدیکی سد دجله داشته است.

مقابله قبایل سنی با تروریست‌های داعش

به گفته‌ کورینی، پیشمرگه‌های کرد پیشروی‌هایی نیز در منطقه تل‌کیف، واقع در ۱۰۰ کیلومتری شرق سد آبی داشته‌اند. این منطقه نیز در تصرف نیروهای داعش بوده است؛ پیشروی پیشمرگه‌های کرد در این منطقه با کندی توام بوده است، زیرا تروریست‌ها مسیر را مین‌گذاری کرده بودند.

در استان انبار در غرب بغداد، نیروهای مسلح متعلق به ۲۵ قبیله سنی به مقاومت خود علیه جهادگرایان که روز جمعه گذشته آغاز شده بود، ادامه دادند. این مقاومت با پشتیبانی نیروهای مسلح ارتش عراق همراه بوده است. در این حملات یک پایگاه و چندین دستگاه از زره‌پوش‌های تروریست‌ها منهدم شده است.

آموزش رزمی به ایزدیان

پیشمرگه‌های کرد برای تقویت توان مبارزه با گروه تروریستی داعش به صدها تن از ایزدیان آموزش نظامی می‌دهند. «واحدهای دفاع مردمی» کردستان روز یکشنبه اعلام کرد که چندین پایگاه آموزش نظامی در خاک سوریه وجود دارد که به اعضای اقلیت مذهبی ایزدی آموزش رزمی داده می‌شود.

یک عکاس خبرگزاری رویترز که توانست به یکی از این پایگاه‌ها در نزدیکی مرز عراق راه پیدا کند، بیش از ۵۰ ایزدی را دیده است که در حال آموزش کاربرد تفنگ و نارنجک هستند. «واحدهای دفاع مردمی» یک گروه مسلح است که مناطقی از شمال سوریه را زیر کنترل خود دارد. یک سخنگوی «واحدهای دفاع مردمی» گفته است که در طول روز‌های گذشته صدها ایزدی آموزش دیده‌اند و هر روز بر شمار داوطلبان افزوده می‌شود.

حملات هوایی ارتش سوریه به مواضع داعش

در شرایطی که نیروی هوایی آمریکا به حمایت از کردهای عراق وارد عملیات شده، نیروی هوایی سوریه نیز دست‌کم ۴۱ مورد حمله به مواضع تروریست‌های داعش داشته ‌است. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، ۳۶ مورد حمله هوایی ارتش سوریه متوجه مواضع داعش در استان الرقه بوده که منجر به کشته شدن ۳۱ تن از آنان شده است. الرقه را برخی «پایتخت» تروریست‌های داعش می‌دانند. از این منطقه بود که تروریست‌ها در اوایل ماه اوت سربازان ارتش سوریه را به عقب‌نشینی واداشتند و وارد عراق شدند.

انگلیس: نقش خود را در عراق افزایش می‌دهیم

همزمان با این تحولات اما وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد، این کشور به عنوان یک ماموریت بشردوستانه، نقش خود را در عراق افزایش می‌دهد. این ماموریت ماه‌ها به طول می‌انجامد.

به گزارش «ایسنا»، «مایکل فالون»، وزیر دفاع انگلیس طی سخنانی به روزنامه تایمز گفت: این تنها یک ماموریت بشردوستانه نیست. ما و سایر کشورهای اروپایی مصمم‌ایم تا دولت عراق را برای مبارزه با این گروه‌ جدید افراطی تروریستی (داعش) کمک کنیم. به نوشته گاردین، وزیر دفاع انگلیس در دیدار از پایگاه نیروی هوایی سلطنتی انگلیس در قبرس گفت: ممکن است طی هفته‌ها یا ماه‌های آتی ما برای نجات زندگی مردم در عراق و حمایت از آنها دوباره به کمک همه شما نیاز داشته باشیم. یکی از سخنگویان وزارت دفاع انگلیس سخنان فالون را تایید کرده است. با این وجود، این سخنگو متذکر شد که اظهارات فالون پیش از انتشار گفته‌های دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس بوده است.

کامرون گفته بود که دولت انگلیس برخی سطوح حمایت نظامی در عراق را تایید می‌کند اما «فرستادن نیروی نظامی برای جنگ یا اشغال» را رد می‌کند. به نوشته روزنامه تایمز، تعداد اندکی از سربازان انگلیسی هفته گذشته به منظور آمادگی برای استقرار هلی‌کوپترهای چینوک برای نجات جان اعضای اقلیت‌های مذهبی در کوهستان، مدت کوتاهی به منطقه کردستان عراق رفتند.

به گفته این روزنامه، ۶ جنگنده تورنادو و یک هواپیمای جاسوسی به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از فعالیت‌های گروه داعش برای برنامه‌ریزی حملات ارتش عراق، پرواز بر فراز منطقه کردستان را آغاز کرده‌اند. این اقدام، انگلیس را به نقش نظامی مستقیم در عراق نزدیک می‌کند.