گروه بین‌الملل: درپی کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی، اروپایی و آمریکایی در بخش تولیدی، جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین در دوره ژانویه تا ژوئیه نسبت به همین دوره در سال گذشته برای نخستین‌بار طی ۱۷ ماه گذشته دچار کاهش شد. به گزارش رویترز، آمار ضعیف سرمایه‌گذاری در شرایطی منتشر می‌شود که به نظر می‌رسد رشد اقتصادی چین دوباره کند خواهد شد، زیرا معیارهایی از وام‌دهی گرفته تا تولید و سرمایه‌گذاری همگی از کاهش بیشتر فعالیت‌های اقتصادی حکایت دارند. اما مقامات چین کاهش ناگهانی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را یک ناهنجاری توصیف می‌کنند و تاکید دارند که این افت به دلیل تحقیقات چین از شرکت‌های خارجی درمورد رفتار انحصارطلبانه نیست. وزارت بازرگانی چین اعلام کرد این کشور در دوره ژانویه تا ژوئیه ۱/۷۱ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرده که نسبت به سال گذشته ۴/۰درصد کاهش یافته و نخستین افت را از فوریه ۲۰۱۳ تاکنون ثبت کرده است.

در ماه ژوئیه، دومین اقتصاد بزرگ جهان ۸/۷ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرده که کمترین میزان طی دو سال گذشته است. شن دانیانگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین، در نشست ماهانه رسانه‌ای این وزارتخانه به خبرنگاران گفت: «درشرایطی که درحال اجرای اصلاحات ساختاری در اقتصاد هستیم، کاملا طبیعی است که جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی افت و خیز داشته باشد. پیش‌بینی می‌کنیم آهنگ پایدار رشد سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های آتی حفظ خواهد شد و میزان کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال جاری همانند سطح سال گذشته خواهد بود.» شن همچنین گفت که تحقیقات اخیر از شرکت‌های خارجی، همچون تحقیقات گسترده از شرکت‌های خودروسازی، موجب نخواهد شد سرمایه‌گذاران خارجی از بازار وسیع چین خارج شوند. او افزود:«هرگز چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد که سرمایه‌گذاران خارجی تنها به دلیل چند تحقیق درباره مساله ضدانحصار پا به فرار بگذارند.» شن تاکید کرد قانون ضدانحصار چین با همه فعالان بازار یکسان برخورد کرده است به‌طوری که در موارد قبلی، هم از شرکت‌های داخلی و هم از شرکت‌های خارجی تحقیق شده است. آمار وزارت بازرگانی چین نشان داد ۱۰ سرمایه‌گذار خارجی عمده در هفت ماه نخست امسال عبارتند از: هنگ‌کنگ، تایوان، سنگاپور، کره‌جنوبی، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، هلند و ایالات متحده.

مجموع سرمایه‌گذاری این ۱۰ کشور به ۸/۶۶ میلیارد دلار رسیده و ۹۴ درصد از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را تشکیل داده است. سرمایه‌گذاری از طرف بریتانیا و کره‌جنوبی در هفت ماه نخست امسال با سریع‌ترین آهنگ رشد کرده و به ترتیب ۶۱درصد و ۳۲درصد افزایش یافته و به ۷۳۰ میلیون دلار و ۹/۲ میلیارد دلار رسیده است. اما در همین دوره، سرمایه‌گذاری از طرف ژاپن با کاهش ۴۵درصدی روبه‌رو شده و به ۸۳/۲ میلیارد دلار رسیده است. این بیشترین میزان کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی درمیان کشورهایی است که میزان سرمایه‌گذاری آنها در چین منتشر شده است. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از طرف ایالات متحده ۴/۱۷درصد کاهش یافته و به ۸/۱ میلیارد دلار رسیده و سرمایه‌گذاری از طرف اروپا با افت ۵/۱۷درصدی روبه‌رو شده و به ۸/۳ میلیارد دلار رسیده است. سرمایه‌گذاری از طرف کشورهای جنوب‌شرقی آسیا هم در دوره ژانویه تا ژوئیه امسال نسبت به همین دوره در سال گذشته ۷/۱۲درصد کاهش یافته و به ۲/۴ میلیارد دلار رسیده است.