فرگوسن در آرامش
اوباما مارتین لوترکینگ نیست. نشانه آن تداوم حضور مردم در خیابان‌های فرگوسن است. به رغم اینکه اوباما درخصوص این حوادث خواستار بازگشت آرامش به این شهر شده است اما مردم فرگوسن همچنان معترض هستند و خواستار اجرای عدالت هستند. هرچند که جمعه شب اعتراضات به نقطه‌ای خاص در حومه این شهر محدود شد. رویترز در این باره گزارش داد که نیروهای گارد ملی همچنان در خیابان‌ها حضور دارند. این در شرایطی است که گفته شده بود که دستور عقب‌نشینی از سوی واشنگتن به نیروهای گارد ملی صادر شده است.

پس از کشته شدن نوجوان ۱۸ ساله در فرگوسن به دست نیروهای پلیس مردم این شهر در اعتراض به رفتار این نیروها به خیابان‌ها آمده‌اند و از روز ۹ اوت پیاپی دست به اعتراض زده‌اند. روز جمعه نیز محور اعتراض‌ها با شعار «دست‌ها بالا، شلیک نکن» صورت گرفت. در این راستا معترضان به‌نشانه تسلیم دستان خود را بالا برده بودند. با وجود این سایت فاکس نیوز نوشت که روز گذشته شهر فرگوسن روز آرامی را پشت سرگذاشت. این سایت می‌افزاید: به رغم آرامش در بیشتر نقاط این شهر، در خیابان لوییس، در حومه شهر معترضان به خیابان‌ها آمدند و به آرامی اعتراض کردند. بیشتر معترضان با نیروهای پلیس جدل چهره‌به‌چهره داشتند و اقدامات خشونت‌آمیزی صورت نگرفت. کاپیتان ران جانسون، یکی از نیروهای گارد ملی درخصوص بازگشت آرامش به این شهر گفت که اتفاقات خوبی در حال وقوع است و جمعه‌شب نیز هیچ فردی دستگیر نشده است. او در این خصوص افزود: «زمزمه وزش بادهای ملایم نشانه روشنی برای روزهای آینده است.» این در شرایطی است که در روزهای پیشین نزدیک به ۲۰۰ تن از معترضان بازداشت شده بودند. این سایت نزدیک به جمهوری‌خواهان در گزارش خود درخصوص بازگشت آرامش به این شهر با چند تن از شهروندان فرگوسن مصاحبه کرده است و بیشتر این افراد در گفت‌وگو با این سایت اعلام کرده‌اند که خواسته بیشتر مردم این شهر تفهیم اتهام علیه پلیس خاطی است. به اعتقاد مصاحبه شوندگان آنها اقدام پلیس را در راستای برخورد نژادپرستانه ارزیابی می‌کنند. جی نیکسون فرماندار میسوری، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته است که وی مخالف بازجویی از پلیس خاطی نیست و خواستار اجرای عدالت است. این عقب‌نشینی در شرایطی صورت می‌گیرد که جی نیکسون مخالف دستگیری پلیس ضارب بوده است.

با این وجود، به‌رغم موضعگیری اوباما نسبت به بازگشت آرامش به شهر فرگوسن، ۳۵ درصد آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که روابط نژادی در دوره مدیریت اوباما بدتر شده، ۵۲ درصد اعتقاد دارند که وضع مثل سابق است و تنها ۱۰ درصد اعتقاد دارند که اوضاع بهتر شده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، ۴۴ درصد آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که روابط نژادی در دوره مدیریت نخستین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا اوضاع بدتر شده است، در مقابل ۴۷ درصد اعتقاد دارند در حال حاضر روابط نژادی خوب است. در این ارتباط به تازگی روزنامه نیویورک تایمز با همکاری شبکه «ای‌بی‌سی‌نیوز» اقدام به یک نظرسنجی کرده است و ۳۷ درصد از نظرسنجی‌شوندگان گفته‌اند که پلیس بیشتر اوقات در برخورد با سیاهپوستان مرگبار از اسلحه استفاده می‌کند، این در حالی است که ۵۰ درصد از افراد مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که برای پلیس آمریکا نژاد ارتباطی با استفاده مرگبار از اسلحه ندارد. این در شرایطی است که به‌تازگی موسسه گالوپ درخصوص حوادث فرگوسن یک نظر‌سنجی انجام داده است و ۴۶ درصد این نظرسنجی شوندگان اعتقاد داشته‌اند که باراک اوباما درخصوص این حوادث اقدامات لازم را انجام نداده است. نظرسنجی می‌گوید اما هنوز میزان محبوبیت وی نسبت به ماه گذشته تغییر نکرده است. به گفته سایت «پرزندنشیال پول»، آمار خوب اشتغال‌زایی در ماه گذشته باعث شده است که میزان محبوبیت اوباما نسبت به ماه گذشته دست نخورده باقی بماند.