حسین موسوی: زمانی که وارد شهر شدند در اتوبان‌های شهر موصل می‌چرخیدند و به صورت تصادفی به روی مردم آتش می‌گشودند. مردانی سیاهپوش که بعضا نقاب هم به چهره داشتند. زمانی که خودرویی از حرکت باز می‌ایستاد این‌بار مردانی که نقاب به چهره نداشتند اما چهره‌شان را زیر ریش‌های بلندشان پنهان کرده بودند تیر خلاص به افراد داخل خودرو می‌زدند و خونسرد از فاجعه‌ای که آفریدند دور می‌شدند. اینگونه بود که داعش ورود خود را به موصل اعلام کرد و در میان سکوت مردمی که ابتدا همراه آنها بودند و سپس قربانی، نوع زندگی آنها عوض شد. این تغییر کم‌کم از سطح ظاهری شهر به داخل خانه‌های مردمی وارد شد که زیر لوای داعشی‌ها مجبور به زندگی بوده و هستند. زنان نیز نخستین قربانیان این مردان سیاهپوش بوده و هستند. گروهی که با قوانینی سختگیرانه‌تر از یاسای مغول‌، خود را به مردمان شهرهای تحت تصرف‌شان تحمیل کرده‌اند. در این راستا بر یکی از دیوارهای شهر موصل پارچه نوشته‌ای نصب شده بود که حاوی دستورالعملی برای زنان بود. روی آن نوشته شده بود: «تمام زنان و دخترانی که ازدواج نکرده‌اند وظیفه دارند برای حضور در جهاد نکاح اعلام حضور کنند. در غیر این‌صورت با احکام شریعت با آنها برخورد خواهد شد.» جهاد نکاح و سپس فروش زنان از کیش و آیین دیگر یکی از رسم‌های داعشیانی است که هم‌اینک بخشی از خاک عراق و سوریه را به تصرف خویش درآورده‌اند. هم‌کیشان نیز بنا بر دستوری که از سوی این گروه ابلاغ و در جای‌جای شهر نصب شده است باید در جهاد نکاح مشارکت جویند. در این‌باره سایت «کلاریون پروجکت» به نقل از سایت تلویزیونی العراقیه که با یک زن عرب مصاحبه کرده است می‌نویسد که وی بارها مورد تجاوز گروه داعش قرار گرفته است. این زن که برای حفظ آبرو خود را معرفی نکرده می‌گوید: «آنها به خانه ما هجوم آوردند. چندش‌آور بودند. به زبانی صحبت می‌کردند که از آن سر در نمی‌آوردم. ترسیده بودیم. سعی کردم در این بین خواهرم را نجات دهم که یکی از آنها با اسلحه چندین ضربه به سر و صورت من و خواهرم زد. به قدری کتک خوردم که از هوش رفتم. زمانی که به هوش آمدم صدای داد و فریاد زن همسایه را می‌شنیدم. کمی گیج و منگ بودم که دیدم یکی از نیروهای داعش با موهایم بازی می‌کند.» آن زن می‌گوید سرباز مهاجم عراقی نبوده است اما با قاطعیت می‌تواند بگوید که عرب بوده است. خواهر این زن نیز در این‌باره می‌گوید: شاهد مکالمه دو نفر از آنها بوده است. یکی از آنها با لهجه عرب‌های حاشیه خلیج‌فارس صحبت می‌کرده اما از لهجه دیگری اصلا سر در نمی‌آورده است. او ادامه می‌دهد: «من قصد مقاومت داشتم که با لگد و اسلحه به جانم افتادند تا اینکه از هوش رفتم. زمانی که بیدار شدم بدنم غرق در خون بود.» این در شرایطی است که زنان متعلق به اقلیت‌های عراقی نیز جان سالم به در نبرده‌اند. پایگاه دیلی بیست گزارش می‌دهد که بسیاری از زنان و دختران ایزدی توسط داعش به گروگان گرفته شده‌اند و به‌عنوان برده یا به فروش رفته‌اند و یا بارها مورد آزار و اذیت‌های جنسی قرار گرفته‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که آنها شرایط بسیار بدی در زندان‌های مخفی داعش دارند و سرنوشت بسیار بدی در انتظار آنهاست. این سایت به نقل از این زنان می‌نویسد که برخی از آنها در زندان «بدوش موصل» نگهداری می‌شوند و نام این زندان به «زندان وحشت» تغییر یافته است. آنها در ماه ژوئن در این زندان نزدیک به ۶۸۰ شیعه را قتل‌عام کردند.

در این میان برخی زنانی که موفق به فرار از زندان‌های داعش شده اند به بیان خاطرات خود پرداخته‌اند.آنها در مصاحبه با رسانه‌ها گفته‌اند: «زنان و دخترانی که در زندان‌های موصل توسط داعش نگهداری می‌شوند، دو گزینه پیش رو دارند، یا اینکه به‌عنوان برده به اعضای داعش فروخته شوند یا اینکه هر روز در زندان‌های داعش مورد تجاوز قرار می‌گیرند و این برای آنها به معنای مرگ تدریجی است.» این زنان گفتند قیمت فروش دختران به اعضای داعش حداقل ۲۵ دلار و حداکثر ۱۵۰ دلار است. این در شرایطی است که هفته گذشته منابع اعلام کردند که اعضای داعش در حدود ۱۵۰ دختر ایزدی را به یک تاجر سوری فروخته‌اند که برحسب برآوردها قیمت این زنان برده هزار دلار بوده است. برخی می‌گویند که تاجران با خرید این زنان، آنها را به شیوخ خلیج‌فارس می‌فروشند و با آنها به تجارت جنسی می‌پردازند. با این‌وجود بعد از محاصره موصل توسط داعش، این گروه، از زندان‌های این شهر برای نگهداری زنان استفاده می‌کند. گزارش‌ها از عراق حاکی از آن است که علاوه بر زنان ایزدی، زنان ترکمن و مسیحی نیز چنین سرنوشت شومی دارند و تعداد آنان، بسیار زیاد است. روزنامه دیلی میل‌می‌نویسد: «برخی از این گروه زنان و دختران ایزدی و ترکمن را می‌دزدند و سپس آنها را به کشورهای دیگر قاچاق می‌کنند.» ناوی پیلای، رئیس حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید: «این تنها گوشه‌ای از مصیبت‌هایی است که شنیده‌ایم. هنوز عمق فاجعه به‌طور کامل مشخص نشده است.» «پخشان زنگنه»، رئیس انجمن عالی اقلیم کردستان عراق هم می‌گوید که برخی از زنان به وی رجوع کرده‌اند و مصیبت‌هایی را که به سر آنها آمده است شرح داده‌اند. او به نقل از این زنان می‌گوید: «داعشی‌ها مریض هستند. آنها زنان زیبارو را می‌دزدند و مجبور می‌کنند که لباس‌های زیبا بپوشند. آنها باید آرایش کرده در مقابل اعضای گروه ظاهر شوند. بعد به زنان نحوه شوهرداری و اطاعت از آنها را می‌آموزند. بسیاری از کسانی که نزد این گروه نگهداری می‌شوند نوجوان هستند. برخی از آنها ۱۴ ساله هستند.»

جهاد نکاح

گروه‌های تروریستی همچون جبهه النصره و همین گروهی که بعدها خود را «خلافت اسلامی» خواند در ابتدای بحران سوریه توانستند زنان و دختران کم سن و سال را تشویق به جهاد نکاح کنند. بر این اساس وعده‌های بهشتی هم به این زنان داده می‌شد. دختری ۱۶ ساله از تونس که خود یکی از این افراد بود در یوتیوب فیلمی از خود پخش کرد که دختران دیگر را به این عمل تشویق می‌کرد و وعده بهشت می‌داد. کم‌کم این عمل باعث شد که زنان طرفدار جهاد نکاح در کشورهای دیگر هم به تشویق دیگران بپردازند. سایت «اینترنشنال بیزینس تایم» می‌نویسد: جهاد نکاح بین زنان بریتانیا و استرالیا نیز طرفدار پیدا کرده است. آنها بعضا در خیابان‌ها نیز به جلب نیرو برای این گروه می‌پردازند. این سایت می‌نویسد که هنوز دولت‌های این کشورها نتوانسته‌اند راهکاری برای متوقف کردن این افرد پیدا کنند. چندی پیش نیز سایت هابرترک نوشت که شاهین آکتان یک شهروند ترکیه‌ای مدعی شده است که همسر قرقیزتبار وی پس از طلاق به همراه تک فرزندش فرار کرده و به گروه داعش پیوسته است. همسر وی می‌گوید که در طول یک‌سالی که منجر به جدایی همسرش از وی شد رفتارش به شدت عوض شده و حجاب با روبند اختیار کرده بود.شاهین آکتای ۴۴ ساله می‌گوید که همسرش نزدیک به یک‌سال در اینترنت با طرفداران و اعضای داعش ارتباط داشته و پس از فرار به شهر رقه، از طریق اینترنت به وی خبر می‌دهد که فرزندش را نیز با خود برده است. او گفته که برای «جهاد نکاح» به اعضای داعش پیوسته است. سایت روزنامه حریت هم می‌نویسد که در چندین ماه اخیر سایت‌های طرفدار «خلافت خودخوانده اسلامی» در این کشور به شدت فعال شده است و به جذب نیرو برای این گروه می‌پردازد. آنها چندی پیش نیز در استانبول رژه رفتند و هنوز در پی جذب نیرو هستند. موضوعی که هنوز با سکوت دولتمردان ترکیه‌ای همراه بوده و به گفته کارشناسان، حوزه خلیج‌فارس و ترکیه و حتی کشورهای اروپایی تغدیه‌کنندگان نیروهای این گروه هستند و با افزوده و قدرتمند شدن نفرات این گروه، زنان نخستین قربانیان این هرج و مرج هستند.