آلونسو سوتو تحلیلگر آمریکای لاتین در رویترز دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد و وعده داد تا با فقر مبارزه کرده و نظم را به حوزه‌های مالی عمومی بازگرداند و در نهایت قطار اقتصاد در کشور را به حرکت در آورد. وجه ممیزه این انتخابات با انتخابات قبلی در این است که این بار روسف حمایت طبقه متوسط و فقیر در جامعه را به دست آورد. گرچه برزیل یک کشور وسیع و دارای منابع فراوان و اقتصادی قدرتمند است اما با این حال، حدود ۲۲ میلیون نفر در این کشور در فقر مطلق به سر می‌برند. این رقم با در نظر گرفتن شمار افرادی که در فقر نسبی زندگی می‌کنند به ۵۳ میلیون نفر (۳۰ درصد از کل جمعیت کشور) می‌رسد که با حقوقی زندگی می‌کنند که برای نیازهای اولیه آنان نیز ناکافی است. او قول داده که در دور دوم ریاست‌جمهوری خود تورم را مهار، سرمایه‌گذاری را افزایش و اقتصادی را که در سال چهارم رکود خود به سر می‌برد، احیا کند. بنابراین، گام اول روسف همانا احیای اقتصادی کشورش و بازگرداندن قطار اقتصادی این کشور به ریل رشد و توسعه است.

برای انجام این کار، او باید به سرعت خونریزی‌های مالی کشورش را متوقف سازد که باعث فشار بر تورم شده و اعتماد سرمایه‌گذاران به این اقتصاد قدرتمند آمریکای لاتین را سلب کرده است. شکست در شفاف کردن امور مالی عمومی می‌تواند به کاهش درجه اعتباری این کشور در سال آینده منجر شود. روسف پس از اطمینان از پیروزی خود لحنی آشتی‌جویانه در مورد مخالفان خود به‌کار گرفت و قول همکاری با آنها و رهبران تجاری را داد تا بتواند عصری جدید را در برزیل به وجود آورد. اقداماتی از این دست می‌تواند هم رده اعتباری برزیل را بهبود بخشد و هم امنیت روانی را در فضای داخلی به وجود بیاورد که نتیجه آن بهبود اعتماد سرمایه‌گذاران خواهد بود.

روسف همچنین شاخه زیتون را به سوی سرمایه‌گذاران هم تسری داد چرا که آنها هم نگران وخامت اوضاع مالی و اقتصادی در این کشور بودند. او اطمینان داد که به نظم مالی متعهد بوده و به دنبال کنترل تورم است. اما ابهامی که وجود دارد این است که آیا چپگرایی که معتقد به رشد اقتصادی تحت نظارت دولت است می‌تواند به نظم مالی متعهد شود و اصلاحات مالیاتی به لحاظ سیاسی دشوار و اصلاح بیمه بازنشستگی یا کاهش هزینه‌های مربوط به برنامه‌های رفاه را در پیش بگیرد یا خیر. «اوتاویانو کانوتو»یک مقام بانک جهانی که به گفته برخی مقام‌های دولتی قرار است وزیر دارایی دولت جدید روسف شود، می‌گوید: «همه چیز منوط به سیاست مالی است اما با توجه به انقباض بودجه‌ای چشم انداز زیادی برای انجام تغییرات اساسی در کوتاه مدت وجود ندارد.»

کسری بودجه در دوران روسف تشدید شده و همین به افزایش هزینه‌های عمومی منجر شده و چندین برنامه کاهش مالیات مصوب شده تا تکانی به صنعت داده و اقتصاد را احیا کند. این البته تنها وظیفه روسف نیست. پس از پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ سوخت و برق برای کاهش تورم در سال‌های اخیر اما رئیس‌جمهور برای رها کردن این قیمت‌ها زیر فشار است. این اقدام ممکن است برای شرکت‌های نفتی به ویژه «Petrobras» و توزیع‌کنندگان برق خوب باشد اما می‌تواند تلاش‌های ضدتورمی روسف را با چالشی جدی مواجه سازد و در نهایت محبوبیت او در میان طبقات کارگر برزیل را کاهش دهد. خانم چریک با چالش سختی در زمینه اقتصاد مواجه است به‌گونه‌ای که می‌توان اقتصاد را پاشنه آشیل او نامید. او در دورانی حساس دور دوم انتخابات را به نام خود ثبت کرد.