حسین موسوی: کمیته اطلاعات سنا در حال آماده کردن گزارشی است که ممکن است سر و صدای فراوانی را در آمریکا و جهان ایجاد کند. گزارشی که قرار است نحوه تاکتیک‌های ضدتروریستی سازمان اطلاعاتی آمریکا یعنی «سیا» را افشا کند. با وجود اینکه افشای این گزارش با مخالفت برخی از مقامات آمریکایی مواجه شده، رویترز گزارش داد این کمیته آماده شده است تا این گزارش را منتشر کند. بر این اساس گفته می‌شود که این گزارش اطلاعات گرافیکی را در اختیار خوانندگان آن قرار می‌دهد و در آن از تهدید‌های جنسی ماموران سیا تا سایر روش‌های خشونت‌آمیز پرده برداشته است. در این گزارش اشاره شده است که ماموران سیا پس از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، روش‌های تاکتیکی خود را تغییر دادند و به روش‌های خشونت‌آمیزتری متوسل شده‌اند. از جمله برای اعتراف، بسیاری از متهمان را تهدید به آزار و اذیت جنسی می‌کردند.

درخصوص یکی از مستنداتی که در این گزارش افشا شده، «دایانه فاینستاین»، رئیس کمیته اطلاعات سنا می‌گوید که ماموران سیا، عبدالرحمن آل نصیری، یکی از اعضای اصلی القاعده را تهدید کرده بودند که مته را در مغز او فرو خواهند کرد. او مظنون به بمب‌گذاری در آمریکا در سال ۲۰۰۰ بوده است. همچنین در این گزارش از موارد خشونت‌بار بیشتری پرده برداشته شده و در یکی از آنها آمده است که متهمان تهدید به تجاوز با دسته جارو شده‌اند.

برخی ناظران می‌گویند که با انتشار این گزارش گرافیکی ممکن است صدای اعتراض جهانیان به این نحوه از اعتراف‌گیری بلند شود. در سال ۲۰۱۲، یکی از سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرده بود که در گوانتانامو، زندانیان آنجا را با موسیقی‌های راک و هوی متال شکنجه می‌کرده‌اند. گفته می‌شود نیروهای امنیتی آمریکا روزانه تا ۱۶ ساعت موسیقی گروه‌هایی مثل «Guns'n Roses» را با آمپلی‌فایرهای بزرگ و حجیم پخش می‌کردند.

این نوع اعتراف‌گیری‌ها و شکنجه دادن متهمان در زمان جورج بوش دوم باب شد و وی اجازه چنین کاری را صادر کرده بود اما در دوره باراک اوباما، به سرعت جلوی رشد چنین تاکتیک‌هایی گرفته شد. با وجود این گفته می‌شود که انتشار اخباری از این دست هنوز مخالفانی دارد که راضی به انتشار این گزارش نیستند. سناتور «مارکو روبیو» و «جیم ریچ» در بیانیه‌ای اعلام کردند انتشار این گزارش باعث می‌شود جان آمریکایی‌ها به خطر بیفتد و رابطه آمریکا را با دوستان خارجی‌اش تحت تاثیر قرار دهد و خشونت‌ها را در سطح جهان علیه آمریکایی‌ها افزایش دهد. به‌ویژه اینکه داعش هم‌اینک با داشتن تعدادی از گروگان‌های غربی قصد انتقام گرفتن را از شهروندان آمریکایی دارد.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که هزاران تفنگدار دریایی ایالات‌متحده در سراسر دنیا پخش شده‌اند و حافظ منافع آمریکا هستند. انتشار این گزارش باعث می‌شود جان این تفنگداران و سایر شهروندان آمریکایی در جای‌جای دنیا به خطر بیفتد. سی‌ان‌ان اما به نقل از «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که نمایندگان سنا مصمم به افشای این گزارش هستند. جاش ارنست در ارتباط با همین موضوع به رویترز گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد که براساس آن می‌توان گفت انتشار این گزارش منجر به بروز ریسک‌های بزرگ‌تری خواهد شد و تاسیسات، تجهیزات و کارمندان آمریکایی آنها را در معرض خطر قرار خواهد داد.» اینک در آستانه انتشار گزارش از شکنجه‌های مخوف و تکنیک‌های بازجویی «ضدترور» سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) دولت این کشور تصمیم گرفته است تا تدابیر امنیتی پیرامون مراکز دیپلماتیک این کشور را تشدید کند. برآورد دولت آمریکا این است که انتشار جزئیات این گزارش بحث‌برانگیز از سوی کمیته اطلاعاتی سنا می‌تواند واکنش‌های خشونت‌آمیزی را در برخی کشورهای جهان برانگیزد و به همین دلیل کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی ایالات‌متحده تصمیم گرفته‌اند تدابیر امنیتی را در اطراف مراکز دیپلماتیک این کشور در برخی نقاط جهان تشدید کنند. منابع رویترز می‌گویند برخی از تاکتیک‌های استفاده شده برای وادار کردن بازداشت‌شدگان شبه‌نظامی و تروریست به افشای اطلاعات درباره طرح‌ها و شبکه‌های تروریستی همه مرزهای تکنیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی را که توسط کاخ سفید، سی‌آی‌ای و وزارت دادگستری آمریکا در دوران جورج بوش وضع شده بود را درنوردیده و می‌تواند واکنش‌های گسترده‌ای برانگیزد. در عین حال سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده به‌طور مخفیانه بولتنی را منتشر کرده‌اند که در آن نسبت به بروز واکنش‌های خشونت‌آمیز در آن سوی آب‌ها هشدار داده‌ است. پنتاگون هم به فرماندهان خود در مناطق گوناگون دستور داده تا اقدامات لازم را برای حراست از نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور فراهم کنند. دموکرات‌های کمیته اطلاعاتی سنا قرار است این گزارش را به همراه انتقادهای مطرح‌شده از سوی مخالفان جمهوری‌خواه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در وب‌سایت کمیته منتشر کنند. این گزارش که تدوین آن سال‌ها به طول انجامیده تاریخ بازداشت‌ها و بازجویی‌های ضدترور «سی‌آی‌ای» را ترسیم می‌کند که دستور آن پس از ۱۱ سپتامبر و توسط جورج بوش رئیس‌جمهور وقت صادر شده بود. انتشار گزارش کمیته اطلاعاتی سنا موسوم به «گزارش شکنجه»، جزئیات روش‌های شکنجه پیشرفته سیا را فاش می‌کند؛ شکنجه‌ای که به گفته بوش از سوی «میهن‌پرستان» آمریکایی انجام شده است. جورج بوش رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان پیش از انتشار گزارش سنا از اقدامات آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دفاع کرد. به نوشته نیویورک‌تایمز، پس از سه سال کار و ماه‌ها بحث و رایزنی در واشنگتن، کمیته اطلاعاتی سنا قرار است طی روزهای آینده چکیده این گزارش ۴۰ میلیون دلاری را منتشر کند. حال جورج بوش که شکنجه‌های پس از ۱۱ سپتامبر را مجاز اعلام کرده بود، در دفاع از سیا برخاسته است. بوش گفت: «ما بسیار خوشبختیم که زنان و مردان شجاعی را در سیا داریم که خدمت کنند. اینها میهن‌پرست هستند و اگر مطالبی در گزارش بیاید که از اهمیت مشارکت آنها بکاهد، این گزارش کاملا غلط است.»

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که سال‌ها زمان صرف جمع‌آوری گزارش سنا درباره روش‌های خشن سیا برای بازجویی شده است و این اقدامات در دوران جورج بوش و پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و با هدف جمع‌آوری اطلاعات از «مظنونان تروریست» استفاده شده است. سناتور «دایانه فاینستاین»، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا در ادامه مصاحبه خود می‌گوید: این گزارش جزئیات تکان‌دهنده‌ای را درباره برنامه بازداشت و بازجویی سیا فاش می‌کند و سوالات اساسی درباره عملیات‌ اطلاعاتی و چشم‌انداز آن به وجود می‌آورد. این گزارش نشان می‌دهد که سیا ارزش‌های اجتماعی و قانون اساسی را که ما به آنها مفتخریم، زیر پا گذاشته و از روش‌هایی مانند غرق مصنوعی و بی‌خوابی اجباری استفاده کرده است. با این حال یکی از مشاوران سابق کاخ سفید در گفت‌وگو با نیویورک تایمز تاکید کرد: افرادی که در دولت بوش حضور داشتند، از عملکرد سیا و سیاست‌های آن در گذشته دفاع می‌کنند.