تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی - ۱۴ دی ۹۳

گروه جهان: باراک اوباما دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه پیونگ‌یانگ در نظر گرفته است. جنگی که از یک ماه پیش به دلیل هک کردن کمپانی سونی پیکچرز آغاز شد و واشنگتن کره‌شمالی را مسبب این هک می‌دانست، با تحریم‌های تازه آمریکا شکل جدیدی به خود گرفت. حالا اوباما به هشداری که علیه پیونگ‌یانگ داده بود جامه عمل پوشانده و تحریم‌های بیشتری برای این کشور در نظر گرفته است. به گزارش فاکس‌نیوز، روز جمعه باراک اوباما در موج تازه‌ای از تحریم‌ها چندین شخصیت‌ سیاسی کره‌شمالی را هدف و در زمره سایر افراد مورد تحریم این کشور قرار داد.

به‌رغم اینکه اف‌بی‌ای اصرار دارد که کره‌شمالی مسوول نخست هک کردن کمپانی سونی پیکچرز بوده است؛ اما پیونگ‌یانگ می‌گوید که آنها نقشی در حملات سایبری نداشته‌اند.

کمپانی سونی پیکچرز با تهیه فیلمی کمدی در مورد رهبر کره‌شمالی که درآن ترور وی صورت می‌گیرد، باعث جنگ لفظی دو کشور شد و پیش از هک شدن این کمپانی، تهیه‌کنندگان این فیلم مورد انتقاد دولتمردان پیونگ‌یانگ واقع شده بودند. در آن زمان کره‌شمالی هشدار داده بود در صورت اکران این فیلم تمهیداتی علیه نمایش این فیلم درنظر خواهد گرفت. با وجود این، کمپانی سونی‌پیکچرز بدون توجه به هشدارهای مقامات کره‌ای با نصب بیلبورد‌ها، قصد داشت که از ماه دسامبر «فیلم مصاحبه» را اکران کند که هک شدن این شرکت، مجال اکران را از سونی پیکچرز گرفت و برخی از اطلاعات این کمپانی به سرقت رفت.

واشنگتن اعتقاد دارد که پشت این حملات سایبری، پیونگ‌یانگ قرار دارد که از ابتدا نیز راضی به نمایش این فیلم نبوده است.

جاش ارنست سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در مورد دور تازه تحریم‌های کره‌شمالی به رسانه‌ها گفت که واشنگتن اعتقاد دارد پیونگ‌یانگ قصد داشته تا ضربه اقتصادی مهلکی به کمپانی‌های آمریکایی وارد کند، برای همین منظور آمریکا تصمیم گرفته تا افرادی را که به نوعی در حمله سایبری به کمپانی سونی پیکچرز نقش داشته‌اند، تنبیه کند. او ادامه می‌دهد: همان‌گونه که رئیس‌جمهوری‌مان نیز اعلام کرده، پاسخ به پیونگ‌یانگ متناسب با عمل آنها بوده است.

در دوره تازه تحریم‌ها برخی از افرادی که با کره‌شمالی در ارتباط هستند و همچنین اعضای حزب کارگران کره‌شمالی (حزب حاکم) مورد تحریم قرار گرفته‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که ۳ تن غیرکره‌ای از افرادی را که با کره‌شمالی ارتباط مستقیم دارند مورد تحریم قرار داده است. همچنین ۱۰ تن از اعضای برجسته حزب حاکم این کشور نیز به لیست سیاه آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: در بین کسانی که غیرکره‌ای هستند اما با مقامات این کشور در ارتباط دارند افراد سوری و روسی نیز دیده می‌شوند.

وزارت خزانه‌داری هنوز نامی از کیم‌جونگ اون نبرده است که آیا وی نیز در میان تحریم‌شدگان قرار دارد یا نه؟

کره‌شمالی از پیش نیز به‌دلیل مسائل اتمی مورد تحریم آمریکا و برخی از شرکای وی قرار گرفته است. اد رویس یکی از جمهوری‌خواهان آمریکایی در سنا به فاکس نیوز می‌گوید: برخی از افرادی که نام آنها در بین تحریم‌شدگان آورده شده، پیش از این نیز توسط آمریکا تحریم شده بودند. او ادامه می‌دهد: « با اینکه از عملکرد اوباما در مورد محکوم کردن کره شمالی به پرداخت تاوان به دلیل هک کردن سونی حمایت می‌کند، اما برخی از افرادی که تحریم شده‌اند، پیش از این در لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده‌اند.» این در شرایطی است که این روزها برخی با ایجاد شبهه نسبت به اعتقاد آمریکایی‌ها، مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ پشت این حملات بوده است، می‌گویند که کره‌شمالی توان هک در این سطح را نداشته و ندارد و منبع هک ناشناس است.

اف‌بی‌آی آمریکا اما اعتقاد دارد که کره‌شمالی مسوول مستقیم این حملات است و در این رابطه به یقین رسیده است؛ اما کورت استرامبرگر یکی از کارشناسان بازار آی‌تی اعتقاد دارد که نوع دسترسی به اطلاعات حاصل یک «بدافزار» بوده که توسط یک خودی در داخل کمپانی صورت گرفته است. او می‌گوید مستندات بیشتری در این رابطه به اف‌بی‌آی ارائه داده است.

برخی از مقامات آمریکایی می‌گویند که هکرها از تایلند توانسته‌اند با ورود به داده‌های سونی پیکچرز بخش مهمی از اطلاعات این کمپانی را سرقت کنند و برخی از فیلم‌های سونی پیکچرز را پیش از نمایش روی اینترنت به اشتراک بگذارند.