وحشت و ناامنی در قلب اروپا

گروه جهان: نیروهای امنیتی فرانسه وارد فاز جست‌وجوی خانه به خانه شده‌اند. محل عملیات آنها هم نقطه‌ای در شمال شرق پاریس است که در بالاترین سطح امنیتی قرار گرفته است. به گفته مقامات فرانسوی دامارتان در شمال شرق پاریس به محاصره نیروهای امنیتی در‌آمده و این نیروها در پی یافتن دو برادر به نام‌های سعید و شریف قواشی هستند که از مظنونان اصلی حمله به مجله شارلی ابدو هستند.

بحران گروگانگیری پس‌از وحشت ترور

به نوشته سی‌ان‌ان، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور به دامارتان اعزام شده‌اند تا دو برادر یاد‌شده را دستگیر کنند. از مردم خواسته شده که از خانه خارج نشوند. گفته می‌شود در کارگاه چاپ و نشری در این منطقه یک گروگان‌گیری رخ داده که احتمال داده می‌شود گروگان‌گیران، عاملان حمله به مجله شارلی ابدو باشند. همزمان در نقطه دیگری از پاریس در یک سوپرمارکت گروگانگیری دیگری رخ داده که گروگانگیران از مقامات پلیس خواسته‌اند که محاصره گروگانگیری نخست را لغو کنند تا آن دو گروگانگیر بتوانند از آنجا خارج شوند.

منابع محلی می‌گویند که از اوایل صبح روز جمعه، صدای تیراندازی در این شهر شنیده می‌شود و به استناد خبرگزاری فرانسه تا لحظه تنظیم گزارش، یک تن کشته و یک نفر دیگر نیز زخمی شده است. سعید قواشی ۳۴ ساله و شریف قواشی ۳۲ ساله است. بنا به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز این دو برادر جزو کسانی‌اند که از پرواز کردن به آمریکا ممنوع شده‌اند. سایت آنلاین روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت که یکی از این دو برادر پیش از این به یمن رفته و در آنجا زیر نظر گروه‌های القاعده آموزش دوره‌های جنگی دیده است.

براساس مدارک موجود سعید قواشی در سال ۲۰۱۱ به یمن رفته و در آنجا روش‌های مبارزات چریکی را فرا گرفته است؛ همچنین برادر کوچک وی، شریف قواشی نیز از سال ۲۰۰۸ به دلیل آشنا شدن با یک افراطی، روش زندگی خود را تغییر می‌دهد و در همین سال به دلیل فعالیت‌هایش راهی زندان می‌شود. در سال ۲۰۱۰، یکی از افراطیون از یک زندان در فرانسه فرار می‌کند که پلیس این کشور طراح فرار این زندانی را شریف قواشی معرفی می‌کند. به‌رغم اینکه پلیس وی را دستگیر می‌کند، اما به دلیل نداشتن مدارک مستند، مجبور به آزادی وی می‌شوند. خبرگزاری رویترز نیز ضمن زیر سوال بردن سیستم امنیتی فرانسه می‌نویسد: چگونه فردی با این سابقه و گرایش‌هایی که داشته این‌گونه حمله به مجله شارلی ابدو را طراحی و اجرا می‌کند. بیشتر افراطیون در کشورهای فرانسه، انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی عازم سوریه می‌‌شوند و جذب گروه‌هایی نظیر جبهه النصره و داعش می‌شوند. دولت سوریه حمله به مجله شارلی عبدو را محکوم کرده است.

بارها برخی از مقامات امنیتی اروپا هشدار داده بودند که حضور افراطیون در سوریه و عراق باعث می‌شود که آنها همچون بمب متحرک به کشورهای اروپایی بازگردند. پیش‌تر، دولت اسد هشدار داده بود که نیروهایش در حال جنگ با معارضان خارجی است و بیشتر کسانی که عامل بحران سوریه شده‌اند افرادی هستند که از کشورهای اروپایی و عربی وارد این کشور شده‌اند.

گفته می‌شود از ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار نیروی خارجی که در سوریه سلاح به دست گرفته‌اند، عمدتا از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عربستان سعودی، آلمان، فرانسه و آمریکا هستند.

براساس گفته‌های مقامات امنیتی فرانسه، دو برادری که هم‌اینک تحت تعقیب‌ترین افراد جهان هستند، بارها سعی کرده بودند که به سوریه بروند و به گروه‌های افراطی بپیوندند.

مجله شارلی ابدو یک مجله فکاهی است که روز پنج‌شنبه مورد حمله مردانی مسلح قرار گرفت و در پی آن ۱۲ نفر از روزنامه‌نگاران و نیروهای پلیس آنجا کشته شدند. سردبیر مجله شارلی ابدو از دو سال پیش در لیست ترور القاعده قرار داشته است. برخی می‌گویند که این حمله در پاسخ به اهانت‌های این مجله به دین اسلام صورت گرفته است.

این مجله به دلیل رویکرد خود بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود. فرانسوی‌ها می‌گویند مجله شارلی ابدو چندین بار به دلیل اهانت‌های قومی و دینی مورد اعتراض قرار گرفته و از این‌رو مجله چندان پرطرفداری در فرانسه نبوده است؛ حتی این مجله در دهه ۸۰ یکبار به دلیل استقبال کم مردم از آن تعطیل شده بود.

صفحه 8 را بخوانید

وحشت و ناامنی در قلب اروپا