پیام اون به اوباما

محمدحسین باقی- روز شنبه کره‌شمالی اعلام کرد که حاضر است آزمایش‌های هسته‌ای خود را به حال تعلیق در آورد به شرطی که ایالات‌متحده هم تمرین‌های نظامی مشترک خود با سئول را معلق کند اما واشنگتن این پیشنهاد را به عنوان «تهدیدی پنهانی» رد کرد. روز جمعه خبرگزاری دولتی کره‌شمالی «KCNA» این پیام را - همراه با درخواست‌های مکرر برای پایان تمرین‌های دفاعی گسترده با متحدان - از طریق «کانال‌های مربوطه» به واشنگتن منتقل کرد. در این پیام منتقل شده به واشنگتن آمده است: «ایالات‌متحده با تعلیق موقت تمرین‌های مشترک نظامی با سئول به کاهش تنش‌ها کمک کند. در این صورت، پیونگ یانگ حاضر به اتخاذ گام‌هایی برای تعلیق موقت آزمایش‌های هسته‌ای خود است که باعث نگرانی آمریکا شده است.» برخی کارشناسان از این پیشنهاد کره‌شمالی استقبال کرده و می‌گویند این کشور با این پیشنهاد به دنبال تفاهم با کره‌جنوبی و آمریکا در راستای کاهش تنش‌ها است. اما اسکات اشنایدر از شورای روابط خارجی آمریکا این ادعا را رد کرده و می‌گوید کره‌شمالی تهدید را «بیخ گوش خود» احساس کرده و برای گریز از تنش «این بلوف» را مطرح کرده است. وی به توافق‌های قبلی پیونگ یانگ با سئول و واشنگتن اشاره می‌کند که بارها از سوی کره‌شمالی زیر پا گذاشته شده است. این کشور در سال ۲۰۱۲ به توافقی با آمریکا رسید اما دو ماه بعد این توافق را لغو کرد.

«جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این پیام اعلام کرد که آزمایش‌های هسته‌ای و مانورهای مشترک نظامی دو مساله جداگانه هستند. او که همراه با جان کری در سفر اروپایی به سر می‌برد اعلام کرد که «بیانیه کره‌شمالی که به اشتباه تمرین‌های معمول نظامی را به آزمایش‌های هسته‌ای پیوند می‌زند تهدیدی ضمنی است.» ساکی همچنین اعلام کرد که سئول- واشنگتن حدود ۴۰ سال است که مانورهای نظامی مشترک برگزار می‌کنند. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات‌متحده همچنان به گفت‌وگو با کره‌شمالی ادامه می‌دهد و از پیونگ یانگ می‌خواهد تا «فورا تمام تهدیدها را متوقف سازد، تنش‌ها را کاهش دهد و گام‌های لازم برای آرامش هسته‌ای مورد نیاز برای از سرگیری مذاکرات را اتخاذ کند.»

کره‌شمالی تاکنون سه آزمایش هسته‌ای انجام داده که آخرین مورد آن در فوریه ۲۰۱۳ بود. این کشور به همین دلیل زیر تحریم‌های سخت سازمان ملل قرار گرفته است. پیونگ یانگ سلاح‌های هسته‌ای خود را «شمشیر مقدس» می‌نامد. این کشور بارها خواستار تعلیق موقت آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود شده به این شرط که ایالات‌متحده گام‌هایی را برای کاهش تنش‌ها بردارد.

ایالات‌متحده و کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند این تمرین‌های نظامی مشترک که سالانه برگزار می‌شود - و گاهی هم شامل ناوهای هواپیمابر آمریکایی می‌شود- ماهیتی کاملا دفاعی دارد و هدف این مانورها به آزمون گذاردن آمادگی متحدان برای مواجهه با هجوم احتمالی کره‌شمالی است. طی سال‌های اخیر کره‌شمالی بارها وارد درگیری‌های محدود مرزی و دریایی با برادران جنوبی خود شده و این در حالی است که سئول بارها تمایل خود را برای از سرگیری «گفت‌وگوهای اتحاد» میان دو کشور اعلام کرده است.