دنیای اقتصاد: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه (پس‌فردا) به عربستان می‌رود تا ضمن ادای احترام به پادشاه فقید عربستان با ملک سلمان پادشاه جدید این کشور هم دیدار کند. پیش از این قرار بود جو بایدن به نمایندگی از اوباما به این سفر برود. با این حال، جاش ارنست می‌گوید پایان سفر اوباما به هند مصادف شد با حرکت وی به سوی عربستان و دیدار با پادشاه جدید این کشور. پس از آغاز بهار عربی روابط دو کشور آمریکا و عربستان به سردی گرایید. در آن زمان، ملک عبدالله در دو تماس تلفنی با اوباما به شدت سیاست آمریکا برای گسترش دموکراسی در منطقه را به باد انتقاد گرفت و آن را برای منطقه «خطرناک» دانست. با این حال، این سردی هیچ‌گاه به مرز تعطیلی سفارت میان دو کشور نرسید. طی هفته‌های اخیر هم عربستان با هماهنگی آمریکا دست به کاهش قیمت نفت زد تا بتواند خود را از بحران‌های سیاسی بیرون کشد. اوباما به عربستان می‌رود

دنیای اقتصاد: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه (پس‌فردا) به عربستان می‌رود تا ضمن ادای احترام به پادشاه فقید عربستان با ملک سلمان پادشاه جدید این کشور هم دیدار کند. پیش از این قرار بود جو بایدن به نمایندگی از اوباما به این سفر برود. با این حال، جاش ارنست می‌گوید پایان سفر اوباما به هند مصادف شد با حرکت وی به سوی عربستان و دیدار با پادشاه جدید این کشور. پس از آغاز بهار عربی روابط دو کشور آمریکا و عربستان به سردی گرایید. در آن زمان، ملک عبدالله در دو تماس تلفنی با اوباما به شدت سیاست آمریکا برای گسترش دموکراسی در منطقه را به باد انتقاد گرفت و آن را برای منطقه «خطرناک» دانست. با این حال، این سردی هیچ‌گاه به مرز تعطیلی سفارت میان دو کشور نرسید. طی هفته‌های اخیر هم عربستان با هماهنگی آمریکا دست به کاهش قیمت نفت زد تا بتواند خود را از بحران‌های سیاسی بیرون کشد.

ابطال توافق‌نامه صلح در اوکراین

آسوشیتدپرس: شورشیان جدایی‌طلب حامی روسیه در شرق اوکراین، توافق صلحی را که پیش‌تر میان اوکراین و روسیه برای برقراری آتش‌بس و خروج تسلیحات سنگین امضا شده بود باطل اعلام کرده و حملات جدید و چندلایه‌ای را علیه نیروهای نظامی اوکراین تدارک دیده‌اند. رهبر اصلی جدایی‌طلبان دونتسک، جمعه ۳ بهمن، گفت که شورشیان دیگر در مذاکرات صلح شرکت نخواهند کرد و یکی دیگر از سران شورشیان جدایی‌طلب حتی از این هم فراتر رفت و گفت نیروهای تحت فرمانش برای توافق صلحی که در ماه سپتامبر در مینسک امضا شده بود، دیگر اعتباری قائل نیستند. الکساندر زاخارچنکو، رهبر جدایی‌طلبان شرق اوکراین گفت: شورشیان حمله پیش‌گیرانه جدیدی را علیه نیروهای نظامی اوکراین آغاز کرده‌اند و از طریق آن نیروهای دولتی این کشور را به مرز دونتسک یا حتی ورای آن خواهند راند. او به صراحت گفت که «دیگر خبری از آتش‌بس نخواهد بود.» براساس توافق مینسک که در ماه سپتامبر امضا شد، دو طرف با قبول آتش‌بس متعهد شدند تسلیحات سنگین خود را از خاک طرف مقابل خارج کنند.

بلر؛ دوست همیشگی قذافی

گاردین، دویچه وله: دیروز شنبه، روزنامه‌ گاردین نامه‌ای را فاش و منتشر کرد که نشان می‌دهد تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین این کشور، روابط تنگاتنگی با معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، داشته و از او بابت «همکاری مشترک سازنده» میان سازمان‌های امنیتی و جاسوسی دو کشور تشکر کرده است. تونی بلر در این نامه قذافی را با اسم کوچک خطاب کرده و از او با عنوان «معمر عزیز» نام برده است. او نامه را با «بهترین آرزوها، دوست همیشگی‌ات بلر» امضا کرده است. این نامه در میان هزاران سند و مدرک در قصر ریاست‌جمهوری لیبی بعد از سقوط رژیم قذافی پیدا شده است. این نامه نیز همچون دیگر اسنادی که از مجموعه‌ ساختمان‌های اداری لیبی به‌دست آمده، نشان می‌دهد دستگاه‌های امنیتی قذافی چندین سال با اجازه و اطلاع دولت بریتانیا در خاک بریتانیا فعال بودند. ماموران امنیتی دستگاه‌های دولت قذافی بسیاری از مخالفان دولت را در خاک بریتانیا زیر نظر داشته و گاه آنها را تهدید کرده یا به آنها پیشنهاد همکاری و جاسوسی از دیگر مخالفان به نفع رژیم قذافی می‌دادند. تونی بلر در نامه یادشده از «همکاری عالی» ماموران امنیتی لیبی با همتایان بریتانیایی خود تشکر و ابراز امیدواری کرده که همکاری مشترک لیبی و بریتانیا برای مقابله با فعالیت‌های «ضدتروریسم» افزایش یابد. گاردین با ارسال نامه‌ای به دفتر بلر سوال‌هایی از او پرسید اما پاسخ‌های توجیه‌آمیز بلر کاملا در تضاد با سیاست‌های او در قبال فعالیت‌های قذافی بود.