حسین موسوی: ایالات‌متحده آمریکا تاکید دارد که تا ماه آوریل سفارتخانه خود را در کوبا بازگشایی کند. به گزارش رویترز، مقامات آمریکایی به این خبرگزاری گفته‌اند که ایالات‌متحده می‌خواهد از کوبا اجازه بگیرد تا ماه آوریل (اردیبهشت ۹۴)، سفارتخانه خود را در هاوانا افتتاح کند. کوبا نیز در مقابل از آمریکا خواسته است که در نخستین اقدام عملی‌اش برای نشان دادن حسن‌نیت، این کشور را از لیست کشورهای حامی تروریسم بیرون بیاورد. این درخواست کوبا هنوز با پاسخ مستقیم ایالات‌متحده روبه‌رو نشده و به نظر می‌رسد کوبا با برقراری سریع سفارتخانه آمریکا در این کشور مخالف است. کوبا و ایالات‌متحده بیش از نیم قرن است که به دلیل انقلاب کمونیستی در هاوانا قطع رابطه کرده‌اند. این قطع ارتباط، در دوران جنگ سرد نیز تا مرحله درگیری‌های سطح بالاتر پیش رفت. پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، تنش‌ها تا حدی کاهش یافت اما هیچ‌گاه دو طرف تمایل به برقراری ارتباط با یکدیگرنداشته‌اند.

ایالات‌متحده آمریکا می‌گوید که حذف کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم تا ماه ژوئن و شاید بیشتر از آن هم طول بکشد، اما کوبا می‌گوید واشنگتن باید هر چه زودتر اسم این کشور را از لیست سیاه حذف کند. در حالی که دو طرف بر سر این موضوع هنوز به توافق جامعی نرسیده‌اند، باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده قصد دارد تا پیش از اجلاس منطقه‌ای پاناما، سفارتخانه‌اش را در هاوانا گشوده شده ببیند. وی قصد دارد تا پس از دیدار کوتاهش با رائول کاسترو در سال ۲۰۱۳، به دلیل حضور در مراسم سوگواری نلسون ماندلا دیداری دوباره با وی داشته باشد. قرار است که مقامات بلندپایه آمریکا و واشنگتن برای دور دوم با هم دیداری داشته باشند و بر سر این موضوع که در ماه آوریل سفارتخانه آمریکا در هاوانا گشوده شود، مذاکره کنند. نخستین دور گفت‌وگوها بین دو طرف در ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۴ صورت گرفته بود.

در این گفت‌وگوها قرار است مقامات کوبا از آمریکا بخواهند تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را که علیه هاوانا اعمال شده است، لغو کند. کوبا می‌گوید مهم‌ترین شرط عادی‌سازی روابط دو طرف لغو این تحریم‌ها است. آمریکا برای سالیان متمادی است که هاوانا را مورد تحریم قرار داده است. مقامات هاوانا می‌گویند که کوبا رفع تحریم مشروط را هرگز نخواهد پذیرفت. گمانه‌زنی‌های موجود بر این امر استوار است که واشنگتن، رفع تحریم مشروط را به هاوانا پیشنهاد داده است. رویترز مدعی است که رفع تحریم‌ها برای کوبا می‌تواند یک پیروزی بزرگ برای آنها باشد تا بتوانند با استفاده از این موضوع در داخل کشور بهره‌برداری تبلیغاتی کنند.

واشنگتن در سال ۱۹۸۲، کوبا را به دلیل حمایت از نیروهای کمونیست مسلح در آفریقا و آمریکای لاتین مورد تحریم قرار داد. ناظران می‌گویند که اگر آمریکا، کوبا را از لیست تحریم‌های خود حذف کند این لیست کوتاه‌تر از پیش خواهد شد. در سال ۲۰۱۲، آمریکا با حذف برمه از لیست تحریم‌های خود آن هم به‌طور مشروط، این لیست را کوچک‌تر از پیش کرده است. هم‌اینک در این لیست، کشورهای ایران، سودان و سوریه قرار دارند. کوبا پیش از این نیز از آمریکا خواسته بود تا این کشور را از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف کند، اما آمریکا مدعی بود که هاوانا در سالیان اخیر مامنی برای جدایی‌طلبان باسک و گروه چپگرای فارک بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا به‌تازگی در بیانیه‌ای اشاره کرده است که دیگر در کوبا نشانه‌هایی دال بر مسلح کردن نیروهای جدایی‌طلب باسک و فارک دیده نمی‌شود و آمریکا نمی‌تواند رابطه خود را با کوبا بهبود ببخشد، در شرایطی که هاوانا همچنان در لیست سیاه آمریکا قرار دارد. مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا می‌گویند به شدت برای حذف کوبا از لیست سیاه تحت فشار دولت اوباما قرار دارند. اوباما از مقامات امنیتی خواسته است تا پایان ماه مارس این پروسه را تکمیل کنند.

یکی از مقامات امنیتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود می‌گوید مقام‌های اطلاعاتی این کشور فرآیند حذف کوبا را از لیست کشورهای حامی تروریسم آغاز کرده‌اند. آخرین مرحله برای حذف کوبا از لیست سیاه مربوط به کنگره است که اوباما باید به کاپیتول هیل گزارشی در این مورد ارائه دهد که کوبا به مدت ۶ ماه است حامی گروه‌های تروریستی نیست و این تضمین را به واشنگتن داده است که دیگر از آنها حمایت نمی‌کند.