گروه جهان: در حالی که کنگره آمریکا به رهبری جان مک‌کین به‌دنبال ارسال تسلیحات سنگین برای نیروهای دولتی اوکراین است، به موازات این تلاش، کاخ سفید و اتحادیه اروپا به‌دنبال ترسیم نقشه راهی هستند تا بتوانند در این کشور صلح فراگیر پیاده کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آمریکا و اروپا قصد دارند با همکاری یکدیگر، به جنگ در اوکراین پایان دهند. به نوشته این روزنامه، در یک اقدام دیپلماتیک روز پنج‌شنبه رهبران کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند برای پایان دادن به چندین ماه جنگ و خونریزی در شرق اروپا، با همکاری روسیه نقشه راهی برای صلح ترسیم کنند. برخی ناظران می‌گویند، به‌رغم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، هنوز نگرانی‌هایی در مورد اهداف روسیه در مورد اوکراین وجود دارد. روز چهارشنبه اوکراین خبر داد که این کشور یکی از افسران برجسته‌اش را به جرم جاسوسی برای روسیه دستگیر و بازداشت کرده است.

سران دولت‌های فرانسه و آلمان نیز روز گذشته به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این خصوص دیدار و گفت‌وگو کردند. برخی از ناظران از طرح ابتکاری فرانسه و آلمان به‌عنوان «روزنه امید» یاد کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز درباره این طرح از عنوان «کنسرت دیپلماتیک» استفاده و به‌طور تلویحی اشاره کرده است که در روزهای اخیر شورشیان حامی روسیه در جنگ شرق اوکراین دست بالا را داشته‌اند. آنها توانسته‌اند در این اواخر یک مرکز مهم حمل و نقل ریلی را تصرف کنند و آتش‌بس ۵ ماهه‌ای را که در شهریور صورت گرفته بود بی‌اعتبار کنند. اینک اما، دو کشور اروپایی با «بسته صلح» نزد پوتین رفته‌اند تا مفاد آتش‌بس ۵ ماه پیش را مجددا پیاده کنند. مهم‌ترین ماده آتش‌بس ۵ ماه پیش این بوده که دو طرف سلاح‌های سنگین خود را از این مناطق خارج کنند و به دو شهر لوهانسک و دونتسک، خودمختاری بیشتری ارائه دهند. پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین امیدوار است که طرح یاد شده با حمایت روسیه همراه شود تا پس از مدت یک‌سال ناآرامی و آشوب، زندگی به این منطقه بازگردد.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز می‌گوید که طرح یاد شده به‌گونه‌ای تنظیم شده است که مورد قبول هر دو طرف خواهد بود. روسیه در واکنش به این طرح می‌گوید که امیدوار است، پس از گفت‌وگو با آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند، صلح پایدار به این منطقه بازگردد.

این در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی است که در مورد آرزوی روسیه برای بازگشت صلح به این منطقه و همچنین نیت مسکو در مورد اوکراین باید کمی تردید داشت، زیرا با توجه به اهداف بلندمدت روسیه بعید است که بتوان به صلحی پایدار دست یافت. نخست‌وزیر اوکراین اما به‌رغم کنسرت خوش‌بینانه‌ای که در حال اجراست، گفت هر طرحی که تمامیت ارضی اوکراین را با تهدید مواجه کند، کی‌یف آن‌ را نخواهد پذیرفت. اما جان کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده به‌طور ضمنی از این طرح حمایت کرده و گفته که گزینه اول آمریکا استفاده از دیپلماسی است. این حمایت پس از آن صورت گرفته که آمریکا به ارسال سلاح‌های سنگین به اوکراین بسیار نزدیک شده است. جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا در سنا یکی از حامیان این طرح است و خواستار تجهیز ارتش اوکراین در برابر نیروهای شورشی در شرق این کشور شده است.

تجهیزات ارتش اوکراین عمدتا روسی است و با ارسال این تجهیزات به اوکراین نگرانی جاسوسی نظامی از تجهیزات آمریکا توسط روسیه بالا گرفته است. این نگرانی‌ها پس از آن قوت گرفت که میخائیل چرنوبی، یکی از فرماندهان ارشد اوکراین به اتهام جاسوسی برای روسیه دستگیر شده است. او متهم شده که اسرار نظامی اوکراین را در اختیار نیروهای جدایی‌طلب در دونتسک قرار می‌داده است.

به‌رغم این نگرانی‌ها، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا می‌گوید که گزینه ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف همچنان روی میز است. آمریکا قصد دارد که موشک‌های ضد تانک، رادارها و هواپیماهای بدون سرنشین را که مخصوص شناسایی است تحویل دولت اوکراین دهد.

برخی با حمایت از ارسال تجهیزات به دولت اوکراین می‌گویند که توجه به احتمالات و عدم ارسال کمک‌های نظامی می‌تواند مخرب‌تر از ارسال آن با توجه به شرایط موجود باشد. این دسته از ناظران اعتقاد دارند که اگر تسلیحات آمریکایی به شرق اوکراین ارسال نشود، موازنه در جنگ بین نیروهای دولتی و شورشی‌ها برقرار نخواهد شد و همچنان پیروزی نسبی از آنِ شورشی‌ها خواهد بود.