روز بی‌نتیجه مذاکره با پوتین

حسین موسوی: با حمله شورشی‌های طرفدار روسیه در شهر ساحلی ماری‌پول در عمل مذاکرات سه‌جانبه صلح به بن‌بست رسید.در حالی که شورشی‌های طرفدار روسیه ۵ سرباز اوکراین را کشته و ۲۶ تن را زخمی کردند، شرق اوکراین حالت فوق‌العاده به خود گرفت.

سناریوی ارسال تسلیحات سنگین آمریکایی به اوکراین تقویت شد

شکست مذاکرات پنج ساعته مسکو

عکاسان خبری عکس‌هایی را از دو شهر لوهانسک‌ودونتسک به روی شبکه‌های اینترنتی می‌فرستند که هیچ شباهتی به گذشته‌های این دو شهر ندارد. دو شهری که در آستانه نابودی قرار گرفته‌اند و زندگی در این دو شهر تنها تبدیل به خاطره‌ای در گذشته‌ها شده است.

اینک، در دنیای سیاست، کشورهای درگیر با این موضوع به تقلا افتاده‌اند تا جلوی یک فاجعه انسانی را بگیرند و زندگی را به این دو شهر بازگردانند. روز جمعه، رهبران کشورهای آلمان و فرانسه با این امید راهی مسکو شدند تا بتوانند در کنار ولادیمیر پوتین به یک راه‌حل جامع دست پیدا کنند، اما بنابر شواهد، مذاکرات مسکو برای حل و‌فصل مشکل اوکراین با نتایج مثبتی همراه نبوده است. در شرایطی که روز جمعه، آنگلا مرکل به همراه فرانسوا اولاند به مسکو سفر کرده بودند تا در آستانه اجلاس امنیتی مونیخ، راهکاری برای صلح پایدار در اوکراین پیدا کنند، منابع خبری در این اجلاس اعلام کردند مذاکرات سه‌جانبه مثبت نبوده است. رویترز گزارش می‌دهد رهبران فرانسه و آلمان پس از ۵ ساعت مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به نتایج اندکی دست یافتند. در حالی که رهبران فرانسه و آلمان پیش از سفر به مسکو در دیدار با رئیس‌جمهوری اوکراین توانسته بودند رضایت وی را برای نقشه راهشان کسب کنند اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با نقشه راه دو کشور مهم اروپایی کنار نیامده است. این دو رهبر اروپایی در شرایطی به مسکو سفر کردند که امیدوار بودند طرفین درگیر در اوکراین بتوانند پس از یک‌سال جنگ و خونریزی در شرق این کشور، آرامش را به این مناطق بازگردانند. پس از شکست نسبی مذاکرات دیشب، اینک دوباره بحث تحریم‌های مالی روسیه افزایش یافته است. این در حالی است که رهبران اروپایی امیدوارند بتوانند بازی را به وقت اضافه بکشانند و در روز یکشنبه (امروز) یک بیانیه مشترک برای احیای «طرح صلح ماه سپتامبر» ارائه دهند. در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی (شهریور)، یک طرح صلح نیم‌بند در مینسک بلاروس به تصویب گروه‌های درگیر رسید که براساس آن قرار شد طرفین درگیر تسلیحات سنگین خود را از دو شهر لوهانسک و دونتسک بیرون ببرند و همزمان اوکراین به دو شهر یاد شده خودمختاری بیشتری اعطا کند. این طرح کمتر از ۱۵ روز دوام آورد و دوباره درگیری‌ها در این بخش از اوکراین افزایش یافت. برخی از شاهدان عینی می‌گویند که این دو شهر در عمل تبدیل به خرابه شده است و مردمان این شهر روی خرابه‌های باقی‌مانده از جنگ زندگی می‌کنند. عمده بخش‌های این دو شهر هم‌اینک در دستان نیروهای شورشی طرفدار روسیه است و برخی با توجه به این موضوع می‌گویند شورشی‌ها حاضر نخواهند شد که تصرفات خود را به خاطر «طرح صلح ماه سپتامبر» از دست بدهند. اما برخی دیگر می‌گویند به‌رغم جلسه ۵ساعته رهبران روسیه، آلمان و فرانسه هنوز یک بیانیه مشترک صادر نشده است، به اعتقاد این دسته از ناظران این موضوع تنها یک دلیل دارد و آن هم ناشی از «نبود تفاهم» بین سه کشور یاد شده است.

بحران فراگیری که در شرق اوکراین به‌وجود آمده است اولاند و مرکل را راهی مسکو کرده بود تا بتوانند اوضاع را به حالت عادی برگردانند. جلسه‌ای که بدون تشریفات سیاسی مرسوم برگزار شد و هیچ‌کدام از سه رهبر یادشده در مقابل دوربین‌های خبری به رسم مالوف دست ندادند. از جلسه خبری مذکور تنها یک عکس به بیرون درز پیدا کرده است که سه رهبر قبل از شروع مذاکرات در پشت درهای بسته یک عکس سه نفره انداخته‌اند. گفته می‌شود اگر این مذاکرات شکست بخورد گزینه ارسال تسلیحات سنگین از سوی ایالات‌متحده برای تقویت ارتش اوکراین محتمل خواهد بود. گزینه‌ای که جان کری، روز جمعه بعید ندانسته اما اولویت کاخ سفید را ابتدا راهکار دیپلماتیک اعلام کرده بود. کارشناسان می‌گویند اگر این گزینه عملی شود، اوضاع در شرق اوکراین بغرنج‌تر از پیش خواهد شد و طرفین درگیر به یک جنگ نیابتی از سوی «روسیه و آمریکا» روی خواهند آورد.

در حالی که این موضوع در آمریکا در حال تقویت است، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید کشورش به‌شدت مخالف ارسال تسلیحات سنگین از سوی آمریکا است. جان مک‌کین،رئیس کمیته تسلیحات سنای آمریکا در واکنش به این موضوع از مواضع صدراعظم آلمان در بحران اوکراین به‌شدت انتقاد کرد. او مخالفت مرکل با ارسال اسلحه به اوکراین را با سیاست مماشات در برابر آلمان نازی در جنگ دوم جهانی مقایسه کرد و گفت: «موضع خانم مرکل مرا به یاد خط‌مشی سیاسی دهه ۳۰ میلادی می‌اندازد.» مک‌کین در گفت‌وگو با شبکه دوم تلویزیون سراسری آلمان می‌گوید: «وقتی آدم به رویکرد دولت آلمان در اوکراین نگاه می‌کند، به نظرش می‌رسد اطلاعی از اوضاع ندارند یا اینکه قلع و قمع مردم اوکراین برایشان مهم نیست.» به گزارش دویچه‌وله، مک‌کین با خطاب قرار دادن صدراعظم آلمان از وی پرسیده است: «چه تعداد آدم باید در اوکراین کشته شوند تا تصمیم بگیریم کمک‌ کنیم از خودشان دفاع کنند؟»

مک‌کین از جمله حامیان پر و پا قرص ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین است. وزیر خارجه آمریکا که از پنج‌شنبه ۵ فوریه در کی‌یف به‌سرمی‌برد، گفته است اوباما به زودی در این مورد تصمیم خواهد گرفت. رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون با تامین تسلیحاتی ارتش اوکراین مخالفت کرده است.

روز بی‌نتیجه مذاکره با پوتین