حسین موسوی: گفته می‌شود خرابی‌های به‌بار آمده از ۱۰ ماه جنگ و خونریزی افزون‌تر از جنگ جهانی دوم بوده است. تمامی زیرساخت‌های شهرهایی همچون «دیبالتسیو»، «دونتسک» و «لوهانسک» و حتی شهر ساحلی ماری‌پول از بین رفته است. رئیس‌پلیس طرفدار اوکراین در شهر دونتسک می‌گوید: شهر به یک خرابه تبدیل شده است. هنوز در برخی از شهرهای اشاره شده صدای تیراندازی شنیده می‌شود، اما دیگر به فراگیری سابق نیست. در شهر دیبالتسیو اما به‌رغم عقب‌نشینی ارتش از این شهر همچنان صدای رد و بدل شدن گلوله‌ها شنیده می‌شود. شورشی‌ها در این شهر می‌گویند که ۹۰ تن از سربازان اوکراینی را توانسته‌اند به اسارت بگیرند و در مقابل ۸۲ تن از نیروهای خود را از دست داده‌اند. همزمان رئیس‌جمهوری اوکراین از سازمان ملل خواسته است که نیروهای حافظ صلحش را در مناطق شرقی اوکراین مستقر کند، اما کرملین به شدت با این موضوع مخالف است و می‌گوید چنین درخواستی نابودی کامل آتش‌بس دوم است.

خبرگزاری‌ها می‌گویند که پس از خروج ارتش اوکراین از شهر دیبالتسیو، این شهر به دست نیروهای شورشی افتاده است. خبرگزاری اینترفاکس روسیه می‌گوید که در حملات شورشی‌های اوکراین به ارتش این کشور در هفته‌های اخیر ۳۰۰ نفر از اعضای ارتش اوکراین کشته شده‌اند. دولت اوکراین می‌گوید که حملات نیروهای شورشی در دیبالتسیو، به‌قدری وسیع بوده که ارتش اوکراین مجبور به تخلیه شهر شده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید که روز پنج‌شنبه با رهبران ناظر بر روند اجرای آتش‌بس تماس گرفته و گفته است که تصرف کامل شهر به‌دست نیروهای شورشی در اوکراین نقض کامل آتش‌‌بس به حساب می‌آید. فرانسوا اولاند که یکی از مخاطبان، رئیس‌جمهوری اوکراین بوده نیز اعتقاد دارد که این موضوع نقض آشکار قرارداد مینسک است. پتروپوروشنکو روز پنج‌شنبه با رهبران روسیه، آلمان و فرانسه تلفنی صحبت کرده و از اشغال شهر دیبالتسیو به دست نیروهای شورشی انتقاد کرده است.

هم‌اینک برخی از ناظران اعتقاد دارند که ادامه این روند به پایداری آتش‌بس در شرق اوکراین لطمه خواهد زد و درگیری‌ها از شکل پراکنده به شکل فراگیر درخواهد آمد.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که اشغال کامل شهر دیبالتسیو به دست نیروهای شورشی یک شکست کامل برای رئیس‌جمهوری اوکراین به حساب می‌آید. شهر دیبالتسیو یک شهر مهم استراتژیک به حساب می‌آید و از دست دادن این شهر که هاب منطقه شهرهای شرقی اوکراین به حساب می‌آید اوضاع را برای دولت مرکزی در اوکراین سخت‌تر خواهد کرد. از دست دادن این شهر موجب می‌شود که اوکراین نتواند بر دیگر شهرهایی که خواستار جدایی از اوکراین هستند، تسلط کاملی داشته باشد.

در داخل اوکراین این موضوع مطرح شده که پس از ازدست دادن ویکتور یانوکوویچ چه سودی این کشور از درگیری‌های چند وقت اخیر برده است. لوسیان کیم، تحلیلگر مسائل روسیه و کشورهای شرق اروپایی به رویترز می‌گوید حتی کسانی که در راهپیمایی‌های ضد روسی در «میدان» شهر کی‌یف حضور پیدا کردند هم اکنون با‌شک و تردید به آینده اوکراین می‌اندیشند. در صورت شکست خوردن آتش‌بس ۲ ممکن است که اوکراین به‌طور مستقیم از ایالات‌متحده درخواست ارسال تجهیزات جنگی آمریکایی کند. موضوعی که در عمل کشورهای اروپایی با آن مخالف هستند و هنوز به راهکار دیپلماتیک امیدوارند، اما اوکراین در نبرد شرق اروپا در عمل جنگ را باخته و ممکن است درخواست ارسال تجهیزات کند. چنانچه آمریکا با درخواست کی‌یف موافقت کند شرق اوکراین به محل نبرد نیابتی روسیه و آمریکا تبدیل خواهد شد. روسیه پیش از این از آمریکا خواسته بود که کمک‌های نظامی‌اش را به این کشور به حالت تعلیق درآورد و هشدار داده بود در صورت ارسال این تجهیزات به اوکراین عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت.