گروه جهان: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نسبت به تعطیلی «وزارت امنیت داخلی» این کشور هشدار داد. به گزارش رویترز، باراک اوباما می‌گوید که عدم تخصیص بودجه به ۱۰ هزار گشت مرزی، بازرسی‌های امنیتی فرودگاه و بنادر آمریکا ممکن است به تعطیلی وزارت امنیت داخلی ایالات‌متحده بینجامد. اوباما که در بین فرمانداران ایالات‌متحده در کاخ سفید سخنرانی می‌کرد درباره خطرات احتمالی تعطیلی این وزارتخانه گفت: «تعطیلی این وزارتخانه به‌طور مستقیم بر روی اقتصاد آمریکا تاثیرگذار خواهد بود. همچنین امنیت داخلی کشور به خطر خواهد افتاد. این افراد به سختی کار می‌کنند تا ما را در امان نگه دارند.»

بودجه امنیت ملی ایالات‌متحده در نیمه شب جمعه منقضی خواهد شد مگر اینکه کنگره بودجه تازه‌ای به آن اختصاص دهد. گفته می‌شود در صورت عدم تخصیص بودجه، به‌طور موقت برخی کارمندان امنیت ملی آمریکا به کار خود ادامه می‌دهند اما پولی به آنها تعلق نخواهد گرفت تا اینکه کاخ سفید و کنگره به راهکاری بینابین برسند. بودجه ۷/ ۳۹ میلیارد دلاری وزارت امنیت داخلی آمریکا به این دلیل مورد تایید کنگره قرار نگرفته است تا رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در مورد اصلاح قوانین مهاجرت عقب‌نشینی کند. این بودجه توسط اکثریت جمهوری‌خواهان کنگره به گرو گرفته شده تا باراک اوباما قوانین مهاجرتی را که خود راسا اصلاح کرده است به حالت سابق بازگرداند. جمهوری‌خواهان سعی دارند که اصلاح قوانین مهاجرتی ایالات‌متحده را با رای‌گیری مجدد به حالت سابق خود بازگردانند اما در سنا به‌دلیل اینکه یک رای کمتر دارند تاکنون موفق به انجام این کار نشده‌اند. جمهوری‌خواهان برای اینکه اثرات «قلم» رئیس‌جمهوری آمریکا را برای اصلاح قوانین مهاجرتی خنثی کنند نیاز به همکاری یک دموکرات دارند تا رای آنها به ۶۱ عدد برسد. براساس قوانین آمریکا چنانچه اکثریت سنا بتوانند بیش از ۶۰ رای جمع‌آوری کنند، می‌توانند یک لایحه‌ای را بدون درنظر گرفتن قدرت اوباما (حق وتو) تصویب کنند و برای اجرا آن‌را به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های این کشور ابلاغ کنند. در غیر این‌صورت اوباما می‌تواند از حق وتوی خود استفاده کند.«ژه جانسون»، وزیر امنیت داخلی ایالات‌متحده در مورد مشکلات پیش آمده می‌گوید: «اگر کنگره تصمیم به قطع بودجه بگیرد، این وزارتخانه مجبور است نیروهای خود را به‌طور موقت مرخص کند. ترخیص این نیروها باعث خواهد شد برای این کشور مشکلات امنیتی به‌وجود بیاید و از خلأ موجود، تروریست‌ها می‌توانند سوءاستفاده کنند.» او که در یک کنفرانس خبری حضور پیدا کرده بود به خبرنگاران گفته است به‌وجود آمدن وضعیت موجود به سود امنیت ملی آمریکا نیست و هیچ‌کس از آن منتفع نخواهد شد.

برخی می‌گویند، احتمال دارد جمهوری‌خواهان قصد دارند تا با تعطیلی موقت وزارت امنیت داخلی این کشور، اوباما را در مورد قوانین مهاجرتی به چالش بکشند. اما به اعتقاد این دسته، این چالش دو ماهه خواهد بود تا رای دادگاه عالی آمریکا در مورد اصلاح قوانین مهاجرتی ایالات‌متحده صادر شود. براساس این فرضیه، جمهوری‌خواهان قصد خرید زمان دارند تا رای این دادگاه صادر شود.

جمهوری‌خواهان میانه‌رو به دلیل استفاده بیش از حد اوباما از قانون موسوم به «قلم»، که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند برای برخی از اصلاحات مدنظرش به آن رجوع کند از وی به دادگاه عالی ایالات‌متحده شکایت کرده‌اند.

«ران جانسون»، رئیس کمیته امنیت ملی و حکومتی ایالات‌متحده در سنا روز دوشنبه از برخی جمهوری‌خواهان خواست که به این بن‌بست پایان دهند تا مشکلات این وزارتخانه حل شود. او در این‌باره می‌گوید: «اعضای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها باید با هم همکاری بیشتری داشته باشند تا این مشکل حل شود.» او اعتقاد دارد تاخیر بیش از حد در مورد این قضیه عواقب ناخوشایندی برای ایالات‌متحده خواهد داشت. حفاظت از مرزها و گشتزنی‌های امنیتی به عهده وزارت امنیت داخلی آمریکا است. خلأ حضور نیروهای این وزارتخانه، امنیت داخلی آمریکا را با مشکل مواجه خواهد کرد.

یکی از اعضای ارشد دموکرات آمریکا در سنا می‌گوید که حزبشان برای پایان دادن به این معضل، راهکار بودجه موقت را به سنا پیشنهاد داده‌اند تا یک راهکار نهایی اتخاذ شود.