حسین موسوی- اوضاع برای هیلاری کلینتون چندان خوشایند نیست. نامزد بالقوه دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ با گاف بزرگی که در دوران وزیر بودنش در امور خارجه ایالات‌متحده داده زیر فشار رسانه‌ها و جمهوری‌خواهان قرار گرفته است. استفاده از ایمیل شخصی به جای استفاده از ایمیل‌های حکومتی، اینک آینده نامزدی وی را به خطر انداخته است. زمانی که برنامه «تا دیر وقت با جان استوارت» این موضوع را دستمایه طنز خود قرار می‌دهد نشانگر این موضوع است که وی دوران آسوده‌ای نخواهد داشت. جان استوارتی که تمایل فراوان به دموکرات‌ها دارد روز شنبه، در برنامه کمدی خود «کیت مک کینن» کمدین زن آمریکایی را به شکل هیلاری کلینتون در ‌آورد که روی مبل لمیده و در نقش هیلاری کلینتون می‌گوید که هیچ‌کس نمی‌تواند موردی خلاف امنیت ملی در ایمیل‌های شخصی‌اش بیابد. اما این تنها برنامه‌های طنز نیستند که فشارها را علیه نامزد احتمالی دموکرات‌ها افزایش داده‌اند. جمهوری‌خواهان نیز همپای رسانه‌ها، خواستار پاسخگویی وزیر سابق امور خارجه ایالات‌متحده شده‌اند؛ که چرا وی به جای استفاده از ایمیل‌های حکومتی برای امور وزارتخانه متبوعش از ایمیل شخصی استفاده کرده است. در این راستا جمهوری‌خواهان در تلاشند تا ماجرای ترور سفیر آمریکا در لیبی را به سهل‌انگاری هیلاری کلینتون نسبت دهند. «تری گودی»، نماینده مجلس نمایندگان از کارولینای جنوبی به عنوان یک جمهوری‌خواه می‌گوید که در کمیته تحقیقات در مورد حمله تروریستی به سفارتخانه آمریکا در بنغازی، ایمیل‌های مربوط به این حادثه دیده نمی‌شود، در حالی که وی با هواپیما در حال سفر به لیبی بوده است تا با دولت لیبی رایزنی کند.

این اتهام زمانی قوت گرفت که عکاس خبری همراه با هیات آمریکایی در لیبی، از هیلاری کلینتون عکسی گرفته که وی در لباسی مشکی در حال بررسی کردن ایمیل‌های خود از طریق گوشی بلک‌بری است.

تری گودی که در برنامه «رو در رو با ملت» در شبکه «CBS» حضور پیدا کرده بود، می‌گوید: «شما به عنوان وزیر خارجه سفر می‌کنید به لیبی، اما هیچ سندی ندارید که به کنگره ارائه دهید؟» وی می‌گوید از نظر کنگره این موضوع پنهان‌کاری تلقی شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز نخستین روزنامه‌ای بود که بحث استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل‌ شخصی‌اش را برای امور اداری مطرح کرد. این بحث هم‌اینک در حال گسترش است و جمهوری‌خواهان سعی دارند تا این موضوع را یک شکاف امنیتی جلوه دهند.

گودی می‌گوید که او فقط مایل است در مورد ارتباطات این موضوع با بحران بنغازی تحقیق کند و از نظر وی طفره رفتن هیلاری کلینتون از ماجرای بنغازی مورد را پیچیده‌تر می‌کند.

سناتور میچ ‌مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا نیز همچون هم‌حزبی‌هایش در داخل مجلس نمایندگان اعتقاد دارد که استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی برای کارهای اداری یک تخلف آشکار و عبور از قانون است. اما او می‌گوید که وی بیشتر از اینکه نگران قانون‌شکنی وزیر سابق امور خارجه آمریکا باشد، نگران موضوع امنیتی استفاده از ایمیل شخصی است.

میچ مک‌کانل می‌گوید که خانم هیلاری کلینتون شاید اولویت نخست حملات سایبری بوده باشد.

جمهوری‌خواهان می‌گویند که ایمیل‌های شخصی نسبت به ایمیل‌های حکومتی از امنیت کمتری برخوردارند و به‌راحتی می‌توانند مورد حملات سایبری قرار بگیرند.

به‌رغم این حملات از سوی جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها چندان هوای هم‌حزبی خود را نداشته‌ و در عمل به دو دسته تقسیم شده‌اند. خانم دایان فاینستین، سناتور اهل کالیفرنیا می‌گوید: «دیگر وقت آن شده که خانم کلینتون از جای خود برخیزد و در مورد اینکه چرا از ایمیل‌ شخصی‌اش برای دوران کاری‌اش استفاده می‌کرده، پاسخگو باشد.»

او که در برنامه «دربرخورد با رسانه‌ها» از شبکه «NBC» شرکت کرده بود، ادامه داد: «از این منظر، سکوت خانم کلینتون فشارها را علیه او زیادتر خواهد کرد و آسیب بیشتری به وی خواهد رسید.»

بسیاری از دموکرات‌ها همچون خانم دایان فایسنتین این‌گونه می‌اندیشند و به شدت از گاف هیلاری کلینتون خشمگینند. آنها اعتقاد دارند که وی باید هرچه زودتر در این مورد شفاف‌سازی کند. هر چند در میان دموکرات‌ها، کسانی همچون سناتور «چارلز شومر» معتقدند که مورد اخیر بازی سیاسی جمهوری‌خواهان است و به‌زودی فشارها عیله هیلاری کلینتون فروکش خواهد کرد. او در گفت‌وگو با شبکه «CBS» هم گفت: «ته این خط هیچ چیزی نیست. او در نهایت کاندیدای احتمالی دموکرات‌ها خواهد بود و با استقبال مردم نیز مواجه خواهد شد.»