گروه جهان- ترکیه همچنان در قبال گروه دولت خودخوانده اسلامی موضعی دوگانه دارد. باوجود اینکه این کشور زیر فشار متحدان غربی‌اش نظارت بیشتری بر مرزهای مشترک خود با سوریه دارد تا مانع ورود و خروج افراد موسوم به داعش شود، اما به‌نظر می‌سد این کشور در کنترل دقیق مرزهایش ناتوان است (البته برخی می‌گویند میلی به نظارت دقیق ندارد) و همچنان سربازان گروه تروریستی داعش، ترکیه را بهترین راه برای ورود به سوریه و سپس عراق می‌دانند. قاچاقچیان پسته، سیگار و سایر اقلام غذایی که سالیان سال است در این منطقه از این طریق گذران زندگی می‌کنند، هم‌اینک می‌گویند که به دلیل ترافیک حضور نیروهای تکفیری در این منطقه جانشان در خطر است. آنها با تهدید به مرگ شدن مجبور به معامله با اعضای داعش هستند، در غیر این‌صورت باید یا با مرگ مواجه شوند یا به‌دنبال کار دیگری بروند. حتی شنیده شده است که گاهی اوقات از سوی فرماندهان بلندپایه داعش در سوریه به افرادی در این سوی مرز (ترکیه) زنگ زده می‌شود تا در هتل‌های لوکس آنجا از نیروهای تازه‌شان پذیرایی شود تا پس از چند روزی استراحت به سمت مناطق تحت تصرف داعش حرکت کنند. «مصطفی» در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز که تنها به اسم کوچک خود بسنده کرده است، می‌گوید: اوضاع برای قاچاقچی‌ها سخت‌تر شده است زیرا ترکیه سختگیری‌های بیشتری روی مرزهایش اعمال می‌کند. با وجود این، او می‌گوید که ناامید نیست و همیشه راهی را برای تجارت با آن سوی مرزها پیدا می‌کند؛ یا مسیر تازه‌ای را امتحان می‌کند، یا اینکه سربازان مرزی که وی را می‌شناسند رویشان را به سمتی دیگر برمی‌گردانند تا او بتواند به آن سوی مرز برود. افزایش فشارها از سال ۲۰۱۲ به این سو، به معنی پایانِ روزهای آتشین است. افراطیون خارجی، با محاسنی بلند، با بسته‌های تجاری، در سطح خیابان و کافه تریاها فراوان دیده می‌شوند اما سعی می‌کنند دیگر با سر و صدای کمتر، توجه کسی را جلب نکنند. مغازه‌هایی که پیش از این شعائر دولت خودخوانده اسلامی را می‌فروختند یا اینکه علنا ابزارآلات نظامی را در مغازه‌ها می‌فروختند از جلوی چشم برداشته شده‌اند و به شکل زیر زمینی درآمده‌اند.

«نیکلاس راسموسن»، مدیر مرکز مبارزه با تروریسم می‌گوید که حدود ۲۰ هزار سرباز خارجی به گروه داعش پیوسته‌اند که در این میان ۳ هزار و ۴۰۰ تن از آنها غربی هستند. او تاکید می‌کند که بیشتر این افراد برای پیوستن به داعش از ترکیه عبور کرده‌اند. مدیر این سازمان می‌گوید که مرزهای ترکیه به شدت متزلزل است، زیرا مقامات ترکیه، اعضای گروه دولت خودخوانده اسلامی را دشمن اولویت‌دار این کشور نمی‌شمارند. ترکیه باوجود اینکه گام‌هایی برای محدود کردن گروه داعش برداشته است، اما از چشم متحدان غربی‌اش همچنان متهم است که اقدامات کافی برای مهار گروه‌های تروریست و تکفیری انجام نداده است. به‌ویژه کشورهای اروپایی که معتقدند سهل‌انگاری کشوری مثل ترکیه موجب به‌وجود آمدن ناامنی در کشورهایشان می‌شود و پس از ماجرای شارلی ابدو نگرانی‌های بیشتری برای تامین امنیت شهروندان خود در داخل کشورهایشان دارند. نگرانی عمده‌ای که در این‌باره وجود دارد بازگشت افراد غربی است که به گروه‌های تکفیری در عراق و سوریه پیوسته‌اند. مقامات امنیتی اروپا معتقدند بازگشت این افراد به کشورهایشان در اروپا داستانی مشابه شارلی ابدو و موضوع حمله تروریستی را در دانمارک پدید می‌آورد. با وجود داستان‌هایی از این دست، شکاف بین کشورهای غربی و ترکیه روزبه‌روز در حال افزایش است. کشورهای غربی همواره با این پرسش مواجه هستند که چرا ترکیه به‌عنوان یک عضو ناتو، برای رفع تهدید داعش کاری بیش از این انجام نمی‌دهد.

در این اواخر، از «جیمز آر. کلاپر جونیور»، به‌عنوان رئیس اطلاعات ملی آمریکا در کنگره پرسیده شده است که آیا او به همکاری دولت ترکیه برای مبارزه با گروه خلافت خودخوانده اسلامی خوش‌بین است. او پاسخ داده که اصلا خوش‌بین نیست و ضمن انتقاد از رفتار آنکارا گفته است که فکر می‌کند ترکیه اولویت‌ها و منافع دیگری را دنبال می‌کند. کلاپر با استناد به نظرسنجی‌هایی که در ترکیه منتشر شده است می‌گوید مردم ترکیه، گروه داعش را به‌عنوان یک دشمن نمی‌بینند. کلاپر می‌گوید ترکیه بیشتر کردها را موضوع اصلی خود می‌داند تا دولت خودخوانده اسلامی را. ترکیه می‌گوید در این اواخر فشارها را علیه اعضای گروه داعش افزایش داده است. مقامات امنیتی ترکیه می‌گویند آنها معمولا به‌دنبال کسانی می‌گردند که بلیت یک سره تهیه کرده و به ترکیه آمده‌اند. اما موضوع از این قرار است: اعضایی که قصد دارند به گروه داعش بپیوندند، چراغ خاموش وارد این کشور می‌شوند. جین می‌پوشند، ریش‌هایشان را اصلاح می‌کنند و با تیشرت در داخل شهرها می‌گردند. مقامات غربی اما می‌گویند اقدامات ترکیه کافی نیست و این کشور با پذیرایی از اعضای داعش تبدیل به تهدیدی بزرگ برای اروپا شده است.