تغییر ظریف در لباس اداری شاید صریح ترین نماد انقلاب آرامی باشد که در درون موتور بحران زده اقتصاد ونزوئلا - غول نفتی PDVSA- در جریان است. سال‌ها کارمندان این غول نفتی ترغیب می‌شدند تا پیراهن‌هایی قرمز در حمایت از هوگو چاوزِ فقید بر تن کنند. «رافائل رامیرز»، غول نفتی سابق، در جمله معروفی این شرکت دولتی و نفتی را «قرمزتر از قرمز» خواند و کارگران را به تظاهرات دولتی می‌فرستاد. با این حال، به گفته منابعی در درون و خارج از این شرکت، طی چند ماه گذشته، مدیر جدید شرکت PDVSA (که از سوی «هولوجیو دل پینو»، مهندس دانش‌آموخته استنفورد، رهبری می‌شود) پوشش انقلابی و حضور در گردهمایی‌های نظامی را تسهیل کرده است. پوسترهای جدید در مقر اصلی این شرکت کارمندانی را نشان می‌دهد که لباس ساده بر تن کرده‌اند و دیگر نشانی از لباس‌های قرمز و آن چنانی دیده نمی‌شود.

بسیاری این امر را تغییری چشمگیر در مدت یک دهه در شرکتی می‌دانند که بزرگ‌ترین ذخیره نفت خام دنیا را دارد و در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۸ میلیارد دلار صادرات داشت که ۹۶ درصد از درآمدهای ارزی ونزوئلا را تشکیل می‌دهد.

آشنایان به این استراتژی می‌گویند این تغییر پوشش نمادی است از تلاش‌های جدید مدیریتی برای تمرکز دوباره بر شرکتی که به بهشتی برای دوستان سیاسی تبدیل شده بود. به گزارش رویترز، اقداماتی که در ونزوئلا به تدریج در حال انجام است اگرچه در ظاهر چاوز را ارج می‌نهند اما به آهستگی در حال کنار گذاردن یکی از میراث‌هایی است (پیراهن قرمز یکی از نمادهای چاوز بود) که او از خود بر جا گذارده است. پیش‌تر حدود ۱۵۰هزار نفر از این شرکت اخراج شده بودند به‌ویژه کسانی که تعلقات و نقش‌های سیاسی داشتند. یکی از خارجیانی که با این شرکت تعامل دارد می‌گوید: «ونزوئلایی‌ها به دنبال راهکاری هستند که به مردم اعتماد بیشتری در سرمایه‌گذاری بدهد و می‌کوشند تا تولید را افزایش دهند.» از سوی دیگر، ناظران منطقه‌ای می‌گویند واشنگتن با نزدیکی به کوبا و گشودن افق‌های جدید به روی اقتصاد این کشور به شکلی زیرکانه ونزوئلا را هم زیر فشار گذاشته است. به نظر می‌رسد دومینوی کمونیسم در آمریکای لاتین یک به یک در حال فرو ریختن است. وقتی برادران کاسترو راه سرمایه‌داری را در پیش می‌گیرند وارثان چاوز هم به تدریج به سویی می‌روند که چاره‌ای جز بازنگری در میراث بر جا مانده از این رهبر فقید ندارند. در بلندمدت ونزوئلایی‌ها هم چاره‌ای ندارند جز اینکه با میراث چاوز و شعارهای ضد امپریالیستی او وداع کنند و پیراهن قرمز را به تدریج از تن خارج کرده و رنگ‌های دیگری را هم بر تن تجربه کنند.

منبع: نیویورک تایمز