دنیای اقتصاد: رَند پال، نامزد جمهوری‌خواهان یکی از کسانی است که در هفته‌های اخیر به شدت فعالیت‌های انتخاباتی خود را بالا برده و در این میان توانسته نظر بسیاری از محافل سیاسی را در آمریکا به خود جلب کند. گفته می‌شود او در رقابت‌های درون‌حزبی توانسته از سایر نامزدها پیشی بگیرد. پیش از این بسیاری بر این باور بودند که جب بوش، نامزد بی‌رقیب جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ خواهد بود؛ اما این روزها همه رند پال را در حزب، اوبامای جمهوری‌خواهان می‌خوانند. حسین موسوی: در حالی که بیش از یک سال دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده باقی مانده، به‌نظر می‌رسد که کلید انتخابات در این کشور به‌طور رسمی از ماه جاری زده شده است.

رَند پال، نامزد جمهوری‌خواهان یکی از کسانی است که در هفته‌های اخیر به شدت فعالیت‌های انتخاباتی خود را بالا برده و در این میان توانسته است نظر بسیاری از محافل سیاسی را در آمریکا به خود جلب کند. گفته می‌شود او در رقابت‌های درون حزبی توانسته از سایر نامزدها پیشی بگیرد. مردی کوبایی‌الاصل که زمانی شاگرد جب بوش بوده و داستان مرید و مرادی این‌بار در حال رقم خوردن است. پیش از این باور بسیاری بر این امر استوار بودند که جب بوش، نامزد بی‌رقیب جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ خواهد بود. اما با رویه‌ای که رَند پال گرفته، وی توانسته است یک سر و گردن بالاتر از سایر نامزدهای این حزب قرار بگیرد. سایت پولوتیکو، نزدیک به جمهوری‌خواهان می‌نویسد که رَند پال به‌عنوان یکی از لیبرال‌ترین نامزدهای جمهوری‌خواهان بسیار آرام و منطقی در حال پیشی گرفتن از سایر نامزدهای جمهوری‌خواهان است.

او به‌تازگی در آخرین اظهارنظر خود گفته است که وی «یک لیبرتن تمام عیار» است و به‌شدت از تئوری‌های خود در این زمینه دفاع خواهد کرد. لیبرتن‌ به کسانی می‌گویند که از فردیت فرد در درون ساختار مرکزی دولت دفاع می‌کنند و به شدت هواخواه آزادی، به‌ویژه آزادی‌های فردی هستند. این سناتور آمریکایی روز پنج‌شنبه در تور مبارزات انتخاباتی خود در ناو هواپیمابر «یواس‌اس یورک‌ تاون» در چارلستون، در یکی از نخستین گام‌های انتخاباتی‌اش چهره‌ای از خود نشان داد که به گفته تحلیلگران می‌شود وی را نسخه تعدیل شده پدرش دانست. وی در این سخنرانی اعلام کرد که دست از آرمان‌های لیبرالی خود برنخواهد داشت و در صورت حضور در انتخابات حامی این اصل باقی خواهد ماند. او در این سخنرانی اشاره چندانی به مصیبت‌های آمریکا با مدیریت اوباما درخصوص مبارزه با تروریسم نکرد و در مقابل از اصول خود دفاع کرد. بر این اساس تحلیل می‌شود که وی سعی دارد وارد دام‌های دموکرات‌ها نشود و در وهله نخست اثری مستقل از خود به‌جا بگذارد و به تبیین برنامه‌های خود بپردازد.

اودر این‌ راه سعی کرده است شیوه انتخاباتی خود را به‌عکس سایر رقبای درون حزبی خود پیش ببرد. سفر به گواتمالا برای مراقبت‌های پزشکی رایگان، بازدید از دانشجویان آمریکایی-آفریقایی در ایالات‌متحده از ترفندهای این نامزد جمهوری‌خواهان است. یکی از اعضای تیم انتخاباتی وی می‌گوید رَند پال به برنامه‌های انسان‌گرایانه پایبند است و تیم وی قصد دارد برنامه‌هایی از این دست را بیش از پیش در تورهای انتخاباتی وی لحاظ کند.

برخی از تحلیلگرایان می‌گویند که وی اوبامای جمهوری‌خواهان است. او قدم در راهی می‌گذارد که اوباما پیش از این برای ورود به کاخ سفید برداشته است. در حالی که گمان می‌رفت هیلاری کلینتون نامزد اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۰۸ ایالات‌متحده باشد، اوباما در قامت یک سناتور جوان توانست رقیب قدَر قدرت خود را کنار بزند و به‌عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. کسانی که با رَند پال آشنا هستند می‌گویند وی برای پیروزی نهایی در انتخابات ریاست‌جمهوری توانایی بالایی دارد. لیبرتن‌ها با توجه به شناختی که از او دارند وی را «یک فروشنده خوب» برای ارائه محصول خود، یعنی اندیشه‌اش می‌دانند. به اعتقاد برخی تحلیلگران رَند پال از یک ویژگی دیگری هم برخوردار است که در موارد نادری این ویژگی می‌تواند به ضرر وی تمام شود، این در حالی است که این خصیصه تاکنون در مجموع به سود وی بوده است. او یک سخنران و خطیب چیره‌دست است که با احساسات فراوان پشت تریبون می‌ایستد. استعدادی ذاتی که جب بوش، اصلی‌ترین رقیب وی نیز به آن معترف است. هر چند گاهی اوقات این احساسات موجب شده است که عنان سخنرانی از دست وی برود و سخندانان می‌گویند که ممکن است این موضوع در مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری کار دست وی بدهد. با این وجود «بَر» می‌گوید او با کار کردن بسیار می‌تواند بر این ضعف خود چیره شود و عنان احساساتش را به‌دست بگیرد. همزمان با پیشتازی رَند پال در انتخابات درون گروهی در حزب جمهوری‌خواهان، سی‌ان‌ان گزارش داد که هیلاری کلینتون فردا، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به احتمال فراوان نامزدی خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کند.