گروه جهان: ارتشی‌های متحد با حوثی‌ها می‌گویند که یمن طرح آتش‌بس ۵ روزه عربستان را که از فردا آغاز می‌شود، پذیرفته است. سرهنگ شرف لقمان در گفت‌وگو با شبکه خبری صبا در یمن با تایید این مطلب گفت که یمن به آتش‌بس ۵ روزه که به آتش‌بس انسانی معروف شده است احترام می‌گذارد اما اگر گلوله‌ای از سوی القاعده و یا نیروهای ائتلاف شلیک شود، آنها نیز حرکت گروه مقابل را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.» در همین راستا شرف غالب لقمان، سخنگوی ارتش یمن که توسط انصارالله نیز به همین سمت منصوب شده است، افزود که نیروهای مسلح یمن با آتش‌بس ۵ روزه‌ای که عادل الجبیر، وزیرخارجه عربستان روز شنبه آن را مطرح کرد، موافقت می‌کنند. وی تاکید کرد: ما با تلاش برخی کشورهای دوست و برادر در برقراری آتش‌بس انسانی که به محاصره مردم یمن و کشتی‌های تجاری پایان داده و راه برای ارسال کمک‌های انسانی به مردم یمن را می‌گشاید، موافقیم.

به گزارش راشا تودی، آتش‌بس انسانی قرار است که از ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی در یمن آغاز شود. در این‌باره حوثی‌ها در بیانیه‌ای مستقل در اولین واکنش خود به آتش‌بس پیشنهادی عربستان که قرار است از روز سه‌شنبه اجرایی شود، اعلام کرد که با این پیشنهاد به شکل اولیه موافق است. در این بیانیه یمن بر لزوم پایان فوری محاصره مردم یمن تاکید و اعلام کرده است که با هرگونه تلاش یا طرح مثبت و جدی برای پایان دادن به رنج‌های مردم یمن و کمک‌رسانی به مردم بدون هیچ‌گونه مشکل یا مانعی، مثبت برخورد می‌کند. در این بیانیه یمن از تلاش کشورهای دوست برای پایان دادن به تجاوز نظامی عربستان به یمن و رنج‌های مردم این کشور تقدیر و ابراز امیدواری کرده که این تلاش‌ها به طرحی برای پایان دادن به رنج‌های مردم یمن و رسیدن کمک‌های انسانی به آنها بینجامد.در این خصوص گفته می‌شود که کشتی نجات انسانی با هدف رساندن مواد غذایی و دارویی به سمت یمن در حرکت است.

این در شرایطی است که عربستان سعودی پیش از اعلام خبر آتش‌بس، روز یکشنبه یکی از سنگین‌ترین حملات هوایی خود را در صنعا صورت داد. گفته می‌شود در پی این حملات خانه صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن نیز مورد هدف حملات گروه ائتلاف عربی قرار گرفته است. سایت خبری سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته، عربستان سعودی ۱۳۰ سورتی پرواز جنگی داشته است. سازمان ملل می‌گوید که عربستان قوانین بین‌الملل را زیرپا گذاشته است و با خشونت فراوان شهرهای یمن را مورد هدف حملات پیاپی خود قرار می‌دهد.

سازمان ملل می‌گوید که عربستان بیشتر بیمارستان‌ها و مدارس را مورد هدف خود قرار می‌دهد و همین موضوع منجر به کشته شدن غیرنظامیان در این کشور می‌شود. سازمان ملل همچنین در بیانیه‌ای که به همین دلیل منتشر کرده، آورده است که نگران حملات عربستانی‌ها به شهر صعده است. عربستان در این شهر بالاترین تلفات غیرنظامیان را برای یمنی‌ها به‌بار آورده است.

«ون دِر کولاو»، نماینده سازمان ملل می‌گوید عربستان دقیقا نقاطی را در یمن مورد هدف حملات خود قرار می‌دهد که در آن منطقه غیرنظامیان فراوانی حضور دارند. او در این بیانیه می‌گوید که قوانین بین‌المللی حقوق بشری زیر پا گذاشته شده است.

اما احمد عسیری، سخنگوی گروه ائتلاف در پاسخ به سخنان کولاو مدعی می‌شود که بیمارستان‌ها و مدارس محل اختفای سلاح‌های یمنی‌ها شده است.