جنگ رسانه‌ای آمریکا و خلافت اسلامی

گروه جهان: آمریکا و دولت خودخوانده اسلامی وارد یک جنگ رسانه‌ای شده‌اند. به‌نظر می‌رسد قدرت استفاده داعش از رسانه‌های صوتی و تصویری و شبکه‌های اجتماعی موجب شده است تا آمریکا نیز به فکر مقابله با این گروه بیفتد.

در ابتدای این هفته، گروه داعش ویدئویی را با هدف جذب سرباز بیشتر در اینترنت منتشر کرد که در آن عبارتی با این مضمون گفته می‌شود: «آهسته قدم برندارید، به سمت سرزمین دولت اسلامی بشتابید.» در ویدئویی که با ظرافت‌های هالیوودی تهیه شده، مواردی مانند نحوه مصلوب کردن و اعدام مسلمانان مرتد به قصد آموزش به نمایش گذاشته شده است. در این فیلم دهشتناک آنها همچنین تصاویری منتشر کرده‌اند که در آن در مورد نحوه شلیک کردن به زانوی زندانیان نحوه قرار دادن سرِ بریده شده در کنار جسد در معابر عمومی آموزش داده می‌شود.

یکی از مقامات آمریکایی با تایید انتشار این فیلم می‌گوید به شدت تکان‌دهنده است. این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید: ساختار این فیلم بسیار دقیق طراحی شده است. در ورودی فیلم، مردی ضمن فراخواندن دیگران برای ورود به سرزمین‌های تحت تصرف‌شان به یاران جدید خوشامد می‌گوید و با کنار هم قرار دادن صحنه‌های منزجرکننده، دیگران را به حضور در این گروه تشویق می‌کند.

آنها قصد دارند به این روش یک آرمانشهر از سرزمین‌های تحت تصرف خودشان ترسیم کنند تا کسانی که شک و تردید دارند به آنها بپیوندند، جذب این گروه شوند.

تحلیلگران می‌گویند نقطه افتراق داعش و القاعده دقیقا بر سر همین موضوع است؛ اینکه آنها می‌توانند از ابزار رسانه به خوبی استفاده کنند.

گفته می‌شود این فیلم روی یوتیوب در ۲۴ ساعت نزدیک به یک میلیون بیننده داشته است.

پس از انتشار این فیلم، هم‌اینک در محافل آمریکایی این پرسش مطرح شده که چگونه می‌شود با این فیلم‌های آنلاینی که بربریت را اشاعه می‌دهد، مقابله کرد.

این فیلم هم‌اکنون در واحد مخصوصی در وزارت امور خارجه آمریکا در حال تجزیه و تحلیل است و تحلیلگران این وزارتخانه قصد دارند در مورد ایدئولوژی مطرح شده در این فیلم تحقیق کنند. جسیکا استرن، نویسنده کتاب «داعش: سرزمین وحشت» می‌گوید دلیل برتری داعش نسبت به سایر گروه‌های تروریستی، استفاده این گروه از شبکه‌های اجتماعی است. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به‌عنوان یک تریبون تبلیغاتی برای این گروه مورد استفاده قرار بگیرند.

استرن می‌گوید: اعضای القاعده هرگز به دلیل نوع نگاهشان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نتوانستند موفقیت داعش را به دست آورند.

داعش پس از اینکه توسط شخصی بریتانیایی‌تبار، امدادگران و روزنامه‌نگاران غربی را در مقابل دوربین سر برید، توانست تمامی نظرها را به سوی خود جلب کند.

استرن می‌گوید: گسترش شبکه‌های اجتماعی در انواع گجت‌ها و تلفن‌های هوشمند و اینترنت همراه، موجب رونق گرفتن فیلم‌های تبلیغاتی این گروه شده است. افراد با دستیابی آسان به این فیلم‌ها در گسترش وحشت به این گروه کمک شایانی می‌کنند.

فیلم‌هایی که داعش تهیه می‌کند تنها مربوط به کشورهای خاورمیانه نمی‌شود. این گروه قصد ندارد تنها از زبان عربی برای پیشبرد برنامه‌های تبلیغاتی خود استفاده کند. ماه گذشته، روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که بیش از ۴ هزار نیروی خارجی جذب این گروه شده‌اند. این گروه با استفاده از افراد خارجی‌زبان، بیشتر فیلم‌ها را به زبان انگلیسی تهیه می‌کند تا بتواند اهداف خود را در فراتر از مرزهای خاورمیانه دنبال کند.

تهیه این فیلم‌ها به زبان انگلیسی تنها یک هدف را دنبال می‌کند؛ اینکه داعش بتواند نیروهای بیشتری را از کشورهای اروپایی و آمریکایی روانه سوریه کند.