گروه جهان: جنبش انصارالله علاوه بر اینکه در جنگ‌های چریکی تبحر دارد و توانسته بیش از 70 روز در برابر حملات ائتلاف عربی به یمن مقاومت کند، در عالم دیپلماسی هم دستی دارد. مذاکرات نمایندگان این گروه با آمریکایی‌ها در عمان نشان از تبحر و سیاست‌ورزی انصارالله در عالم سیاست دارد. پیش‌تر اعلام شده بود که آمریکایی‌ها پیشنهاد داده بودند یمن به 6 اقلیم تقسیم شود اما در مذاکراتی که هیات آمریکایی با نمایندگان انصارالله در عمان داشتند، اعلام شد که این کشور برای اداره بهتر به 2 اقلیم تقسیم شود.

به گزارش پایگاه خبری «yemennow»، بلیغ المخلافی، سخنگوی حزب عدالت و توسعه یمن اعلام کرد مذاکرات اخیر در عمان میان نمایندگان انصارالله و «آن پاترسون»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و «متیو تولر»، سفیر آمریکا در یمن برگزار شد. در این نشست علاوه بر طرح دو اقلیم، آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند که برای حل بحران یمن باید درگیری‌ها متوقف، منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی به کشور بازگشته و علی عبدالله صالح از عرصه سیاسی یمن کنار گذاشته شود. برخی کارشناسان معتقدند تقسیم یمن به دو اقلیم فدرال و نه دو کشور مستقل فرآیند ثبات در این کشور را بهبود خواهد بخشید. این کشور تا قبل از سال ۱۹۹۰ میلادی دو کشور محسوب می‌شد و به نام‌های جمهوری عربی یمن(یمن شمالی) و جمهوری دموکراتیک یمن(یمن جنوبی) معروف بود و در سال ۱۹۹۰ طی پیمانی این دو کشور با هم متحد شدند و جمهوری یمن به وجود آمد. روزنامه الشرق الاوسط پیش‌تر از پیش‌نویس توافقی خبر داده بود که براساس آن بحران یمن پایان می‌یافت. در این پیش‌نویس، منصور هادی به کشور بازمی‌گردد، روند مذاکرات سیاسی آغاز می‌شود، اصل تقسیم مجدد یمن به دو اقلیم به جای ۶ اقلیم در چارچوب یک کشور فدرال پذیرفته شده، مجددا ارتش تشکیل می‌شود و هرگونه ایفای نقش سیاسی از سوی علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن غیرممکن خواهد شد.

ورود حوثی‌ها به عمق خاک عربستان

ساعت ۲:۴۵ صبح روز گذشته شیعیان حوثی در ائتلاف با علی عبدالله صالح یک موشک اسکاد به سوی پایگاه هوایی سلطنتی سعودی شلیک کردند. پیش از این شیعیان حوثی در دیدار با سفیر روسیه در یمن به عربستان اخطار داده بودند که «صبر ما رو به پایان است.» آنها تهدید کرده بودند که در صورت تداوم حملات عربستان به یمن، این کشور پاسخ سهمگین از سوی حوثی‌ها دریافت خواهد کرد. به گزارش الجزیره، حملات حوثی‌ها در واکنش به حملات روز جمعه عربستان بود که کشته‌ها و زخمی‌های زیادی بر جا گذاشت. این گزارش می‌افزاید از بدو حملات ائتلاف عربی به یمن تا کنون بیش از ۲ هزار نفر کشته و بیش از نیم میلیون نفر آواره شده‌اند. الجزیره می‌نویسد نیروهای حوثی اکنون در چند جبهه درگیرند. به نظر می‌رسد آل‌سعود تلاش دارد تا نبرد با انصارالله را به وضعیت فرسایشی بکشاند. بر همین اساس، انصارالله در جبهه داخلی با نیروهای حامی منصور هادی مواجهند. جبهه دیگر گسترش روزافزون نفوذ القاعده و تصرف شهرهایی در عراق است. جبهه سوم ارتش مزدور قبایلی است که به نمایندگی از عربستان علیه حوثی‌ها می‌جنگند. در جبهه خارجی هم با یورش ائتلاف عربی مواجهند. برخی کارشناسان بر این باورند که استراتژی انصارالله کشاندن دامنه جنگ به خاک عربستان و زمینه چینی برای شورش شیعیان مناطق شرقی علیه ریاض است.