مرگ مختار تک چشم
گروه جهان: استراتژی «قطع سر نیروهای ارشد گروه‌های تروریستی» این‌بار دامن مختار بالمختار معروف به آقای مارلبورو را گرفت. مردی که در سال 2013 با گروگان گرفتن بیش از 150 خارجی در پالایشگاه گازی آمیناس در الجزایر یک تراژدی خلق کرد و در پایان گروگان‌گیری 50 کشته به روی دستان دولت الجزایر باقی گذاشت.

حالا پنتاگون می‌گوید آمریکا در یک برنامه هدفمند مختار بالمختار را به هلاکت رسانده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، روز یکشنبه، جنگنده‌های آمریکایی با حمله به مواضع گروه‌های تروریستی در لیبی موجب کشته شدن مختار بالمختار، مغز حمله به پالایشگاه آمیناس شدند. به گفته مقامات آمریکایی این حمله از پیش طراحی شده بود و هدف اصلی جنگنده اف-۱۵ آمریکایی کشتن یکی از فرماندهان ارشد القاعده به نام مختار بالمختار بوده است. دولت لیبی نیز می‌گوید جنگنده‌های آمریکایی با هدف قرار دادن محل اختفای بالمختار و چندین نفر از اعضای وابسته به افراطیون شرق لیبی، موجب مرگ این افراد شدند. اریک اشمیت، گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌گوید که کشته شدن بالمختار یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های ایالات‌متحده در مبارزه با تروریسم بوده است. استیون اچ. وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: «تایید می‌کنم که هدف حمله نهایی آمریکا به شرق لیبی، هدف قرار دادن بالمختار بوده است.» این سرهنگ وزارت دفاع آمریکا ادامه می‌دهد: «بالمختار یک تاریخچه طولانی با القاعده داشته و از رهبران ارشد این گروه به حساب می‌آمد. هدف قرار دادن او در اولویت برنامه‌های ضدتروریستی آمریکا بوده است.» بالمختار اصالتا یک شبه‌نظامی الجزایری بوده که رهبری افراطیون را در صحرای آفریقا، یعنی از سنگال تا چاد بر عهده داشته است. اگرچه در این اواخر حملاتی که انجام می‌داد کمتر زیر نظر القاعده صورت می‌گرفت، اما عملیات‌های تروریستی‌اش روزبه‌روز در حال افزایش بوده است. گفته می‌شود او جزو آخرین نیروهای افراطی در شمال آفریقا بوده است. پیش‌تر، بیشتر همقطاران وی توسط دولت فرانسه در این منطقه کشته شده‌ بودند.


مختار بالمختار کیست؟

بالمختار در الجزایر به‌دنیا آمده است و در سال 1990 برای مبارزه با دولت کمونیستی شوروی عازم افغانستان شد. بالمختار پس از فروپاشی شوروی، به الجزایر باز ‌‌گشت و برای مدتی دست به قاچاق کالا ‌زد. او یکی از معروف‌ترین قاچاقچیان سیگار بوده و از این رو به وی لقب آقای مارلبورو داده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد گروه بالمختار سوای قاچاق کالا، به آدم‌ربایی نیز علاقه فراوانی داشته‌ است. یکی از راه‌های درآمد این گروه نیز از طریق همین آدم‌ربایی بوده است. در سال 2008، این گروه یک دیپلمات کانادایی به نام روبرت فاولر را می‌رباید و برای آزادی وی درخواست پول می‌کند. مختار بالمختار نام‌های دیگری هم داشته است. او سوای قاچاق سنگینی که از مارلبورو داشته و معروف به آقای مارلبورو شده بود، در بین برخی از همقطارانش، معروف به «لعور»، یعنی تک چشم بوده است. گفته می‌شود او این لقب را پس از آن گرفت که در یکی از مانورهای نظامی داوطلبانی که به افغانستان اعزام شده بودند تا با شوروی مبارزه کنند، کور می‌شود و یک چشم خود را از دست می‌دهد. برخی کارشناسان می‌گویند با کشته شدن بالمختار هم‌اینک القاعده مغرب با بحران جانشینی روبه‌رو شده است. او در داخل این گروه تروریستی شخصی قدرتمند به حساب می‌آمد و حتی برخی معتقدند پس از او، القاعده مغرب ضعیف خواهد شد. القاعده مغرب، پس از القاعده یمن، قوی‌ترین زیرشاخه این گروه در شمال آفریقا به حساب می‌آید. گفته می‌شود بالمختار تا آخر عمر خود به القاعده وفادار ماند و حتی در بیانیه‌ای به دوست خود که به داعش پیوسته بود، اعلام کرد به این گروه نخواهد پیوست.

نیروهای آمریکایی می‌گویند که از سال 2012 در لیبی به دنبال ردی از وی بوده‌اند و در نهایت سحرگاه یکشنبه با حمله به مخفیگاهش، وی را به هلاکت می‌رسانند.