نشانه‌های ائتلاف در دقیقه 90
گروه جهان: آیا دولت ائتلافی تشکیل خواهد شد یا انتخابات زودهنگام تنها راه گریز از بن‌بست به وجود آمده در ترکیه خواهد بود. بسیاری از ناظران سیاسی ترکیه این روزها مشغول پاسخگویی به این پرسش هستند. برخی می‌گویند هر روز که می‌گذرد احتمال تشکیل دولت ائتلافی ضعیف‌تر می‌شود و برخی دیگر می‌گویند در روزهای آخر مهلت قانونی، احزاب به توافق رسیده و در حال حاضر در حال چانه‌زنی هستند.

همزمان اردوغان از دبیران کل‌ چهار حزب عمده ترکیه خواسته است تا جدا جدا با آنها ملاقات کنند و در مورد دولت ائتلافی گفت‌وگو کنند. اردوغان می‌گوید آنچه نتایج انتخابات ترکیه به ما گوشزد می‌کند، این است که مردم ترکیه خواستار تشکیل یک دولت ائتلافی هستند. اما او ادامه می‌دهد: اگر تشکیل دولت ائتلافی میسر نباشد، حکومت باید خود را برای یک انتخابات زودهنگام آماده کند. در پاسخ به گردهمایی روسای احزاب، کلیچداراغلو، دبیر کل حزب جمهوری خلق ترکیه گفته است برای گفت‌وگو با اردوغان مشکلی ندارند اما دولت باغچه‌لی گفته است اردوغان نباید خود را در این مباحث وارد کند. حزب عدالت و توسعه، پس از اینکه اکثریت خود را پس از ۱۳ سال در ترکیه از دست داد، حالا مجبور است برای تشکیل دولت دست به ائتلاف بزند. در روزهای اخیر ائتلاف دو حزب جمهوری خلق ترکیه و حزب عدالت و توسعه قوت گرفته است. در حالی که پیش از این گفته می‌شد حزب عدالت و توسعه با حزب حرکت ملی ائتلاف خواهد کرد. دبیر حزب جمهوری خلق ترکیه می‌گوید از حزب حرکت ملی خواسته است در دولت ائتلافی حضور داشته باشد و اگر این امر محقق شود سه حزب تشکیل یک دولت ائتلافی خواهند داد. برخی می‌گویند حزب جمهوری خلق برای این از حزب حرکت ملی دعوت کرده است تا در دولت حضور داشته باشند تا یک جناح قوی در دولت آینده تشکیل دهند و در برابر حزب عدالت و توسعه ایستادگی به خرج دهند.


طیب وارد می‌شود

برخی می‌گویند کم‌کاری داوداوغلو در بحث تشکیل دولت ائتلافی موجب شده، رجب طیب اردوغان خود راسا تصمیم بگیرد تا درباره دولت ائتلافی با سایر احزاب گفت‌وگو کند. در این راستا رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه از اعضای اپوزیسیون دعوت کرد در مورد تاسیس دولت ائتلافی در دفتر کارش حضور یابند. به اعتقاد برخی کارشناسان، رئیس‌جمهوری ترکیه نباید خود را وارد این مباحث کند، زیرا جایگاه ریاست‌جمهوری به‌گونه‌ای است که باید به‌دور از مباحث حزبی و در نقش ملی قرار داشته باشد. این دسته بر این باورند که اردوغان به‌صورت نمایشی از حزب عدالت و توسعه استعفا داده و همچنان رهبر این حزب است. پیش از انتخابات نیز گفته می‌شد اردوغان در چندین میتینگ سیاسی، دست به تبلیغ حزب سابق خود زده و از مردم خواسته بود به حزب عدالت و توسعه رای بدهند. حالا دعوت اردوغان از روسای احزاب این شائبه را مطرح کرده که وی در پشت پرده، گرداننده اصلی حزب عدالت و توسعه است و وی قصد دارد خود مستقیما این مذاکرات را اداره کند. اردوغان درخصوص این شائبه‌ها می‌گوید: او فقط قصد دارد تا در مورد نظرات آنها در مورد دولت ائتلافی آگاه شود و شخصا در مورد موضوع تاسیس دولت ائتلافی دخالت نخواهد کرد. اردوغان پیش از مراسم سوگند پارلمانی با روسای احزاب دیدار خواهد کرد. با موضع‌گیری فعلی حزب حرکت ملی، هنوز مشخص نیست این حزب در پروسه تاسیس دولت ائتلافی حضور خواهد داشت یا نه. در داخل حزب جمهوری‌خلق ترکیه نیز برخی می‌گویند کیلچداراغلو نباید در جلسه مشاوره با اردوغان حضور پیدا کند، زیرا در عمل به بی‌قانونی رئیس‌جمهوری تن داده‌است. این در حالی است که در هفته گذشته، اردوغان با دنیز بایکال، دبیرکل سابق حزب جمهوری خلق ترکیه دیدار داشته و از آن روز موضع این حزب برای تشکیل دولت ائتلافی ملایم‌تر شده است. کلیچداراغلو هم هنوز در مورد دیدار این دو نفر اظهارنظری نکرده و برخی می‌گویند وی دنیز بایکال را به‌عنوان نماینده خود به این جلسه فرستاده است تا قانون را دور بزند.