اکران زمینی جنگ ستارگان

حسین موسوی: جنگ لفظی بین آمریکا و روسیه بالا گرفته است. از جنگنده‌های آمریکایی تا تسلیحات اتمی روسیه در دایره این جنگ قرار می‌گیرند. کارشناسان از خود می‌پرسند آیا این جنگ‌های لفظی که همپای رقابت تسلیحاتی در حال افزایش است، نشانگر یک جنگ قریب‌الوقوع است؟ هنوز هیچ‌کس در روسیه، آمریکا و ناتو تا این حد جلو نرفته است و همچنان درگیری‌ها در حد درگیری‌های لفظی و رقابت تسلیحاتی باقی مانده است. هر دو طرف هم در این رقابت تسلیحاتی همدیگر را مقصر می‌دانند و هیچ‌کدام مسوولیت خود را برای این رقابت تسلیحاتی خطرناک گردن نمی‌گیرد. در این‌باره تمامی طرفین مدعی‌اند که این حرکات تنها برای دفاع از خود است و در دکترین دفاعی آنها می‌گنجد. آنها مدعی‌اند جابه‌جایی تسلیحات تنها برای واکنش سریع به دشمن خواهد بود. اما کارشناسان می‌گویند ترس واقعی آنها به دلیل رقابت تسلیحاتی نیست.

آنها از ترس بزرگی صحبت می‌کنند که حکایت از قدرتمند شدن نیروهای نظامی طرفین برای منازعه بزرگ دارد. بخشی از این نگرانی به پیش‌بینی‌ناپذیر بودن بازیگران این صحنه درگیری باز می‌گردد. جدایی‌طلبان اوکراین که حمایت مسکو را پشت سر خود می‌بینند، به‌ناگاه اراضی تحت اشغال خود را افزایش می‌دهند یا موشکی هواپیمای خطوط مالزی را که از هلند به سمت کوالالامپور در حرکت بوده، ساقط می‌کند. آنگاه این‌گونه حرکات موجب می‌شود که نیروهای حامی گروه‌های درگیر-روسیه و آمریکا- وارد این بازی شوند و هر دو طرف به درگیری نظامی تشویق شوند. می‌توان برای این موضوع نشانه‌های فراوانی از زمان آغاز بحران اوکراین ارائه کرد. زمانی که جنگنده روسی از ۱۰ پایی ناو آمریکا در بالای دریای سیاه حرکت می‌کند، زنگ خطر برای منازعه بزرگ در پایتخت دو کشور زده می‌شود.

«خورخه بنیتر»، یکی از کارشناسان ناتو می‌گوید: هواپیماهای شناسایی نیازی ندارد که حتی به ۵۰۰ پایی هدفی برسد. او اعتقاد دارد که این حرکت تحریک‌آمیز بوده تا ناو آمریکایی را وادار به واکنش کند. همچنین «استیون پیفر»، یکی از اعضای اتاق فکر بروکینگز در واشنگتن و سفیر سابق آمریکا در اوکراین می‌گوید: «روسیه در سال گذشته عملیات‌نظامی بالایی را انجام داده است.» او اعتقاد دارد که آمریکا باید تعامل بیشتری با روسیه داشته باشد، زیرا احتمال خطا از سوی هر دو طرف وجود دارد.


بازی «این به آن در»

جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که دو طرف در این هفته در حوزه رقابت تسلیحاتی به بازی «این به آن در» روی آورده‌اند. نیروی دریایی آمریکا در عملیات نظامی که در سوئد جریان داشته به همراه ناتو مشارکت فعالی دارد و در همان زمان «دبورا جیمز»، فرمانده نیروی هوایی ایالات‌متحده هشدار می‌دهد که آمریکا می‌تواند تسلیحات بیشتری را در کشورهای شرق اروپا مستقر کند.

پیش‌تر، پنتاگون دو فروند بمب‌افکن B-2 و B-52 را که اساسا دو هواپیمای جنگی محسوب می‌شوند، در کشورهای اروپایی مستقر کرده است و این دو جنگنده در عملیات نظامی ناتو نیز مشارکت فعالی داشته است. پنتاگون همچنین گفته است در عملیات‌های نظامی ناتو جنگنده‌های برتر این کشور یعنی F-22 را هم وارد این تمرینات نظامی خواهد کرد.

آمریکا می‌گوید این تسلیحات برای دلگرمی دولت اوکراین و کشورهای حوزه بالتیک است که از کرملین ترس دارند. به‌ویژه کشورهای بالتیک ترس آن را دارند که کشورشان به حال و روز اوکراین بیفتد.

در این سوی میدان اما روسیه به حضور نظامی آمریکا معترض است و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور می‌گوید: کشورهای عضو ناتو یک رقابت تسلیحات تازه‌ای پدید آورده‌اند که ممکن است عواقب نابودکننده‌ای به‌بار آورد. البته نمی‌شود گفت که خود روسیه به‌دنبال رقابت تسلیحاتی نبوده و این کشور نیز در این تحرکات نظامی نقش داشته است. ناتو سال گذشته اعلام کرد روسیه 400 هواپیما بیشتر از سال ماقبل تولید کرده است. این یعنی افزایش 50 درصدی تولید جنگنده روسیه در سال 2014.


قدرت‌نمایی هسته‌ای

شبکه خبری اسپوتنیک که یک شبکه دولتی است، سه‌شنبه هفته قبل سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را پخش کرد که در آن به‌طور مستقیم درباره رقابت تسلیحاتی صحبت شده است. او می‌گوید: «اگر کسی اراضی ما را تهدید کند، به این معنا است که ما مجبوریم سر نیروهای مسلح خود را به سمت آن تهدید بچرخانیم و پاسخ سختی بدهیم.» او در این سخنرانی به صراحت اشاره کرده بود که ناتو به سمت مرزهای روسیه در حال حرکت است و مسکو نیز به آنها می‌گوید روسیه در برابرشان عقب‌نشینی نخواهد کرد و سرجای خود ایستاده است.

سخنان پوتین، بازی را افزون بر مانورهای نظامی روسیه، به وادی خطرناکی کشانده است. پوتین گفته است روسیه در زرادخانه هسته‌ای‌اش ۴۰ موشک قاره‌پیما دارد. ناتو نیز لحظاتی پس از این سخنان واکنش انتقادآمیزی به سخنان پوتین نشان داد و ژنرال استورنبرگ، دبیرکل ناتو از ظرفیت‌های تازه هسته‌ای و سخنان تهدیدآمیز وی انتقاد کرد و هشدار داد که بازی روسیه غیرقابل توجیه است و منطقه را بی‌ثبات و خطرناک خواهد کرد. این در حالی است که مقامات روسیه می‌گویند این روسیه است که مورد تهدید واقع شده است، زیرا آمریکا قصد دارد تانک‌ها و تسلیحات سنگین خود را در شرق اروپا مستقر کند.

اشتون کارتر می‌گوید آمریکا هفته بعد در مورد این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد. به اعتقاد برخی کارشناسان، رقابت تسلیحاتی روسیه و شرق اروپا را در معرض مسابقه تسلیحاتی قرار داده است.


دیزنی‌لند نظامی در روسیه

کرملین به مسکو حال‌وهوای نظامی داده است. در حالی که در همه دنیا، دیزنی‌لند با بازی‌های کودکانه‌اش شناخته می‌شود، در روسیه دیزنی‌لندی افتتاح شده که در آن آلات و ادوات جنگی به نمایش گذاشته شده است. ماتیو چنس، خبرنگار سی‌ان‌ان که به این دیزنی لند سر زده است، گزارش خود را چنین ارائه می‌دهد: دختربچه‌ای روی تانک جنگی قرار گرفته و با آن بازی می‌کند. مردم بستنی می‌خورند و بین ادوات جنگی که می‌توانند یک شهر را نابود کنند، قدم می‌زنند. تمامی محصولات نظامی قدیم و تازه روسیه در این مکان گرد‌آوری شده و مردم به تماشای آنها آمده‌اند. هلی‌کوپترها، موشک‌های بالستیک، تانک‌ها، قایق‌های جنگی و زیردریایی‌ها. نمونه اکثر ادوات جنگی روسیه در این مکان گردآوری شده است. این دیزنی‌لند نظامی روسیه است. در حال حاضر مردم روسیه غرق در مهین‌پرستی شده‌اند. رئیس‌جمهوری این کشور،

یعنی ولادیمیر پوتین در این هفته پارک «پاتریوت» (میهن‌پرستی) را افتتاح کرد و آن را با سلاح‌ها و ادوات جنگی روسیه پر کرد. ما نیم ساعت با این پارک فاصله داشتیم. با تاخیری نیم ساعته به پارک پاتریوت رسیدیم. فضای میهن‌پرستی در این مکان موج می‌زند. بیشتر مردم با لباس‌هایی که در آن تصویری از پوتین چاپ شده است، وارد پارک شده‌اند. برای خرید این تی‌شرت‌ها به همه جا سرزدیم اما شانس با ما همراه نبود. در بین این جست‌وجوها اما به چند فروشگاه برخوردیم که توسط ارتش روسیه اداره می‌شود. این فروشگاه‌ها به شدت در روسیه معروف هستند. در این فروشگاه‌ها، ژاکت‌های مخصوص استتار، از پشم گوسفند و جانوران دیگر فروخته می‌شود. صادقانه باید بگویم به شدت شیک هستند. در نقطه‌ای از این پارک متوجه یک صف طولانی شدیم که گویا مردم منتظر چیزی هستند. متوجه شدیم آنها برای دریافت غذای رایگان از سوی ارتش به صف شده‌اند. نوبت زمانی که به من رسید سفارش برنج و کباب دادم. در بیرون هم یخچال‌های چرخ‌دار بستنی وجود داشتند که رایگان به مردم بستنی می‌دادند. در فضای پارک چیزی که اصلا متوقف نمی‌شد، موسیقی حماسی بود. موسیقی بی‌وقفه در حال پخش بود. روی صحنه تعدادی از دخترهای روسی در لباس ارتش روسیه در حال رقص با موسیقی بودند. برخی از آنها سن و سال چندانی نداشتند.

در حین گردش در این پارک متوجه شدیم که چند نظامی خارجی هم در این مراسم حضور دارند. یکی از افسران نیروی دریایی عربستان سعودی نیز میهمان این برنامه بود. او می‌گوید آنها معمولا ادوات جنگی‌‌شان را از آمریکا تهیه می‌کنند اما در حال حاضر آنها به این همه نوآوری در ادوات جنگی آنجا علاقه‌مند شده بودند. البته در این میان ما لباس‌های نظامی برخی از کشورهای دیگر را هم مشاهده کردیم. میانماری و ونزوئلایی و چند کشور دیگر. خود پارک به تنهایی بسیار وسیع بود. عکاس ما برای اینکه بتواند از جای‌جای این پارک عکس تهیه کند با اتوبوس به این طرف و آن طرف می‌رفت. فضای دوران شوروی بخشی از پارک را به خود اختصاص داده بود. در بخش دیگر پارک موشک‌های بالستیک را دیدم که به سوی آسمان قد برافراشته بودند. این موشک‌ها همان موشک‌هایی هستند که حدس زده می‌شود، نیروهای جدایی‌طلب اوکراین یک هواپیمای مسافربری مالزیایی را در سال گذشته نشانه گرفته و ساقط کرده‌اند. هواپیمایی که 298 مسافر داشت و همگی درجا کشته شدند.

در این پارک بچه‌ها شادمانه در حال بازی در میان ادوات جنگی هستند و مردم نیز راضی به نظر می‌رسند. ادوات جنگی در این پارک وسیله‌ای برای تفریح مردم روسیه شده است. مردمی که در بین ماشین‌آلات جنگی در حال خنده و شادی هستند.