«جوی جنگجو» در ستاد مشترک آمریکا

گروه جهان: مشاور ارشد نظامی باراک اوباما می‌گوید: روسیه اخیرا تبدیل به بزرگ‌ترین تهدید جهانی برای ایالات‌متحده آمریکا شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، ژنرال «جوزف دانفورد» در کمیته نظامی سنا می‌گوید: «روسیه بزرگ‌ترین تهدید علیه منافع ملی ما است.» دانفورد قرار است به‌عنوان نامزد نهایی برای پست ریاست ستاد مشترک ایالات‌متحده آمریکا معرفی شود. او در صوت تایید جایگزین ژنرال مارتین دمپسی می‌شود.


به اعتقاد ژنرال دانفورد، روسیه به دلیل جاه‌طلبی‌های اخیر هسته‌ای‌ و نقشی که در بی‌ثبات کردن اوکراین داشته است، به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید ایالات‌متحده به حساب می‌آید. دانفورد که برای ارائه یک گزارش در کمیته نیروهای مسلح سنا حضور پیدا کرده بود، معتقد است روسیه از داعش نیز تهدید خطرناک‌تری به حساب می‌آید و باید در برابر جاه‌طلبی‌های روسیه اقدامی انجام دهند. او در این جلسه در این‌باره گفته است: «اگر می‌خواهید در مورد خطر ملتی صحبت کنید که وجود خارجی دارد من به روسیه اشاره خواهم کرد و اگر به رفتار آنها نگریسته باشید باید گفت زنگ خطر را به صدا در آورده‌اند.»


دانفورد به جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح ایالات‌متحده گفته است ارسال موشک‌های ضدتانک و برخی تجهیزات جنگی به اوکراین در حال حاضر عقلانی به نظر می‌ر‌سد. او اعتقاد دارد بدون این کمک‌ها و حمایت‌ها، اوکراین نمی‌تواند در برابر تجاوز روسیه از خود دفاع کند.


دانفورد اعتقاد دارد ارسال اسلحه و تجهیزات نظامی می‌تواند کمی از چالش‌های ایالات‌متحده در منطقه بکاهد. وی در این جلسه گفته است روسیه خطر اول برای ایالات‌متحده به حساب می‌آید و پس از آن چین قرار دارد. دانفورد گفته است رفتارهای اخیر چین در منطقه آسیا پاسیفیک نشان داده این کشور بالقوه می‌تواند یک خطر دیگر برای ایالات‌متحده آمریکا به حساب آید. دانفورد گفته است چین با تغییر دکترین خود در این منطقه موجب به وجود آوردن چالش‌هایی علیه کشورهای متحد در منطقه پاسیفیک شده است. او اما بر عکس برخی کارشناسان بر این باور است که پکن خطر مستقیم برای واشنگتن به حساب نمی‌آید.


نامزد احتمالی ستاد مشترک ایالات‌متحده در این جلسه با ذکر مجدد ادعاهای غیرمستدل خود، کره‌شمالی و ایران را نیز جزو تهدیدات ایالات‌متحده به حساب آورده است. دانفورد گفته است کره‌شمالی با توسعه تسلیحات موشکی‌اش جزو تهدیدات بالقوه ایالات‌متحده به حساب می‌آید.


دانفورد همچنین با بیان اینکه آمریکا قصد دارد استراتژی تربیت نیروهای میانه‌رو خود را در سوریه ادامه دهد، به کمیته نیروهای مسلح آمریکا گفته است: واشنگتن تاکنون 60 نفر از افراد موسوم به ارتش آزاد سوریه را آموزش نظامی داده‌است و قصد دارد تعداد بیشتری را به کمپ‌های تمرینی آمریکا در اردن فرا بخواند.


البته او گفته است آمریکا باید کمی در برنامه‌های خود در قبال بحران سوریه تغییراتی انجام دهد و مدعی شده است این افراد باید برای مقابله با نیروهای دمشق از آمادگی بالاتری برخوردار شوند. دانفورد در ایالات‌متحده آمریکا به خاطر دیدگاه‌های تند جنگجویانه‌ای که دارد به «جوی جنگجو» ملقب است. در حالی که در رسانه‌های ایالات‌متحده از وی به‌عنوان جوی جنگجو یاد می‌شود، او حاضر نیست زیاد در مورد این اسم مستعار خود با رسانه‌ها بحث کند.


او در سابقه نظامی‌گری خود به‌عنوان فرمانده در افغانستان خدمت کرده است و پیش‌تر از آن نیز فرمانده تفنگداران نیروی دریایی ایالات‌متحده بوده است. معروف است که وی در دوران خدمت خود بودجه‌های نامتعارفی دریافت کرده است، موضوعی که هنوز مورد تایید مقامات آمریکایی قرار نگرفته است. گفته می‌شود نظامی‌گری در خانواده دانفورد به‌طور ارثی به وی منتقل شده است. او که سابقه 37 سال خدمت در رده تفنگداران دریایی آمریکا را دارد، به توصیه پدرش که هم پلیس بوده و هم جزو تفنگداران دریایی آمریکا بوده، وارد این حرفه می‌شود.


همچنین باید اشاره شود پدربزرگ او نیز در جنگ جهانی اول سرباز بوده است. چهار برادر مادربزرگ وی نیز در جنگ جهانی دوم برای آمریکا سرباز بوده‌اند.