گروه جهان: دیروز انفجار مهیبی در برابر کنسولگری ایتالیا در قاهره به وقوع پیوست که بر اساس آخرین اخبار، باعث کشته شدن یک نفر و جراحت 4 نفر دیگر شد. به گزارش الاهرام مصر، حسام عبدالغفار، سخنگوی وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که این بمب در بیرون کنسولگری کار گذاشته بود. مقام‌های امنیتی اعلام کرده‌اند که ورودی کنسولگری در خیابان القلعه و نمای ساختمان دچار آسیب شده است.

یک مقام سفارت ایتالیا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:در زمان انفجار، کنسولگری تعطیل بود و هیچ یک از کارکنان زخمی نشده‌اند.کنسولگری ایتالیا در قاهره در مرکز این شهر قرار دارد و شامل مرکز فرهنگی و یک کلوب اجتماعی است. ماه پیش هشام برکات، دادستان مصر در قاهره، هدف یک بمب‌گذاری قرارگرفت و کشته شد. به گزارش بی بی سی، از دو سال پیش تا کنون حداقل ۶۰۰ پلیس و سرباز مصری در درگیری با ستیزه‌جویان افراطی کشته شده‌اند. حملات تروریست‌ها از زمان سرنگونی دولت محمد مرسی شدت پیدا کرده است.


نیروهای امنیتی مصر مدت‌هاست که با تروریست‌ها در حال نبرد هستند؛ اما این نبردها عمدتا در شبه جزیره سینا بوده است. با این حال، این پرسش در برخی محافل فکری- سیاسی مصر مطرح شده که چگونه در شهری که اثری از انفجار و تندروی در آن دیده نمی‌شد، اکنون غرق در انفجار و ترور شده است. «سعید شهاته»، تحلیلگر الاهرام می‌نویسد: برای مقابله با جریان افراط دولت السیسی باید در قانون ضدتروریسم اصلاحات اساسی انجام دهد. شهاته با اشاره به قدرت گرفتن وفاداران به داعش در صحرای سینا می‌نویسد اکنون بحران از صحرای سینا لبریز شده و به نواحی و مناطق مرکزی مصر هم رسیده است. او می‌افزاید: پس از سقوط محمد مرسی حملات تروریستی در مصر افزایش یافته است. هدف حملات تروریستی تاکنون بیشتر متوجه نیروهای پلیس، ارتش و نهادهای دولتی مصر بوده است. شهاته برای مقابله با چالش‌های برخاسته از جریان افراط در مصر راه حل‌هایی ارائه می‌دهد. او می‌نویسد: ابتدا در نظر داشت که هواداران داعش به سرعت در حال گسترش هستند.


اعضای این گروه از مرگ یا تهدید نمی‌هراسند. آنها در داخل مصر شبکه‌هایی برای جذب نیرو تشکیل داده‌اند که به آنها آزادی عمل بیشتری در عملیات‌هایشان می‌دهد. بنابراین برای ارتش‌ها بسیار دشوار است که آنها را بدون یک استراتژی فراگیر و عملی نابود سازند؛ زیرا تخمین تعداد آنها دشوار است. او می‌نویسد دولت السیسی اقدام به ساخت منطقه‌ای حائل در مرز با غزه کرد، ایست و بازرسی‌ها را افزایش داد و وضعیت اضطراری را در شمال صحرای سینا به اجرا در آورد؛ اما تمام اینها راه به جایی نبرد به ویژه که هواداران داعش اکنون در اراضی اشغالی هم حضور یافته‌اند. او وضعیت اقتصادی را دلیل دومی می‌داند که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران و سرمایه‌های مستقیم خارجی از کشور بگریزد، کشور دچار بحران شود و مالاریاهای داعش در گنداب سیاست و برهوت اقتصادی به رقص بپردازند.


بر همین اساس او پیشنهاد می‌دهد که برای مواجهه با جریان افراط در مصر باید طرحی روشن داشت. مختصات این طرح عبارت است از: ضرورت وجود امنیت، استفاده از مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد برای مبارزه با افراط‌گرایی. او می‌گوید اگر دولت السیسی به شکلی شتابزده فقط به ابزارهای نظامی برای سرکوب داعش روی آورد، به چرخه خشونت دچار خواهد شد؛ چرا که ابزارهای دیگر (مانند مدارس، دانشگاه‌ها، وضعیت اقتصادی و...) را فراموش کرده است. شهاته می‌افزاید ۷/ ۷ / ۲۰۱۵ هم شاهد تجربه‌ای مشابه در بریتانیا بودیم. اما دولت بریتانیا برای مقابله با جریان افراطی چه کرد؟ شهاته می‌نویسد بریتانیا به رویکردهای قانونی و امنیتی برای مواجهه با افراط‌گرایی روی آورد. بر همین اساس لایحه ضدتروریسم را تصویب کرد که بر اساس آن افراد مظنون ۹۰ روز در زندان می‌مانند. زیاد آکل، یکی دیگر از نویسندگان الاهرام می‌نویسد: شاهد تغییر الگو در استراتژی عملیاتی داعش هستیم.


او می‌گوید اگر قبلا حملات فقط به مراکز نظامی بود، اما اکنون مکان‌های دیگری در زمره اهداف آنهاست. او در تحلیل خود از چرایی گسترش عوامل داعش در مصر می‌نویسد: آنها منابع در دسترس زیادی دارند که فقط مالی نیست، بلکه تکنیکی، انسانی و لجستیکی است. دیگر آنکه ماهیت عملیاتی و تکنیکی حملات نشان از سطوح بالای آموزش و توانایی تاکتیکی در مقایسه با حملات قبلی در سینا دارد. او می‌افزاید: نکته دیگر در حملات داعش در مصر ماهیت همزمانی و پراکندگی جغرافیایی حملات است که تایید می‌کند این گروه استراتژی عملیاتی خود را از حالت متمرکز خارج کرده است و فقط در برخی حوزه‌های خاص به رهبری متمرکز باور دارد. در هر حال، بسیاری از تحلیلگران و منابع خبری این حملات را نشانه‌ای از قصد داعش برای اعلام منطقه خودمختار در صحرای سینا تفسیر کرده‌اند تا «خلافت‌نشینی» دیگر در کنار مصر و در همجواری با رژیم صهیونیستی به وجود آورد.