گروه جهان: بانک‌های یونان از امروز آغاز به کار می‌کنند. بانک‌های یونانی از سه هفته پیش، به دلیل بحران مالی و بدهی در این کشور بسته شده بودند. همچنین در این کشور محدودیت برداشت پول در دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها مقرر شده بود که اعتراض ساکنان این کشور را در پی داشت.


طرح بازگشایی این بانک‌ها درست ساعاتی پس از آغاز به کار وزرای تازه کابینه سیپراس کلید خورد. سیپراس، نخست‌وزیر چپگرای این کشور چند تن از وزیران خود را به دلیل عدم همراهی آنها در پذیرش بسته نجات مالی اتحادیه اروپا از کار برکنار کرد و نفرات تازه‌تری را جایگزین آنها کرد.


گفته می‌شد، پس از برگزاری همه‌پرسی که در آن مردم یونان با قاطعیت به طرح‌های ریاضتی اتحادیه اروپا «نه» گفتند تا سیپراس زیر بار خواسته‌های این اتحادیه نرود؛ اما وی در نهایت تن به اصلاحات اقتصادی مد نظر اتحادیه اروپا داد و آلمان و کشورهای بزرگ این اتحادیه نیز با ارائه بسته نجات مالی به این کشور موافقت کردند.


ناظران سیاسی در این کشور می‌گویند اعضای حزب چپگرای سیریتزا به دو دسته تقسیم شده‌اند. در داخل کرسی‌های پارلمانی نیز دست کم 39 تن از اعضای این حزب به مخالفت با سیپراس برخاسته‌اند. در داخل کابینه نیز «پاناگینوتیس لافازانیس»، وزیر انرژی این کشور و دو معاون وزیر در کابینه دولت از مخالفان پذیرش بسته نجات مالی این کشور بودند که در نهایت با دستور سیپراس از کابینه اخراج شدند.


سیپراس قصد دارد با جابه‌جا کردن نیروهای خود در داخل حزب و همچنین نیرو گرفتن از راستگرایان مستقل در داخل پارلمان، خلأ نیروهای کابینه خود را پر کند.


در نخستین فاز تغییرات نیز سیپراس با سپردن وزارت انرژی به «پانوس اسکورلوتیس» نخستین تغییر داخلی را کلید زد. پیش‌تر وی وزیر کار دولت سیپراس به حساب می‌آمد.


بر این اساس نخستین تصمیم دولت سیپراس نیز بازگشایی بانک‌های یونانی از امروز بوده است. در این تصمیم آمده است که به مردم در هفته اجازه برداشت ۴۲۰ یورو در هفته داده خواهد شد.


در دوران تعطیلی بانک‌ها، مردم تنها اجازه برداشت 150 یورو را از خودپردازها داشتند. البته گفته می‌شود همچنان محدودیت‌ها در زمینه انتقال و کنترل کردن سرمایه‌ها پابرجاست و هیچ تغییری در این خصوص اعمال نشده است.


گفته می‌شود برخی از وزرای برکنار شده، همچنان مخالف طرح سیپراس برای پذیرش کمک‌های مالی هستند. از جمله «یانیس واروفاکیس» اولترا کمونیست حزب سیریتزا که در نخستین روز پذیرش طرح ریاضتی از سوی سیپراس از کار برکنار شد.


او یکی از مخالفان سرسخت پذیرش طرح‌های اتحادیه اروپا بود و روز جمعه نیز گفت دولت سیپراس به زودی شاهد شکست سنگینی خواهد بود. او اعتقاد دارد دولت سیپراس با پذیرش این طرح آغاز یک فاجعه تازه را برای یونان کلید زده است.


گفته می‌شود در چند روز گذشته، آتن بارها شاهد حضور معترضان به پذیرش طرح‌های ریاضتی بوده است. برخی می‌گویند ممکن است این اعتراضات عمر دولت سیپراس را کوتاه کند.