گفت‌وگوهای محرمانه آمریکا با «پ‌ک‌ک»

حسین موسوی: جمیل بیک، یکی از سه رهبر ارشد گروه مسلح پ‌ک‌ک می‌گوید: گروه آنها حاضر است با میانجی‌گیری ایالات‌متحده با دولت ترکیه آتش‌بس برقرار کند. بیک در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌تلگراف پرده از این موضوع برمی‌دارد که گروه وی با واشنگتن مخفیانه گفت‌وگو داشته است. هرچند بیک می‌گوید این گفت‌وگوها با آمریکا به‌طور رودررو و مستقیم نبوده است اما اذعان دارد که این گفت‌وگوها می‌تواند به یک راه‌حل خوب ختم شود.


این گفت‌وگوها بین دو طرف در شرایطی صورت گرفته است که آمریکا این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. در این‌باره بیک می‌گوید: پس از آتش‌بس این گروه هیچ عملیات مسلحانه‌ای انجام نداده و به آتش‌بس وفادارمانده است. این در حالی است که گفته می‌شود تاکنون 20 پلیس ترکیه‌ای به دلیل حملات مسلحانه این گروه کشته شده‌اند. با وجود این ادعا، بیک می‌گوید: گروه پ‌ک‌ک در کشتار این افراد دست نداشته است.چندی پیش نیز صلاح‌الدین دمیرتاش، دبیرکل حزب کردتبار دموکراتیک خلق گفته بود: این حملات را افراد داخل کشور علیه نیروهای پلیس ترتیب می‌دهند و قصد انتقام‌جویی از دولت ترکیه را دارند. در هر حال بیک که یکی از سه موسس این گروه است، می‌گوید: گروه وی حاضر است با ضمانت ایالات‌متحده، آتش‌بس بین آنها و نیروهای دولتی ترکیه را بپذیرد. او ادامه می‌دهد: «البته که بین ما و آمریکا جلساتی وجود داشته، نامه‌هایی رد و بدل شده و مایل هستیم که این دیدارها افزایش یابد.»


بیک بر این باور است که میانجیگری آمریکا می‌تواند به آتش‌بس ختم شود. او می‌گوید: «اگر آمریکا به ما ضمانت بدهد، ما نیز اجازه می‌دهیم که آنها چنین نقشی را ایفا کنند.» گروه پ‌ک‌ک نزدیک به ۳۰ سال است که با دولت مرکزی ترکیه برای به‌دست آوردن خودمختاری در مناطق کردنشین درگیر است. با وجود این، این گروه با توجه به تغییر و تحولاتی که در منطقه به‌وجود آمده است، به‌عنوان یک گروه ائتلافی با واشنگتن عمل کرده و به‌عنوان پیاده نظام آمریکا در جنگ با داعش وارد کارزار شده است. در این شرایط این امید به‌وجود آمده که آمریکا ممکن است نقش میانجی را برای برقراری صلح ایفا کند. ایالات‌متحده در حال حاضر در شرایط سختی قرار گرفته است. این کشور در حالی که با ترکیه به‌عنوان یک کشور عضو ناتو هم‌پیمان است، مجبور است که پ‌ک‌ک را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد. شرایط پیچیده بین ترکیه، آمریکا و کردها موجب شده است واشنگتن راه احتیاط را درپیش بگیرد. ترکیه به تازگی پایگاه اینچرلیک را در راستای مبارزه با داعش در اختیار واشنگتن قرار داده و همین موضوع سبب شده است واشنگتن نتواند آنچنان که باید و شاید به ترکیه در حمله به کردها در شمال عراق خرده بگیرد.


پ‌ک‌ک در حال حاضر در کوه‌های قندیل کردستان عراق پناه گرفته؛ اما در مواقع ضروری دوشادوش نیروهای عراقی در حمله به مواضع داعش حضوری فعال دارند. همچنین این گروه یک شاخه دیگر به‌عنوان کردهای ناسیونالیست (YPG) دارد که در شکست دادن نیروهای داعش در شمال سوریه نقشی اساسی داشته‌اند.


واشنگتن بارها به‌طور تلویحی اعلام کرده است که کردهای سوریه در شکست دادن داعش در شمال سوریه نقش انکارنشدنی دارند. واشنگتن حتی زمانی که کوبانی به محاصره نیروهای داعش درآمده بود، با دادن اسلحه به این گروه به کمک شهروندان کوبانی شتافت. ریچارد اسپنسر، دبیر بخش خاورمیانه در روزنامه دیلی‌تلگراف می‌گوید: پ‌ک‌ک و کردهای ناسیونالیست سوریه هر دو نقش سربازان آمریکا را در جنگ با داعش ایفا می‌کنند، یکی در عراق و دیگری در سوریه. بیک درباره شرایط حاصل شده پس از حمله داعش به سوریه و عراق می‌گوید: «آمریکا در حال حاضر در موقعیت خوبی قرار دارد و می‌تواند برای پایان دادن به خشونت رفتاری ترکیه مداخله کند.» بیک ادامه می‌دهد: «پس از پیروزی‌هایی که پ‌ک‌ک در برابر داعش به‌دست آورد،نگاه جهان به این گروه تغییر کرده است. حالا دیگر دنیا به آنها به‌عنوان یک حزب اولترامارکسیستی مسلح نگاه نمی‌کند، زیرا برای بازگشت امید و صلح با داعش در حال جنگ هستند. این گروه برای آزادی زنان، دموکراسی و صلح با گروه‌های تندرو در حال جنگ است.» پ‌ک‌ک با اهداف مارکسیستی تاسیس شد اما مدعی است که به یک دموکراسی پلورالیستی اعتقاد دارد. این گروه توانسته است با استخدام زنان جنگجو در مبارزه با داعش نگاه دنیا را به سوی خود جلب کند.


ترکیه پس از توافق با آمریکا

تحلیل درگیری‌ کردها و ترکیه‌ای‌ها به سادگی میسر نیست. آنکارا پس از اینکه به آمریکا اجازه داد تا این کشور از پایگاه اینچرلیک استفاده کند، حمله به کردها را در ترکیه و عراق آغاز کرد. برخی می‌گویند آمریکا در این توافق‌نامه کردها را فروخته است زیرا پنتاگون برای مدتی طولانی به دنبال استفاده از این پایگاه بوده است. حمله از پایگاه به مواضع داعش هم سریع‌تر صورت خواهد گرفت و هم کم‌هزینه‌تر خواهد بود. از دیگرسو، ترکیه پس از توافق توانست همزمان مواضع کردها را در عراق و ترکیه مورد هدف قرار دهد و همچنین به‌صورت تلویحی از آمریکا قول ایجاد یک منطقه امن را در سوریه بگیرد. ترکیه در این توافق متعهد شده در صورت لزوم به جنگ با تروریست‌ها بپردازد و در این حملات یاریگر آمریکا باشد. آنکارا در مانیفست سیاسی خود پ‌ک‌ک و داعش را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است؛اما از ابتدای این توافق تنها یکبار مواضع داعش را هدف قرار داده و در مقابل مواضع کردها را بارها زیر آتش گرفته است. ترکیه مدعی است حملاتی را که علیه کردها ترتیب می‌دهد در واکنش به کشتار نیروهای پلیس این کشور است. آنکارا می‌گوید ایالات‌متحده به آنها این اجازه را داده است تا در برابر تروریسم از خود دفاع کنند.


اردوغان عامل بی‌ثباتی خاورمیانه

با بالا گرفتن حملات ترکیه علیه کردها، جمیل بیک، رئیس‌جمهوری ترکیه را مقصر این ماجرا می‌داند. او می‌گوید: این اردوغان بوده است که صلح را شکست و زیر پا گذاشت.


بیک ادامه می‌دهد: اردوغان عوامل خود را استخدام کرد تا پ‌ک‌ک را وادار به واکنش کند. اردوغان عامل بی‌ثباتی در ترکیه و خاورمیانه است.


بیک اعتقاد دارد: اگر ترکیه خواستار یک صلح با ثبات است آنچنان که ادعا می‌کند، ابتدا باید حملات خود را علیه کردها متوقف کند. همچنین آنها خواستار برچیده شدن محدودیت‌های موجود علیه رهبر خودشان یعنی عبدالله اوجالان هستند. پیش‌تر او اجازه داشت برادر و برخی از سیاستمداران کرد را ملاقات کند اما در حال حاضر به شدت ایزوله شده است. او دو سال پیش در نامه‌ای از طرفداران خود خواست آواز مسلسل‌هایشان را قطع کنند و به گفت‌وگو برای صلح با دولت مرکزی ترکیه بپردازند. حزب صلاح‌الدین دمیرتاش نیز در این کارزار، میانجی این امر شده بود. اما با حمله انتحاری یکی از کردهای طرفدار داعش به تجمعی در یکی از شهرهای مرزی ترکیه، آنکارا موضوع صلح با کردها را به حالت تعلیق درآورد و به دو گروه داعش و پ‌ک‌ک اعلام جنگ کرد. آمریکا نیز پس از این حمله از آنکارا دفاع کرد و گفت ترکیه حق دارد از خود در برابر تروریسم دفاع کند.


بیک می‌‌گوید: «اگر آمریکا همچنان پشتیبان سیاست‌های آنکارا باشد، آنها کردها را از دست خواهند داد، اگر کردها را از دست بدهند، شکست دادن داعش برای آنها سخت‌تر خواهد شد.»