اعلام خودمختاری در 15 شهر کردنشین ترکیه

گروه جهان: مقررات منع آمد و شد در شهر «چیزره» از استان شیرناک در ترکیه لغو شده است؛ اما هنوز در هوای آن می‌شود بوی باروت را استشمام کرد. در شهر خاک مرده پاشیده‌اند. مردم این شهر هنوز نتوانسته‌اند برای کشته‌شدگان خود اجازه برگزاری مراسم کسب کنند. هنوز آنها از دست رفتگان خود را در خانه‌هایشان نگهداری می‌کنند تا دولت اجازه برگزاری مراسم را برای آنها صادر کند.


در این شهر که 9 روز جنگی را تجربه کرده است، هنوز تمامی مغازه‌ها فعالیت خود را از سر نگرفته‌اند. در این میان تنها چند داروخانه، فروشگاه‌های خود را باز کرده‌اند. پس از چندین روز زخمی‌ها توانسته‌اند خود را به معدود آمبولانس‌هایی که در سطح شهر فعال شده، برسانند و برای دوا و درمان خود، به بیمارستان اعزام شوند. آب و برق قطع و تلفن‌های همراه با قطعی‌های پیاپی سیگنال مواجه است. اینترنت هم اگرچه به‌طور کامل قطع نشده، اما به شدت مجرای آن را فشرده‌اند و هنوز امکان ارسال تصاویر و خبر از این طریق وجود ندارد.


پس از پایان مقررات حکومت نظامی مردم سعی دارند از طریق تماس‌های رو در رو از اعضای فامیل و آشنا خبر کسب کنند و احتمالا با کسانی که در این جنگ ۹ روزه کسی را از دست داده‌اند، همدردی کنند.

«شاهین آچیک»، یکی از شهروندان این شهر، در روز ۱۱ سپتامبر با روزنامه حریت گفت‌وگو می‌کند و می‌گوید: «حال پدر من از روز گذشته رو به وخامت گذاشته است اما به دلیل اینکه همه راه‌های ارتباطی را قطع کرده‌اند، نتوانسته‌ایم یک آمبولانس بگیریم. البته می‌توانیم با خودرو خودمان آن را جابه‌جا کنیم، اما جرات بیرون آمدن از منزل را نداریم. در سراسر شهر صدای تیراندازی می‌آید و هیچ‌کس نمی‌تواند از منزلش بیرون آید.»


روزنامه حریت می‌نویسد: در حالی که این گفت‌وگو با شاهین آچیک در روز 11 سپتامبر صورت گرفته است، با خبر شده‌اند پدر شاهین آچیک به‌خاطر اینکه نتوانسته برای دوا و درمان از منزل بیرون بیاید، روز 12 سپتامبر، به دلیل عارضه قلبی فوت کرده است.


«بهاء‌الدین یشیل»، یکی دیگر از ساکنان این شهر هم می‌گوید: «در خانه به همراه خانواده خود مشغول غذا خوردن بوده‌اند که چندین گلوله اتفاقی وارد خانه آنها می‌شود و وی را زخمی می‌کند. او می‌گوید: یکی از تیرها هنوز در قفسه سینه‌ام است و دیگری در پایم. پسرم نیز گلوله‌ای در پایش دارد و دختر‌خوانده‌ام هم زخمی شده است. خودمان خونریزی را بند آورده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم یک آمبولانس گیر بیاوریم.»


البته دولت ترکیه نسبت به انتقاداتی که از آنها می‌شود، می‌گوید: مردم این شهر محاصره نشده بودند، آنها اجازه بیرون رفتن و آمدن به داخل شهر را داشتند.

ترکیه مدعی است این مقررات را تنها برای مبارزه با گروه پ‌ک‌ک وضع کرده است. به‌رغم اینکه دولت ترکیه مدعی است مردم این شهر اجازه ورود به داخل شهر را داشته‌اند، در اواخر هفته گذشته، زمانی که صلاح‌الدین دمیرتاش، دبیر کل حزب کردتبار دموکراتیک خلق‌ها، به همراه یک هیات 30‌نفره قصد ورود به شهر را داشت با مانع روبه‌رو می‌شود و به وی و تیم همراهش اجازه ورود به شهر داده نمی‌شود. او نیز مجبور شده است به شهر همجوار با چیزره برود و در آنجا از سیاست دولت اردوغان انتقاد کند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها معتقد است که حکومت نظامی دولت ترکیه موجب مرگ ده‌ها تن شده است.

دولت ترکیه اما با رد این ادعا می‌گوید: کشته‌شدگان در این شهر متعلق به اعضای گروه تروریستی پ‌ک‌ک است.

سلامی آلتونیک، وزیر کشور ترکیه می‌گوید: در درگیری‌های بین کردها و نیروهای دولتی تنها 32 نفر از گروه پ‌ک‌ک کشته‌شده‌اند.


در جست‌وجوی خودمختاری

روز جمعه دو مرد نقاب‌پوش وارد یک رستوران در دریاربکر می‌شوند و پلیس‌هایی را که در این رستوران مشغول غذا خوردن بودند، به رگبار می‌بندند. به نظر نمی‌رسد این عملیات تصادفی بوده باشد.

ساکنان دیاربکر می‌گویند از ماه ژوئیه که صلح بین کردها و دولت ترکیه شکسته شد، وضعیت به همین منوال بوده است. براساس اطلاعاتی که منابع ترکیه منتشر کرده‌اند، تاکنون صد نفر از نیروهای ترکیه در این دو ماه به دست گروه پ‌ک‌ک کشته ‌شده‌اند.

ترکیه در مقابل در چندین شهر ترکیه مقررات حکومت نظامی برقرار کرده است. مقرراتی که گفته می‌شود در ۱۵ شهر کردنشین اجرا می‌شود. سایت خبری الجزیره می‌نویسد: دولت ترکیه دست‌کم برای هر شهر نزدیک به ۵ هزار نیروی نظامی و پلیس فرستاده است. بهانه دولت ترکیه نیز مبارزه با گروه تروریستی پ‌ک‌ک است.

این سایت مدعی است: از آنجا که ۱۵ شهر این منطقه اعلام خودمختاری کرده‌اند، دولت ترکیه مجبور شده است تعداد نیروهای نظامی خود را در این شهرها افزایش دهد.

به گفته کارشناسان، چنین تحرکاتی تنها می‌تواند نشان‌دهنده اوضاع وخیم در این منطقه باشد. گفته می‌شود از ماه ژوئن کنترل برخی از شهرها در عمل به دست نیروهای کرد «YDG-H» و گروه پ‌ک‌ک افتاده است. در این شهرها، این گروه اقدام به برپایی ایست‌بازرسی کرده‌ و به شدت تمامی تحرکات را تحت نظر گرفته‌اند. نشانه‌هایی وجود دارد که ۱۵ شهر در ترکیه اعلام خودمختاری کرده‌اند.

تاکنون پلیس ترکیه و نیروهای نظامی سعی کرده‌اند کنترل شهرها را مجددا به دست گیرند؛ اما این موضوع در واقع تله‌ای است که نیروهای کرد در این مناطق پیاده کرده‌اند تا با نیروهای نظامی ترکیه وارد یک جنگ خیابانی و چریکی شوند. البته اوضاع در شهر چیزره اصلا مناسب نبوده است.

پلیس این شهر برای عقب راندن نیروهای پ‌ک‌ک عملیات خانه به خانه را پیاده کرده است. در داخل شهر نیز جوانان کرد با برقراری سنگر دست به اقدام متقابل زده‌ و به نیروهای دولتی حمله می‌کرده‌اند.

در حالی که همگان منتظر اعلام آتش‌بس از سوی عبدالله اوجالان، رهبر در بند کردهای پ‌ک‌ک هستند، این صلاح‌الدین دمیرتاش است که از نیروهای پ‌ک‌ک خواسته است سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند تا صلح دوباره در این مناطق حکفرما شود.

برخی بر این عقیده‌اند صلاح‌الدین دمیرتاش با این پیشنهاد به دنبال برقراری آرامش تا پیش از انتخابات پارلمانی اول نوامبراست. وی قصد دارد با برقراری آتش‌بس، اردوغان را خلع سلاح کند. گفته می‌شود اردوغان قصد دارد تا با بزرگ کردن موضوع کردها رای ناسیونالیست‌ها را برای حزب عدالت و توسعه خریداری کند.