گروه جهان: پوتین و مقامات روسی روز جمعه تاکید کردند که کرملین به همراه متحدانش در آسیای مرکزی قصد دارند تا مقررات سفت و سخت‌تری را در کنار مرزهای منتهی به افغانستان ایجاد کنند تا مانع آمد و شد نیروهای داعش به سوریه شوند.


به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، پوتین که برای حضور در اجلاس کشورهای مشترک‌المنافع در قزاقستان به سر می‌برد درخصوص اوضاع و احوال این روزهای سوریه گفت: «تروریست‌ها از هر نوعی که باشند دیگر مانند گذشته اهداف روبه جلوی خود را پنهان نمی‌‌کنند و قصد دارند میزان نفوذ خود را گسترش دهند.» پوتین در این اجلاس در مورد اهداف بعدی تروریست‌ها افزود: «هدف بعدی تروریست‌های مستقر در سوریه نا‌آرام کردن کشورهای آسیای مرکزی است.» پوتین تاکید داشت که کشورش آماده هرگونه همکاری با کشورهای آسیای مرکزی برای خنثی کردن طرح‌های تروریستی است.


در این‌باره گفته می‌شود که کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی با رهبری پوتین برای تشکیل یک نیروی ویژه در نزدیکی مرزهایشان با افغانستان توافق کرده‌اند. هدف از تاسیس این گروه رصد تحولات کشورهای آسیای مرکزی و سفت و سخت کردن عبور و مرور در مرزهای افغانستان است.


برخی منابع خبری می‌گویند داعش در داخل افغانستان 3 هزار نیروی ذخیره دارد و بر اساس گمانه‌زنی‌های موجود این نیروها برای نفوذ به روسیه و کشورهای آسیای مرکزی آموزش دیده‌اند.


این در حالی است که برخی می‌گویند سخنان پوتین برای تشکیل نیروی مشترک در شرایطی گفته شده است که یک روز پیش از آن، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده با باقی ماندن نیروهای آمریکایی تا سال ۲۰۱۷ در داخل افغانستان موافقت کرده است. با این حال پوتین در جریان نشست سران کشورهای مشترک‌المنافع در مورد افغانستان گفته که اوضاع وخیم‌تر از پیش شده و نگرانی اصلی مسکو در حال حاضر افغانستان است. او در این‌باره افزود: «شرایط افغانستان نزدیک به بحرانی است. گروه‌های مختلف تروریستی دست به نفوذ بیشتر در افغانستان زده‌اند و دیگر برنامه‌های خود برای گسترش‌های آتی را پنهان نمی‌کنند. یکی از اهداف آنها نفوذ به منطقه آسیای مرکزی و سپس روسیه است.»


در اجلاس روز جمعه توافق شد در کنار افزایش نیروهای مرزی در مرز افغانستان، نیروی واکنش سریع نیز تشکیل شود تا در صورت رخنه نیروهای داعش، این گروه بلافاصله وارد عمل شود.


پوتین در این روز برای نخستین‌بار فاش کرد که ۷ هزار نفر از نیروهای شبه‌نظامی از این کشور به سوریه مهاجرت کرده و در کنار داعشی‌ها سلاح به دست گرفته‌اند. این نگرانی وجود دارد که بمباران نیروهای افراطی از سوی روسیه در سوریه، موجب واکنش افراطیون روسی شود. نیروهایی که عمدتا در چچن حضور دارند و در عمل نیز این منطقه تبدیل به یکی از پادگان‌های داعش برای سربازگیری شده است. در میان کشورهای مشترک‌المنافع، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان با افغانستان دارای مرز مشترک هستند.


روسیه بر این باور است که اقدامات آمریکا در افغانستان موجب شده است تا نیروهای افراطی در منطقه فعال شوند. روسیه با تکرار این سخنان، دوباره روز جمعه تاکید کرد که حضور آمریکا در منطقه می‌تواند به ضرر کشورهای منطقه تمام شود و در این میان نیروهای افراطی دوباره بال و پر بیشتری بگیرند.