گروه جهان: اگر در اردوگاه دموکرات‌ها درگیری اصلی بین برنی سندرز و هیلاری کلینتون است، در جبهه جمهوری‌خواهان درگیری‌های لفظی بین جب بوش و دونالد ترامپ است. به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان به شدت از حضور دونالد ترامپ نگران شده‌اند و ترس آن را دارند که با عدم انصراف وی، ترامپ به‌عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان معرفی شود. سی‌ان‌ان در این مورد گزارش می‌دهد: درگیری لفظی طولانی‌مدت، بین دونالد ترامپ و جب بوش، دوباره روز شنبه اوج گرفت.

روز شنبه جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا با انتشار ویدئویی دو دقیقه‌ای دونالد ترامپ را به‌عنوان نامناسب‌ترین نامزد یا احتمالا رئیس‌جمهوری آینده ایالات‌متحده معرفی کرد. او در این ویدئو این بیلیونر آمریکایی را فردی نالایق دانست و گفت: وی اصلا گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری آمریکا نیست.

ویدئوی منتشر شده آخرین نمونه از جنگ دو نفره این دو، از زمان آغاز رقابت‌های درون گروهی است. معمولا درگیری بین این دو وارد یک فاز تلخ و گزنده می‌شود که همین، موجب شده است برخی جمهوری‌خواهان ادامه این روند را فرسایشی اعلام کنند. این در حالی است که دونالد ترامپ روز جمعه، بدون آنکه جب بوش را مورد انتقاد قرار دهد، او را عنوان سیبل خود انتخاب کرد و گفت: «به دلیل صلاحیت نداشتن بوش‌ بوده است که حملات 11سپتامبر در این کشور رخ داده است.»

ترامپ با استفاده از حمله غیرمستقیم به جب بوش، این نکته را القا می‌کند که با انتخاب جب بوش، مشکلات اقتصادی و امنیتی آمریکا دوباره به نقطه آغازین خود باز خواهد گشت. بسیاری بر این باورند که جب بوش از بسیاری جهات، به برادرش جورج بوش شبیه است و با قدرت گرفتن جب بوش، دوباره مشکلات زمان جورج بوش سر باز خواهد کرد.

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند با سخنان ترامپ در مورد جورج بوش بوده که وی مجبور به تهیه این ویدئو شده است. وی در این ویدئو سعی کرده است سخنان ترامپ را در مورد مسائل نظامی برجسته کند. در این راستا جب بوش در این ویدئو، سخنان وی را در مورد مک‌کین کهنه‌سرباز آمریکایی و جمهوری‌خواهان برجسته کرده است. برای بسیاری از جمهوری‌خواهان مک‌کین نماد نظامی‌گری آمریکا است. او مدتی در جنگ ویتنام دستگیر و زندانی شده بود از این رو برای جمهوری‌خواهان، مک‌کین یک قهرمان ملی به حساب می‌آید.

تاکنون سخنان ترامپ در مورد مک‌کین بازتاب‌های فراوانی داشته است و بسیاری از هم‌قطاران وی، این‌گونه سخن گفتن ترامپ را عبور از خط قرمزهای جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند. ترامپ در یک سخنرانی در ایالت آیوا گفته بود: «آیا می‌توان مک کین را که در گذشته زندانی سیاسی بوده است به‌عنوان قهرمان جنگی به شمار آورد؟»

جان مک کین به علت سقوط هواپیمایش در هانوی از ناحیه دو پا و یک دست دچار شکستگی شد و پنج سال در زندان به سر برد که دو سال از آن در انفرادی بود. گفته می‌شود که وی در این مدت بارها توسط ویتنامی‌ها شکنجه شده بود.

سخنان ترامپ درخصوص مک‌کین در حالی با انتقاد دوباره روبه‌رو شده است که در آن زمان نامزدهایی مانند ریک پری خواستار کناره‌گیری وی از انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود. حالا با انتشار این ویدئو دوباره بحث کناره‌گیری ترامپ داغ شده است. جب بوش سعی کرده است در این ویدئو عقاید نظامی‌گری دونالد ترامپ را نشانه برود. او در این ویدئو سخنان تناقض‌آمیز ترامپ را برجسته می‌کند و با نمایش یک ویدئو از وی که می‌گوید هیچ‌کس به اندازه او در نظامی‌گری پیشرو نیست، با ویدئویی که مشخص می‌کند وی حاضر به حضور در جبهه‌های ویتنام نبوده است، ترامپ را به چالش می‌کشد. همچنین در این ویدئو، بوش گلچینی از گفت‌وگوی وی را با «ولف بلیتزر» در سال 2007، در شبکه سی‌ان‌ان گنجانده است که در بخشی از آن مشخص شده، وی در آن زمان، هیلاری کلینتون را شایسته‌ترین فرد برای مذاکرات اتمی با ایران دانسته است.

در این ویدئو همچنین سعی شده است با زیرنویس کردن عقاید وی درخصوص مسائل بین‌الملل، ناتوانی وی را درخصوص این حوزه، بیش از پیش به معرض نمایش بگذارد.

ویدئو نیز در نهایت با دو نقل قول بحث‌برانگیز از وی خاتمه پیدا می‌کند. نخست؛ «من در نظامی‌گری محشرم، به‌طوری که سرگیجه خواهید گرفت» و دیگری که می‌گوید: «من واقعا آدم با هوشی هستم.»

به گفته ناظران انتخاب این دو نقل قول، یک انتخاب هوشمند بوده است، زیرا از این دو نقل‌قول در فضای عمومی و شبکه‌های اجتماعی به شدت داستان‌های طنز خلق شده است. «آلی برندن‌برگر» سخنگوی کمپین انتخاباتی جب بوش می‌گوید: «این ویدئو در واقع این پرسش را مطرح می‌کند که آیا ترامپ گزینه مناسبی است که فرمانده کل قوای ایالات‌متحده شود یا نه؟»

برندن‌برگر افزود: «مردم آمریکا به اندازه کافی از نبود استراتژی جنگی در دوران باراک اوباما آسیب دیده‌اند، زیرا به چشم خود می‌بینند که از نبود یک راهبرد مشخص نظامی در آمریکا، داعش متولد شده است. فرماندار بوش، تنها نامزدی است که توانایی خود را درخصوص این‌گونه مسائل به اثبات رسانده و وی توانایی بازگرداندن آمریکا به جایگاه اصلی خود را دارد.»

ترامپ پس از انتشار این ویدئو هنوز پاسخی به آن نداده است؛ اما دو توییتی که وی در روز جمعه داشته است، به‌نوعی آغازگر این مجادله بوده است. توییت نخست می‌گوید: «جب بوش بسیار بیچاره و درمانده است که نمی‌تواند حرفی در مورد حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک بزند، زمانی که برادرش رئیس‌جمهوری آمریکا بود» و توییتی دیگر که توانایی‌های جب بوش را در مناظرات نشانه رفته است: «خوشت بیاید یا نه آقای بوش! کشور به انرژی و روح بیشتری نیاز دارد که تو از آن به اندازه کافی برخوردار نیستی.»

البته جب بوش در این ویدئو تنها ترامپ را نشانه نرفته است و در یک سکانس بسیار کوتاه برنی سندرز، نامزد سوسیالیست دموکرات‌ها را هم هدف قرار داده است و در آن می‌گوید: «برنی سندرز توانایی ایستادگی در برابر تهدید‌های جهانی را ندارد.»