بی‌بی‌سی: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز گذشته وارد ترکیه شد و هدف اصلی سفر او نیز بحث و تبادل‌نظر با مقامات ترکیه بر سر بحران پناهجویان عنوان شده است.

در این راستا صدراعظم آلمان انتظار دارد ترکیه اقدامات بیشتری برای مقابله با پناهجویانی که از درگیری‌های خاورمیانه از جمله در سوریه می‌گریزند، اتخاذ کند. مقصد نهایی بسیاری از این پناهجویان، کشورهای اتحادیه اروپا، به‌ویژه آلمان است.


حدود ۶٠٠ هزار پناهجو طى سال جارى خود را اغلب از طریق ترکیه و یونان به اتحادیه اروپا رسانده‌اند. دولت‌های اروپایی هفته گذشته توافقی را امضا کردند که هم موج ورود مهاجران به اروپا را سبک‌تر مى‌کند و هم ترکیه را یک گام به پیوستن به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر خواهد کرد.


رهبران اتحادیه اروپا موافقت کرده‌اند که ویزاى شنگن را زودتر از موعد مقرر قبلى در اختیار آن دسته از شهروندان ترکیه بگذارند که خواهان سفر به اتحادیه اروپا هستند و در عین حال مذاکرات با ترکیه را براى پیوستن به اروپا از سر بگیرند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه در واکنش به این توافق گفت که اروپایی‌ها دیر به اهمیت ترکیه در حل این بحران پی بردند. اردوغان گفت کشورهای اروپایی تنها زمانی به عمق بحران پناهجویان پی‌ بردند که تصویر جنازه کودک خردسال یک مهاجر عازم اروپا را در رسانه‌ها مشاهده کردند.