پس‌لرزه‌های انتخابات کانادا در آمریکای شمالی
گروه جهان: حضور مهاجران در پارلمان کانادا نشان می‌دهد این کشور دچار یک تحول اساسی خواهد شد. با رفتن هارپر که سیاستمداری اساسا ضد مهاجر محسوب می‌شد، هم‌اینک بسیاری از مهاجران موقت این کشور امید پیدا کرده‌اند که می‌توانند تابعیت رسمی بگیرند. این شور و شوق هم‌اینک در شبکه‌های اجتماعی، به ویژه در فیس‌بوک به خوبی مشخص است. بیشتر آنها تصویری از هارپر انداخته‌اند که سرش را پایین گرفته و به زبان انگلیسی و فرانسوی با او خداحافظی می‌کنند.

ترودو نیز در نخستین واکنش خود به پیروزی‌اش در میان مردم کانادا حضور یافت و در مکان‌های عمومی به‌ویژه مترو با آنها عکس «سلفی» انداخت. به نوشته سی‌بی‌اس نیوز کانادا در آینده‌ای نزدیک با یک تغییر لحن روبه‌رو خواهد شد. تغییر لحنی که هم حوزه اقتصاد را شامل می‌شود و هم امور خارجی این کشور را گفته می‌شود گستردگی این تغییر لحن به موضوع مهاجرپذیری کانادا نیز کشیده خواهد شد. سی‌ان‌ان در یادداشتی می‌نویسد، پیروزی ترودو خبر خوبی برای محافظه‌کاران آمریکایی نیست.


شان کندی، یکی از اعضای اتاق فکر واشنگتن می‌نویسد: بحث مالیاتی ترودو مطمئنا بحث‌های مالیاتی محافظه‌کاران را در آمریکا خشنود خواهد کرد. گفته می‌شود یکی از دلایل شکست هارپر پیروی وی از سیاست‌های محافظه‌کارانه در موضوع مالیات بوده است. کم‌کردن مالیات‌ها و پیوستن وی به جنگ با داعش در کنار آمریکا، موجب شده است به این کشور هزینه فراوانی وارد شود. این هزینه هم منجر به رکود اقتصادی شده است و هم اینکه در سیاست خارجی این کشور متضرر شود. شان کندی می‌نویسد: در دورانی که هارپر در مسند امور قرار داشت، وی با اتخاذ سیاست‌های محافظه‌کارانه در کنار اسرائیل قرار گرفت و از سیاست پرخاشگرانه این رژیم به ویژه در فاجعه غزه دفاع کرد. او همچنین با دولت ایران رابطه دیپلماتیک خود را قطع کرد و سپس به مخالفت با سیاست‌های پوتین پرداخت.


سیاست‌هایی که هارپر در دوران نخست‌وزیری خود انجام می‌داد، می‌توانست در میان محافظه‌کاران آمریکایی موافقان فراوانی پیدا کند اما نتیجه به دست آمده در انتخابات کانادا، موجب خواهد شد محافظه‌کاران آمریکا از نزدیک شدن به کانادا مایوس شوند. این تراژدی زمانی برای جمهوری‌خواهان آمریکایی سنگین‌تر خواهد شد که کشور دیوار به دیوار آنها پس از 10 سال محافظه‌کاران کانادایی را از دور خارج کرده‌اند و در آستانه انتخابات سال 2016 ممکن است برای آنها تاثیرات منفی بیشتری به همراه داشته باشد.


به گزارش سی‌‌ان‌ان، کانادا در دوران وی در سال ۲۰۰۸ توانست از زیر بار رکود فراگیر اقتصادی در دنیا فرار کند. او با بها دادن به سیاست‌ها و قواعد اقتصادی محافظه‌کارانه توانست از زیر بار سنگین رکود فراگیر جهانی فرار کند اما در این اواخر سیاست‌های به کار گرفته شده موجب شده بود نتیجه عکس دهد و خود منجر به رکود اقتصادی کانادا شود. هزینه سیاست‌های تهاجمی این کشور هم مزید بر علت شده بود تا کانادا با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم کند. گفته می‌شود با پیروزی ترودو او به مخالفت با سیاست‌های جمهوری‌خواهان خواهد پرداخت. این نخست‌وزیر لیبرال یکی از کسانی است که با حساسیت فراوان موضوع تغییرات آب و هوایی را دنبال می‌کند و از این رو بیشتر به مواضع دموکرات‌ها نزدیک است تا جمهوری‌خواهان آمریکا. در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه حریف سختی در مرزهای شمالی خود خواهد داشت که با سیاست‌های آنها ناهمخوان است. سی‌بی‌اس هم در مورد پیروزی ترودو می‌نویسد: ترودو سیاستمداری که پیش‌تر در رینگ هم دستکش به دست کرده و به مبارزه با حریفان خود در بوکس پرداخته بود، این‌ بار هارپر را ناک اوت کرد تا نشان دهد می‌تواند نام خود را در کنار پدرش جاودانه کند.


روش‌های ترودویی

مهم‌ترین پرسشی که از سوی ناظران سیاسی مطرح شده این است که در دوران ترودو چه سیاست‌هایی در این کشور تغییر خواهد کرد. او در سخنان پیش از انتخابات خود قول داده بود کانادا را از نو یک کشور لیبرال خواهد ساخت و به قواعد آن پایبند خواهد بود. او حتی گفته است که مصرف ماری‌جوانا را در این کشور آزاد و قانونی خواهد کرد، زیرا در یکی از میهمانی‌هایی که 5 سال پیش در جمع دوستان خود داشته از آن مصرف کرده و بسیار در آن میهمانی به وی خوش گذشته است.


او البته در مورد رکود اقتصادی نیز قول داده است که زیرساخت‌های اقتصادی این کشور را از نو بنا خواهد کرد و در امور خارجی نیز رویه‌ای متعادل در پیش خواهد گرفت. این در حالی است که او از هم‌اینک قول داده است از فردای روزی که در دفتر کار خود حاضر شود، دستور خواهد داد تا جنگنده‌های کانادایی به آشیان‌های خود بازگردند و این نخستین جرقه بین کانادا و آمریکا خواهد بود. او پس از پیروزی خود هم در یک سخنرانی گفت: روش آفتابی روش ترودویی است.


روش آفتابی در واقع اشاره به سخنان ویلفرد لوریر، نخست‌وزیر لیبرال کانادا در 100 سال پیش دارد که پس از پیروزی‌اش گفته بود روش ما روش آفتابی است. روش آفتابی اشاره به سیاست‌های فراگیری دارد که قصد دارد همه نوع سلیقه‌ای را در کانادا مورد توجه قرار دهد. ترودو در این‌‌باره گفت: «چشم‌انداز مثبت، امیدوارانه و خوش‌بینانه، نه تنها یک رویای دست یافتنی است، بلکه می‌تواند در تغییرات به ما کمک شایانی کند.» لیبرال‌ها در انتخابات روز دوشنبه توانستند با رای 5/ 39 درصدی اکثریت این پارلمان را به دست گیرند و حالا لیبرال‌ها همان مقدار سهمی به دست آورده‌اند که پیش‌تر محافظه‌کاران در سال 2011، به دست آورده بودند. گفته می‌شود این بهترین نتیجه لیبرال‌ها در 40 سال گذشته بوده و حالا این نتیجه، آنها را در کانادا، دوباره به‌عنوان یک حزب ملی مطرح کرده است. گفته می‌شود او خوش‌قیافه‌ بودن را از پدر خود به ارث برده اما قول داده است بهتر از پدر خود عمل کند. بسیاری پیروزی وی را مدیون خوشنامی پدرش در عرصه سیاست می‌دانند. پیش از این، پدر وی نخست‌وزیر کانادا بوده است.