پایان کرچنریسم در آرژانتین
گروه جهان: مردم آرژانتین دیروز یکشنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا مهر پایانی بر حکومت 12 ساله «کرچنرها» بزنند. طی 12 سال گذشته ابتدا «نسترو کرچنر» و سپس همسرش «کریستینا کرچنر» رهبری این کشور تقریبا 40 میلیون نفری را در دست داشتند. روز یکشنبه روزی شلوغ در تحولات سیاسی این کشور آمریکای جنوبی بود. دیروز 32 میلیون رای دهنده به پای صندوق‌های رای رفتند.

آرایی که در عین حال قرار است سرنوشت شرکت‌کنندگان در انتخابات کنگره، مرکوسور و فرمانداری‌ها را روشن کند. به گزارش الجزیره، 11 استان از 23 استان آرژانتین آرای خود را برای انتخاب فرمانداران و سایر مقام‌ها به صندوق‌ها ریختند. با این حال، مهم‌ترین انتخابات در این کشور انتخابات ریاست جمهوری بود که سه نامزد اصلی داشت. این سه نامزد ریاست جمهوری که رقبای جدی کریستینا کرچنر هستند عبارت هستند از «دنیل سیولی»، فرماندار بوئنوس آیرس، 58 ساله و عضو حزب حاکم؛ «ماریسیو ماسری»، شهردار بوئنوس آیرس و «سرجیو ماسا» نماینده پارلمان. به گزارش الجزیره، سیولی متعهد شده تا اصول اساسی -عقیده‌ای پوپولیستی که حول محور حمایت از تولیدات داخلی، رفاه اجتماعی و دفاع از طبقات کارگر ایجاد شده- را مورد حمایت قرار دهد. سیولی 58 ساله همچنین متعهد شده برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و افزایش بهره‌وری تغییراتی ایجاد کرده و تیم اقتصادی فروشندگان آزاد را راه‌اندازی کند.


رقیب جدی سیولی اما «ماریسیو ماسری» است؛ او نامزد آرژانتینی‌های خسته از سیاست اقتصادی کرچنرها و سیاست‌های مداخله‌جویانه آن‌هاست. ماسری ۵۶ ساله پیش از رسیدن به این مقام، رئیس باشگاه محبوب فوتبال آرژانتین «بوکا جونیورز» بود که در دوران ریاست او عناوین زیادی به دست آورد. «ماسا»، متحد سابق کرچنرهاست که از رئیس‌جمهور برید و دو سال پیش حزب رقیبی به نام «جبهه نوسازی» راه انداخت که می‌تواند تاثیراتی جدی بر انتخابات داشته باشد. براساس قوانین انتخاباتی آرژانتین، برای پیروزی قاطع در دور اول، یک نامزد باید بیش از ۴۵ درصد از آرا (یا دست کم ۴۰ درصد آرا با تفاوت ۱۰ درصد بیشتر از مقام دوم) را به‌دست آورد. الجزیره می‌نویسد: «نظرسنجی‌های صورت گرفته میزان حمایت از سیولی را ۴۰ درصد، ماسری را ۳۰ درصد و ماسا را ۲۰ درصد اعلام کرده است.» این به آن معناست که انتخابات ریاست‌جمهوری ممکن است برای اولین بار به دور دوم کشیده شود که ۲۲ نوامبر (اول آذر) برگزار خواهد شد. یکی از ناظران انتخاباتی به نام «ریکاردو رو ویه» می‌گوید: «در اینکه چه کسی اول و دوم می‌شود تردیدی وجود ندارد. سوال اصلی این است که آیا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد یا خیر.»


به گزارش الجزیره، نستور کرچنر در سال 2003 و پس از بحران ویرانگر اقتصادی که موجب بزرگ‌ترین قصور در پرداخت بدهی‌ها در تاریخ و آشوب‌های مرگبار در خیابان‌ها شد، بر مسند قدرت تکیه زد. در دوره حکومت بر آرژانتین، متوسط رشد اقتصادی به بیش از 8 درصد در سال رسید و در کنار آن قیمت‌های بالا برای محصولات کشاورزی آرژانتین هم رقم خورد. نستور در سال 2007 قدرت رابه کریستینا، همسرش، واگذار کرد. انتظار می‌رفت آنها ریاست‌جمهوری را دوره به دوره به یکدیگر واگذار کنند اما نستور در سال 2010 براثر حمله قلبی درگذشت. ظاهرا الگوی پوتین- مدودف فقط برای روسیه کارگشا بود. این الگو قرار بود در ترکیه دنبال شود: اردوغان- گل که با کناره‌گیری عبدالله گل نقش بر آب شد. در آرژانتین هم الگوی مذکور می‌رفت که به الگوی غالب تبدیل شود اما مرگ نستور این پروژه را هم نقش بر آب کرد. با این حال، کریستینا، سناتور سابق، از میراث همسر خود دفاع کرد و در انتخابات دوباره در سال 2011 برگزیده شد. اما معجزه سال‌های اول کرچنرها کم کم رنگ باخت.


اقتصاد بیمار

با این حال، معجزه کرچنرها دوران افول خود را می‌گذراند و رئیس‌جمهوری بعدی که ۱۰ دسامبر وارد کاخ ریاست جمهوری می‌شود کشوری بحران زده را تحویل می‌گیرد که تورم و کاهش ارزش پول در آن حرف اول را می‌زند؛ به‌گونه‌ای که صندوق بین‌المللی پول می‌گوید رشد اقتصادی این کشور برای سال آتی ۷/ ۰ درصد خواهد بود. آرژانتین پس از برزیل و مکزیک بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین است. یکی از مشخصه‌های دوران کرچنرها نزاع با رسانه‌ها، دادگاه‌ها و نیز بر سر جزایر فالکلند با بریتانیا بود.