وال استریت ژورنال: ارتش آمریکا پیشنهاد اعزام گروهی از مشاوران جنگی خود را به خطوط جبهه در میان نظامیان عراقی و حتی مخالفان میانه‌روی سوری پیشنهاد داده است. اما این روزنامه احتمال اجرای این سناریو را کم می‌داند.


همچنین کاخ سفید در حال بررسی گزینه اعزام گروه کوچکی از هلی‌کوپترهای آپاچی به عراق برای مبارزه علیه داعش است. روز سه‌شنبه اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت که پنتاگون حملات زمینی علیه نیروهای داعش را غیر محتمل اعلام نکرده است.کارتر در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا گفته آمریکا مشغول بازنگری و به روز کردن استراتژی خود در عراق و سوریه است و در صورت لزوم، ممکن است به عملیات زمینی مستقیم علیه نیروهای داعش دست بزند. وزیر دفاع آمریکا گفت که تصمیم‌هایی در زمینه تغییر رویکرد نظامی نسبت به این جنگ در دست بررسی است. اظهارات کارتر می‌تواند به منزله چشم‌انداز گسترش درگیری نظامی آمریکا در جنگ علیه داعش باشد؛ هر چند باراک اوباما تاکید داشته که مشارکت نیروی زمینی آمریکا در جنگ در عراق و سوریه را تایید نخواهد کرد.

کنستانتین کوزاچف، رئیس کمیته امور خارجی مجلس علیای پارلمان روسیه در مصاحبه‌ با شبکه خبری راشا تودی در واکنش به احتمال شرکت نیروهای زمینی آمریکا در عملیات علیه داعش در عراق و سوریه اظهار کرد که ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در عملیاتش در سوریه از همان ابتدا قوانین بین‌المللی را نقض کرد و در صورت شرکت نیروهای زمینی در این عملیات بیش از هر زمان قوانین بین‌المللی را نقض خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: «هرگونه عملیات نیروهای آمریکایی در سوریه چه عملیات هوایی و چه عملیات زمینی، غیرقانونی خواهد بود زیرا واشنگتن از سوی دمشق دعوت به شرکت در عملیات نظامی در این کشور مستقل نشده است.» کوزاچف ادامه داد: «این نیروها در سوریه به تله خواهند افتاد. آنها وارد درگیری‌های جاری در این کشور خواهند شد و تبعات چنین وضعیتی شدیدا غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.» به گفته این مقام، اعزام سربازان نیروی زمینی آمریکا به سوریه یک «اشتباه بزرگ» خواهد بود. کوزاچف همچنین تاکید کرد: «روسیه نیروی زمینی به سوریه نخواهد فرستاد. هیچ عملیات زمینی‌ در سوریه امکان‌پذیر نیست زیرا به شکل اجتناب‌ناپذیری روسیه را وارد جریان جنگ در این کشور خواهد کرد.»