گروه جهان: شکاف‌ها در میان اعضای طالبان بیشتر شده است. از زمانی که «ملااختر منصور» به‌عنوان رهبر این گروه منصوب شده است، برخی از اعضای این گروه تروریستی بنای ناسازگاری با رهبر تازه این گروه گذاشته‌اند. حالا یک گروه از اعضای طالبان می‌گوید که آنها رهبر تازه خود را انتخاب کرده‌اند و دیگر به ملااختر وفادار نیستند. به گزارش الجزیره، یک گروه جدایی‌طلب از طالبان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که آنها رهبر تازه طالبان را انتخاب کرده‌اند. سخنگوی این گروه جدایی‌طلب، به نام عبدالمنان نیازی به الجزیره می‌گوید از این پس «ملا محمود رسول آخوند» از اعضای رده‌ رسمی و بالای طالبان رهبری این گروه را به عهده خواهد گرفت. همچنین نیازی توضیح داد که طالبان دو تن از اعضای این گروه را با نام‌های «ملا منصور دادالله» و «شیر محمد منصور» را به‌عنوان معاونان رهبر تازه‌شان انتخاب کرده‌اند.


نیازی در مورد چرایی برگزیده شدن ملا محمود رسول به عنوان رهبر گروه طالبان، به این شبکه خبری چنین می‌گوید: «ما رسول را پس از رایزنی‌ها و تفکرات بسیار با مجاهدین و اعضای با سابقه، به‌عنوان رهبر تازه گروه انتخاب کردیم.» او ادامه می‌دهد: « ما برای انتخاب رهبر دارای یک سیستم هستیم که باید نظر همه اعضای گروه در آن لحاظ شود. در گذشته چنین اتفاقی نیفتاده بود.» او می‌افزاید: «در هر حال ما از همه اعضای گروه خود خواسته‌ایم که به جنگ با یکدیگر متمرکز نشوند و پیرو ایدئولوژی خودمان باشیم.» در ماه اوت، اعلام شد پس از مرگ موسس این گروه تروریستی یعنی ملاعمر، طالبان ملا اختر را به‌عنوان رهبر تازه گروه خود برگزیده است. از همان زمان اعلام شد که درون این گروه بر سر این انتصاب تازه اختلاف وجود دارد. برخی اعتقاد دارند به دلیل وجود این اختلافات، طالبان مرگ ملاعمر را پنهان کرده بود.


مقامات افغانی می‌گویند مرگ ملاعمر در حالی در ماه اوت سال جاری اعلام شده است که به اعتقاد آنها وی در میانه‌های سال ۲۰۱۳ به دلیل یک بیماری از دنیا رفته است. ملا اختر نیز در شرایطی رهبر این گروه اعلام شد که شورای طالبان درخصوص این انتصاب تازه هشدار داده بود که با آنها هرگز مشورت نشده است. نیازی اعتقاد دارد اختر منصور رهبر انتخابی ماه اوت طالبان به دلیل حرص و طمع، نهضت و جنبش این گروه را ربوده است. وی به الجزیره درخصوص بالا گرفتن منازعات این گروه، پس از انتصاب ملا محمود رسول می‌گوید: «ما آماده رویارویی هستیم. آنها می‌دانند که قدرت در دست ماست، زیرا بزرگان جمع از ما حمایت می‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «آنها مدعی‌اند که جمع ما غیرقانونی است، از این‌رو برای ملااختر دعوت‌نامه فرستادیم تا برای گفت‌وگو به اینجا بیاید.»


مخالفت شعبه اصلی

در شرایطی که درگیری‌ها بین اعضای طالبان به دلیل انتصاب تازه گروه جدایی‌طلب طالبان افزایش یافته است، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی شعبه اصلی طالبان می‌گوید: مایل نیست در مورد انتصاب تازه صحبت کند. او به الجزیره می‌گوید: «موارد مهمی است که می‌توان در باب آن صحبت کرد مانند بالا گرفتن درگیری‌ها در افغانستان.» مجاهد ادامه می‌دهد: «ما روی وحدت خودمان تمرکز داریم تا بتوانیم شریعت را در کشور پیاده کنیم. ما به دنبال این هستیم که به دشمنان خود ضربه وارد کنیم.»


بنا به گفته ناظران، ملا رسول ۵۰ ساله، اهل قندهار، از دوستان نزدیک و از یاران مورد اعتماد ملاعمر بوده است. او پیشتر به‌عنوان والی ولایت نیمروز و فرح بوده است. نیازی می‌گوید: «ملا رسول بیشتر وقت خود را در کنار ملاعمر بوده و ملاعمر به همراهی و یاری وی اطمینان کامل داشته است.» بسیاری از طالبان می‌گویند این ملا اختر بوده است که مرگ ملاعمر را پنهان می‌کرده است تا راسا در قدرت باشد. برخی ناظران می‌گویند: با شکاف‌های موجود در طالبان معلوم نیست که گفت‌وگوهای صلح بین آنها و مقامات افغانی در آینده چگونه صورت خواهد گرفت. دور دوم این گفت‌وگوها در ماه اوت به دلیل اعلام رسمی مرگ ملاعمر به تاخیر افتاد و صحبت‌ها در این زمینه فروکش کرده است.